Každoroční vrchol prodejů v období před Vánoci se nezadržitelně blíží. České e-shopy jsou na něj připraveny a není pochyb, že opět překonají loňské úspěšné výsledky. Pro spokojenost zákazníků je tradičně jedním z klíčových témat doprava a dodání vánočních dárků včas pod stromeček.
Jak se dařilo internetovým obchodům dodávat v klíčovém období objednávky v loňském roce a jaká jsou letošní očekávání? A jak obecně nakupující v e-shopech dopravu vybírají?
Česká e-komerce bude v letošním roce atakovat obrat 97 miliard korun, a to jen v oblasti prodeje zboží! Blížící se období Vánoc je (samozřejmě nejen) pro on-line prodej klíčové. Jak vyplývá z průzkumů APEK, e-shopy do této části roku vstupují s velmi dobrou pověstí a důvěrou mezi nakupujícími. V měsících od října do prosince musí ale ještě více než kdy jindy dokázat plnit včas a bez chyb objednávky svých zákazníků. Právě doručení zboží je ožehavým tématem, které navíc významně ovlivňuje role externích dopravců.
„Internetové obchody v České republice posouvají hranice kvality služeb každý rok o krůček dál. Současné možnosti a schopnosti e-shopů v oblasti logistiky jsou na opravdu vysoké úrovni. Věřím, že letošní Vánoce opět překonají ty loňské nejen v obratech, ale také v dalším růstu spokojenosti zákazníků se souvisejícími službami,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška a pokračuje: „V roce 2015 bylo například s doručením vánočních dárků z internetových obchodů včas a v souladu s očekáváními spokojeno více než 91 % nakupujících. To je solidní výsledek, který ovšem letos česká e-komerce jistě překoná.“
Jak si zákazníci obecně volí způsob dodání objednaného zboží? 35 % nakupujících se rozhoduje převážně podle konkrétní objednávky, volí podle typu a velikosti zboží či podle aktuální potřeby objednávaného výrobku. Naopak 30 % zákazníků e-shopů se rozhoduje podle ceny – obvykle vybírají nejlevnější způsob dopravy. 18 % spotřebitelů se spoléhá na předchozí pozitivní zkušenost, 8 % je ochotno si připlatit za kvalitní dodání a volí tedy podle poměru cena – výkon. 7 % nakupujících se pak řídí čistě podle zaběhnutých zvyků.
A kam si zákazníci nechávají zboží nejčastěji doručit? „Z našeho výzkumu vyplývá, že jako nejčastější místo doručení objednávky volí velká většina nakupujících svůj domov. 72 % respondentů uvedlo, že právě až domů si nechává dodat vybrané zboží, naopak do zaměstnání pouze 10 %,“ doplňuje Jan Vetyška. „Velký vliv má ovšem to, kde nakupující žije. Zatímco ve velkých městech si nechává zboží domů doručit 54 % zákazníků, na vesnicích je to 81 %. Opačný poměr pak mají logicky výdejní místa v poměru 25 % ve velkých městech ku 8 % na vesnicích.“
88 % zákazníků vnímá nabídku dopravy v e-shopech obvykle jako dostatečnou s možností výběru optimální metody doručení. A na co by se z pohledu spotřebitelů měly e-shopy více zaměřit? Podle nakupujících by se měly on-line obchody a dopravci věnovat především rozšíření nabídky platby kartou u řidiče, odstranění fingovaných pokusů o doručení zboží a vylepšení nabídky časů doručení objednávek. „Všechny tyto body jsou pro obchodníky inspirací a také v letošním roce očekáváme další zlepšení kvality služeb dopravců. Věřím, že si nakupující on-line Vánoce 2016 užijí v pohodě a bez starostí,“ uzavírá Jan Vetyška.
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
Praha, 1. listopadu 2016