Rekordní objem skoro půl milionu lahví dodají v těchto dnech do největších obchodních řetězců v Čechách a na Moravě Vinařství Mutěnice a vinařství Neoklas se značkami Sovín a Augustiniánský sklep. Stanou se tak největším producentem Svatomartinského vína na českém trhu.
Do obchodů Lidl, Albert, Tesco, Kaufland nebo Globus poputuje 160 000 lahví z vinařství Neoklas a 311 000 lahví z Vinařství Mutěnice. Podle vinařů se letos mohou milovníci mladého Svatomartinského vína těšit na jeden z nejlepších ročníků za poslední léta.
Svatomartinské víno je víno mladé, které zraje pouze několik týdnů, avšak má již svůj osobitý svěží a ovocitý charakter. První ochutnávky se již tradičně nalévají 11. listopadu, tedy na sv. Martina. Aby bylo víno uznáno za Svatomartinské, musí nejprve projít odborným přezkoumání a schválením vinařskou komisí. Letos se titul Svatomartinskému uděloval na zámku Valtice.
„Tento rok byl k vinařům přívětivý a hrozny se sklízely v dobrých podmínkách. Některé odrůdy Svatomartinských vín tak budou dosahovat parametrů vín přívlastkových,“ popisuje letošní úrodu Václav Rusnok, provozní ředitel Vinařství Mutěnice. „Jsme spokojeni i s množstvím kyselin, Svatomartinská vína nebylo potřeba dokyselovat či odkyselovat. Vína budou mít příjemné aroma, jemný buket a u červeného si zákazník jistě povšimne plnější barvy.“
Z oblasti slunného Slovácka, kde vinařství Neoklas a vinařství Mutěnice sídlí, vzešly odrůdy Svatomartinského vína Muškát moravský, Veltlínské červené rané, Svatovavřinecké, Modrý Portugal Zweigeltrebe Rosé, Modrý Portugal a Müller Thurgau a Svatovavřinecké rosé. Tato vína se švestkovými, jahodovými či pomerančovými tóny jsou obzvláště vhodná k tradičním listopadovým pokrmům. Pokrmy, se kterými je vhodné vína kombinovat, je možno nalézt na některých vinětách Svatomartinských vín a dopřát si tak v pohodlí domova gastronomický zážitek svatomartinských hodů.
Dlouhodobě se zvyšující poptávka však spolu s menším objemem letošní sklizně může vést k mírnému zvýšení cen moravských a českých vín. „Obliba vína je u nás vysoká, avšak tuzemské vinice zdaleka nepokryjí veškerou potřebu a část tedy musí pokrýt vína importovaná,“ přiznává Václav Rusnok. „Tento rok se na našich vinicích urodilo asi o 5-10 % hroznů méně a my chceme stále zvyšovat kvalitu, což se bohužel může promítnout i do ceny pro spotřebitele. Nadále však chceme udržovat jak luxusní výběrová vína, tak i řadu špičkových vín za příznivé ceny.“
Zdroj: Vinařství Mutěnice / Neoklas a.s.
Praha, 3. listopadu 2016