Páté výročí od svého otevření tento měsíc připomíná Obchodní a zábavní centrum Forum Nová Karolina v centru Ostravy. Oslavy se ponesou ve velkorysém stylu: už 10. března zde začíná interaktivní instalace postav superhrdinů filmů, her nebo komiksů z dílny studií Marvel a Disney – AVENGERS.
Jde o vůbec první zastávku tohoto populárního projektu v České republice. Show je dokladem toho, ostravské Forum zákazníkům přineslo a dále nabízí řadu unikátních zážitků v oblasti módy, zábavy nebo gastra.
Společnost Active Retail Asset Management (ARAM), jež centrum od počátku spravuje, tak může uplynulých pět let jednoznačně označit za úspěšné. Každoročně vzrůstá návštěvnost i tržby, a to průměrně o 10 – 15 %.
Do Moravskoslezského kraje díky ARAM přišla řada mezinárodních značek (nově zde například otevírá butik výběrová značka Barbour), postupně se rozšiřuje nabídka originálních food i zábavních konceptů. Zároveň ARAM úspěšně rozvíjí původní marketingové aktivity a zavádí opatření vedoucí ke snižování provozních nákladů.
„Při pohledu na skvěle fungující centrum s množstvím prestižních značek, řadou kvalitních restaurací a plné lidí si málokdo vzpomene, že jsme otevírali v březnu roku 2012. V době, kdy ekonomika procházela jednou z nejhlubších recesí v historii. Je úžasným výsledkem, že jsme vloni pokořili hranici 9 milionů návštěvníků,“ říká Martin Kubík, ředitel společnosti Active Retail Asset Management. Pro vlastníky, britskou investiční společnost Meyer Bergman a kanadský pensijní fond Healthcare of Ontario Pension Plan, šlo přitom o velmi odvážný krok – ostravské Forum s plochou 58 000 m2 patřilo v té době k největším novým obchodním centrum v Evropě…
V přízemí a prvním patře se postupně otevřely především prodejny s módou a módními doplňky, ve druhém podlaží se nachází rozsáhlý food court, služby a volnočasové formáty. Právě skladba nájemců a pečlivé rozčlenění obchodních prostor usnadňuje orientaci návštěvníků a vyhovuje také obchodníkům, což vede k soustavnému zvyšování návštěvnosti i tržeb nájemců.
Díky skvělým výsledkům a zastoupení prestižních značek se pro Forum Nová Karolina podařilo v poslední době získat řadu nových nájemců. Zkvalitnění a rozšíření nabídky fashion slibují značky jako GATE, 4F nebo Columbia. Vedle toho zde otevřely obchody prestižní značky jako zmíněný britský Barbour (66 m2) nebo skvěle zásobený Park Avenue (139 m2). Velký ohlas vzbudila také nová prodejna značky Tiger s plochou 317 čtverečných metrů.
To, že se nájemcům v OC Forum Nová Karolina daří, dokládá i několik uskutečněných nebo plánovaných expanzí. Například značka Lindex, orientovaná na módu pro ženy a děti, rozšířila svou nabídku z 551 na 833 čtverečných metrů. Z původních 385 m2 pak plochu svého obchodu zdvojnásobila respektovaná značka Terranova.
„Úspěchy Fora Nová Karolina jasně dokazují čísla za rok 2016. Podařilo se prodloužit 67 nájemních smluv a nově otevřít 13 obchodů, které ještě zkvalitnily nájemní mix. Vysoký počet uzavřených nájemních smluv dokládá, že se naše úsilí setkalo u obchodníků s úspěchem. Věří námi nastavenému formátu centra. Zároveň jde o výsledek rostoucí tuzemské ekonomiky, která prospívá celému maloobchodu,“ vypočítává Lenka Matthews, podle které její tým pracuje na akvizici nových nájemců. Další změny a nové značky ohlásí v průběhu letošního roku.
Souběžně s postupným rozšiřováním nabídky módy a módních doplňků posiluje také segment volného času, food & beverage, kterému se daří po celé Evropě. Ve Foru Nová Karolina tyto koncepty už překračují 7 % celkové plochy a dále rostou.
Návštěvníci mohou vybírat z několika nových formátů a ještě pestřejšího menu. Doslova převratná je nabídka expandující UGO Salaterie, která na prostoru 328 m2 láká vedle zdravého menu i na čerstvou zeleninu a další potraviny. Obdobně výlučná je nabídka indického restaurantu Spice Box, který v Ostravě na ploše 187 m2 otevřel první pobočku v České republice.
„Od otevření v srpnu 2016 se setkáváme pouze s nadšenými reakcemi zákazníků. Návštěvnost nám roste každým měsícem. A není pochyb, že nový formát ve Foru Nová Karolina bude patřit k vůbec nejúspěšnějším v celém našem portfoliu,“ přibližuje výsledky Alena Hegnerová, ředitelka marketingu UGO Salaterie.
Na atraktivitě a tudíž zlepšování výkonnosti centra má velkou zásluhu i jeho marketing. Ten vsadil na původní eventy, které mají výrazný nadregionální přesah a které generují návštěvnost o 15 až 25 % vyšší, než činí obvyklý průměr. K nejvýznamnějším akcím patří namátkou každoroční Oktobeerfest s denní návštěvou přes 45 000 lidí. Obdobné výsledky vykazují Dny Marianne nebo vloni poprvé doprovodil festival Art Of Light. I díky prodlouženým otevíracím hodinám hlásili mnozí obchodníci zvýšení tržeb až o 150 %.
ARAM není jen garantem zvyšující se návštěvnosti a tržeb, ale rovněž snižování nákladů nájemců. Servisní poplatky jsou navzdory renomé Fora Nová Karolina jedny z nejnižších na trhu. A nadále se daří nacházet rezervy: aktivním přístupem managementu se v roce 2016 podařilo klesnout s cenou energií o 10 %.
Environmentální přístup dokládá vedení centra také v postupném přechodu na úsporné LED osvětlení například v prostorách podzemních garáží. Dále aplikovalo unikátní systém antibakteriální ochrany v interiéru. Impozantní je také fakt, že přímo v centru se každoročně vytřídí 80 % z celkového objemu 600 tun odpadu.
Management OC Forum Nová Karolina každoročně podpoří i množství společenských, charitativních, sportovních nebo vzdělávacích aktivit. Řádově jde o jednotky milionů korun. Od této aktivity, které směřuje i k mateřským a základním školám, stejně jako k seniorům, si slibuje mimo jiné posílení občanské společnosti v Ostravě a MS kraji a oživování centra města.
„Jako zástupce města Ostravy velmi oceňuji, že působnost Obchodního a zábavního centra Forum Nová Karolina se neomezuje jen na obchodní aktivity, ale že se významně angažuje také na poli společenské odpovědnosti firem. Prostor pro pořádání svých akcí nebo jejich propagaci zde nacházejí nejrůznější neziskové, charitativní a vzdělávací organizace. S centrem spolupracují školy, kulturní instituce, městská policie a další organizace města.
Vážím si toho, že tabu zde nejsou ani závažná sociální témata. Ať už jde o život sociálně znevýhodněných osob, lidí s postižením, týraných matek a další. Myslím si, že za pět let svého působení se Forum Nová Karolina výrazně zapsalo na mapu institucí, které se systematicky a cílevědomě podílejí na obohacování kulturního a společenského života ve městě. Nezbývá, než mu k tomu upřímně blahopřát,“ uzavírá Mgr. Michal Mariánek, náměstek primátora města Ostravy.
Zdroj: Active Retail Asset Management
Praha, 9. března 2017