Budou menší, praktičtější a uspokojí i nejnáročnější zákazníky. Neustále rostoucí zájem o to co jíme, o původ i složení potravin, vzrůstající náročnost českého zákazníka i stále větší obliba denních nákupů online, to je jen několik faktorů, které musí řetězce supermarketů a hypermarketů v České republice brát v úvahu při přípravě svých strategií rozvoje. Aktuálně je v České republice 515 supermarketů, 312 hypermarketů a 624 diskontní prodejny.
„Díky farmářským konceptům jako je Sklizeno, Grunt či My Food Market se supermarkety začaly stále více zaměřovat na kvalitu zboží a služeb. I když s ohledem na svou velikost musí nutně narazit na určité limity – ať už jde o schvalovací procesy, dodavatele či firemní pravidla. Na důležitosti získává původ prodávaných potravin, přičemž preferované jsou české výroky a dodavatelé. Zákazníci si totiž mnohem častěji pročítají etikety s informacemi o složení či zemi původu a dávají si pozor na to, co kupují. Základem ale pořád zůstane cenotvorba. Český zákazník je stále citlivý na cenu a slyší na nakupování v akcích,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
Samozřejmostí by ale mělo být i příjemné prostředí při nakupování a k tomu často patří potřeba rekonstruovat stávající prodejny. Ty jsou totiž mnohdy zastaralé, někdy i zbytečně velké a neodpovídají novým trendům či požadavkům zákazníka, který klade důraz na design a prezentaci zboží stejně jako na čerstvost a kvalitu potravin.
„Příkladem může být společnost Lidl. Ta nedávno v Berouně otevřela první prodejnu podle nového konceptu, který bude postupně uplatňovat i na další vybrané provozovny. Součástí konceptu je například atraktivní velká prosklená fasáda, úspornější provozní technologie budovy, širší parkovací stání před prodejnou či dosud často chybějící toalety pro zákazníky vybavené třeba i přebalovacím pultem. Nový menší koncept, se kterým hodlá proniknout do center měst, chystá i řetězec Globus. Pro čerstvé potraviny a občerstvení by tak už zákazníci nemuseli jezdit pouze do velkých provozoven na okraji města,“ vysvětluje Tomáš Soukup a pokračuje: „Zároveň lidé více vyhledávají osobní přístup tak, jako tomu bývalo před lety, už jsou unaveni z velkých hypermarketů. Například Ahold zavedl funkci takzvaného “greeter“. Je to člověk, který vás při vstupu do potravin pozdraví, případně vám podá nákupní košík – zkrátka vás uvede do prodejny.“
Velmi zajímavým novým konceptem je program společnosti Makro, jejíž doménou je tradičně velkoobchodní prodej potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům. Ta spustila platformu mujobchod.cz, což je vlastně marketingová a provozní podpora kamenným obchodům, kterou společnost Makro poskytuje drobným lokálním prodejcům potravin. Koncový zákazník pak tyto obchody vnímá vlastně jako další „síť“ obchodů, tedy jako konkurenci Žabky či Tesco Express. „Jde o koncept, který má potenciál do starých zaprášených prodejen potravin vnést nového ducha a doufejme, že i lepší kvalitu potravin a servisu. Dnes již Makro takto podporuje více než 500 prodejen, čímž si zároveň zajistilo pravidelný velkoobchodní odběr těchto obchodníků,“ doplňuje Tomáš Soukup.
V budoucnu se expanze supermarketů bude také více prolínat s online obchodem. Jinými slovy prodejny budou sloužit jako „click and collect stores“ a případně „sklady“ pro rozvoz zboží do okolí. Už několik let u nás úspěšně funguje itesco.cz, tedy Tesco online. „Konkurencí mu dosud byly pouze vysloveně online koncepty, jako jsou kolonial.cz a rohlik.cz. Nedávno však potvrdil i řetězec Lidl, že se chystá do roka otevřít online obchod, který už dobře funguje na jeho domácím trhu v Německu a nedávno byl spuštěn i v sousední Belgii. V nabídce jsou sice zatím pouze nepotravinové položky a některé druhy trvanlivých potravin, ale to se může brzy změnit,“ říká Tomáš Soukup.
Denní nákup základních potravin, jako jsou mléčné výrobky či pečivo, lze dnes realizovat třeba i na benzince. „Řetězec Billa rozjel ve spolupráci s Shell takzvané Stop & Shop prodejny, tedy obchody u benzinek Shell, které na minimální ploše nabízejí vše pro rychlý denní nákup. Je zkrátka důležité, aby prodejci včas reagovali na potřeby svých zákazníků, na změnu jejich preferencí, ale také na potřebu co nejjednodušeji a nejrychleji realizovat denní nákupy v souladu se stále rychlejším životním stylem,“ uzavírá Tomáš Soukup.
Zdroj: JLL
Praha, 12. dubna 2016