Již 25 let je společnost Vetropack Moravia Glass, přední domácí výrobce skleněných obalů pro nápoje a potraviny, členem mezinárodní skupiny Vetropack.
Jedna z prvních privatizací po sametové revoluci proběhla v tehdejším Československu na začátku listopadu: 1. 11. 1991 došlo k začlenění společnosti Moravia Glass do skupiny Vetropack.
Díky síle Vetropacku se v uplynulém čtvrtstoletí mohutně investovalo, takže kyjovská sklárna dnes patří k evropské technologické špičce. Může se pochlubit tím, že věnuje prostředky do zlepšení životního prostředí, usiluje o snížení energetické náročnosti výroby a se 450 pracovníky je také spolehlivým zaměstnavatelem.
U příležitosti výročí pořádá sklárna akce pro zaměstnance, zákazníky, obchodní partnery i další hosty. V sobotu 22. 10. se bude konat pro veřejnost den otevřených dveří, kdy mohou zájemci nahlédnout pod pokličku výroby skla. V areálu sklárny budou probíhat i další doprovodné akce.
Co vše se za 25 let měnilo?
- Výrobní kapacita vzrostla o 27 % na 700 tun skla za den.
- O 45 % se snížila energetická náročnost výroby i škodlivé emise.
- Roční produkce: 831 mil. prodaných lahví a sklenic oproti 485 mil. v roce 1991.
- Sklárna získala certifikace ISO 9001 a FSSC 22000.
- Byla zavedena technologie trojkapka (= flexibilní výroba ve více sériích) a úzkohrdlý lisofuk (= vylehčené sklo ve stejné kvalitě).
- Kapacita krytých skladů vzrostla z 10 000 palet na 60 000 palet.
- Podíl střepů ve výrobě skla se zvýšil ze 30-40% na 50-60 %.
- Dříve sklárna neměla recykling – dnes může recyklovat 120 000 tun střepů za rok.
Příklady investic za posledních 25 let
- 1993: nová vana 52 (Vetromelter, 350 t/den) za 550 mil. Kč
- 1997: nová vana 51 (Vetromelter, 350 t/den) za 500 mil. Kč
- 1993-99: sklady výrobků za 110 mil. Kč
- 1995-99: recyklační linka za 65 mil. Kč
- 2010: nová vana 52 (U-plamenná, 350 t/den) za 570 mil. Kč
- 2010: spalinový filtr za 65 mil. Kč
- 2014: nová vana 51 za 900 mil. Kč
- 2015: výrobní technologie trojkapka za 20 mil. Kč
- 2016: moderní recykling za 297 mil. Kč
Historie sklárny sahá až do roku 1883, kdy nová výroba v Kyjově rozšířila úspěšné sklářské impérium rodiny Reichů. Kyjovská sklárna zažila monarchii, první republiku, obě světové války, totalitu i sametovou revoluci. Nová kapitola se začala psát před dvaceti pěti lety.
Společnost Vetropack Moravia Glass dosáhla v roce 2015 obratu 2,2 miliardy korun a prodala přes 830 milionů kusů skleněných obalů. Zhruba 48 % produkce vyvezla do zahraničí. Vedle kyjovské sklárny patří do skupiny Vetropack ještě závody ve Švýcarsku, Rakousku, Chorvatsku, na Slovensku, na Ukrajině a v Itálii.
Zdroj: 4JAN Public Relations
Praha, 22. října 2016