Češi utratí za sportovní vybavení téměř sedm tisíc korun ročně

Jednou týdně sportuje každý druhý Čech. Za sportovní aktivity utratí česká domácnost průměrně 13 940 korun ročně, rodiny s dětmi pak 19 390 korun. Většina lidí chce mít na sport vlastní výbavu, proto největší část financí vložených do sportu spolkne právě nákup sportovního vybavení. Ročně za něj Češi utratí 6760 korun.

Mezi nejoblíbenější sporty Čechů patří cyklistika, běh, plavání, lyžování nebo třeba golf – tomu se v Česku věnuje kolem 55 tisíc hráčů, celosvětově pak přes 60 milionů golfistů. Na většinu sportovních aktivit chtějí mít Češi vlastní sportovní vybavení, půjčovny využívají převážně při adrenalinových nebo nepravidelných aktivitách.

Třetina Čechů nejčastěji nakupuje sportovní vybavení ve specializovaných prodejnách. Trendem posledních let je sportovní vybavení vyrobené na míru. „Tak jako je možné ušít běžeckou botu podle otisku chodidla sportovce, je možné vyrobit i golfovou hůl přesně podle požadavků golfisty. Ačkoli golf není silový, ale švihový sport, fyzické předpoklady v něm hrají roli.

Bez správného vybavení jsou hráči sebelepší předpoklady k ničemu. Tím, co nejvíc ovlivňuje výkon golfisty, je shaft neboli násada hole. Tu je díky moderním technologiím možné vyrobit z různých materiálů, v odlišných délkách a váze a přizpůsobit její pružnost tak, aby hráči co nejvíc vyhovovala. Tím se zlepšuje samotný výkon sportovce a zvyšuje se celkový komfort hry.

Tato služba je v Česku dostupná zhruba šest let a zájem o ni každým rokem stoupá. V současné době výrobu vlastních golfových holí využívá kolem 60 procent zákazníků, před dvěma lety to nebylo ani 30 procent,“ sdělil Tomáš Zach, manažer obchodu s golfovým vybavením all4GOLF.

Díky novým technologiím se zlepšují výkony hráčů a jejich požadavky na samotné resorty rostou. Největší boom zažíval golf v Česku v letech 1996 až 2006, v té době tu také vzniklo nejvíc golfových resortů. Stále přitom vznikají nové. „Hlavní letošní událostí bylo otevření 27jamkového hřiště v Kácově.

Plných 18 jamek se tento rok otevřelo v České Lípě. A i na příští rok jsou v plánu nové projekty. Už příští rok by se mohlo otevřít osmnáctijamkové hřiště v pražské Vinoři. Ještě letos by měly začít první práce na projektu v Nebřenicích, pravděpodobně i v Černém Dole v Krkonoších a možná i na Andělské Hoře v těsné blízkosti karlovarského hřiště. V plném proudu je také příprava terénu pro třetí samostatnou devítku na Dýšině.

U těchto projektů je ale pravděpodobné, že se jejich otevření v průběhu příštího roku nestihne,“ popsal plány Dalibor Procházka z České golfové federace.

Za posledních 20 let se také proměnila skladba hráčů golfu. Zatímco v počátcích si jej oblíbili zejména byznysmeni, dnes je sportem střední třídy. „Počet turnajů je za poslední roky relativně stabilizovaný, ročně se jich v Česku odehraje kolem šesti tisíc. Golf mají ale čím dál víc v oblibě ženy a mladí hráči. Zatímco v roce 2011 hrálo golf 16 922 žen, v loňském roce to bylo 17 597. A s rostoucím počtem žen v golfovém prostředí rostou i požadavky na sportovní vybavení. Ženy totiž kladou větší důraz na design, možnost vybrat si ze širší nabídky i na funkčnost,“ řekl Tomáš Zach.

Podle statistik stoupá obliba nákupů sportovního vybavení na internetu a právě ženy nakupují on-line častěji než muži. Podle Českého statistického úřadu mělo v loňském roce s nákupem přes internet zkušenost 42 procent všech spotřebitelů. Devět procent z nich nakoupilo právě sportovní vybavení.

Před takovými nákupy ale odborníci důrazně varují. „Nákupem vybavení ať už pro jakýkoli sport na internetu lidé zpravidla vyhodí peníze – nemohou si vyzkoušet, jak jim daný produkt a materiál vyhovuje, navíc většina lidí potřebuje zpravidla s výběrem poradit, což internet neumožňuje. U nákupu golfových holí je třeba klást důraz na správný postoj, sílu úderu a řadu dalších faktorů, podle kterých je možné vybrat to správné náčiní. V kamenných prodejnách se zákazníkům věnuje takzvaný fitter, který s nimi probere postoj a držení, díky čemuž vybere nejvhodnější vybavení,“ uvedl Tomáš Zach.

Sportovní vybavení patří k oblíbeným vánočním dárkům. Pod stromečkem ho najde kolem 25 procent Čechů. A oblibu nákupu sportovního vybavení jako vánočního dárku potvrzují i prodejci. „Segment sportovního vybavení zaznamenává během listopadu a prosince výrazný růst v prodejích. Za sportovní potřeby se v těchto měsících utrácí o 60 procent víc oproti měsíčnímu průměru ve zbytku roku. Řada lidí ale nechává nákup sportovního vybavení až na jaro, což není úplně správně. Třetina Čechů v zimě totiž vůbec nesportuje a na začátku sezony není v takové formě jako po zbytek roku. Přes zimu se nepatrně změní držení těla i výkon samotný, a nakoupené vybavení tak neodpovídá sportovním výkonům, které člověk podává v průběhu sezony. Předvánoční období je tedy pro nákup vybavení ideální, protože si tělo ještě pamatuje držení z právě ukončené sezony,“ vysvětlil Tomáš Zach.

 

Zdroj: all4GOLF

Praha, 3. listopadu 2016