COOP otevřel v Berouně další automatický obchod, zloděje v něm odhalí umělá inteligence

Berounský obchod v Drašarově ulici je v pořadí již pátým obchodem s automatickým provozem sítě COOP a prvním v rámci Středočeského kraje. Obchod bude oproti svým předchůdcům vybaven řadou technologických novinek. Kromě umělé inteligence pro odhalování krádeží v něm bude využita také technologie zajišťující sledování bezpečnosti uchovávání potravin v chladících boxech. Obchod bude též částečně vybaven digitálními cenovkami, které usnadní vzdálené flexibilní změny cen.

Automatické obchody COOP fungují v režimu 24/7 a zákazníci si v nich mohou nakoupit doslova kdykoliv. Všechny jsou provozovány v hybridním režimu. Přes den je tedy v nich přítomna obsluha, o víkendech či v nočních hodinách se zákazníci obsluhují sami. Potřebují k tomu jen speciální aplikace a bankovní identitu, kterou dnes disponuje prakticky každý, kdo má internetové bankovnictví. Platba za nákup probíhá prostřednictvím samoobslužných pokladen, tedy technologie na kterou jsou zákazníci již dlouho zvyklí.

Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje a marketingu sítě COOP, si zákazníci automatický provoz rychle oblíbili a tržby v tomto provozu dnes činí kolem 10% obratu obchodů. Přitom tento způsob prodeje šetří část mzdových nákladů spojených s delší otevírací dobou a přináší zákazníkům zcela nový komfort. Doposud se automatické prodejny otevíraly zejména v menších městech, v příštích měsících bude tento druh prodeje testován také v malých obchodech v obcích.

„Právě v těchto místech může automatický systém prodeje zajistit zachování menších obchodů a tedy i zajištění obchodní obslužnosti venkova,“ komentuje Lukáš Němčík plány sítě COOP. První obchod v automatickém režimu otevřel COOP v březnu loňského roku ve Strakonicích, následovaly obchody v Českém Krumlově, Ústí nad Orlicí a Lipně nad Vltavou. Berounský obchod provozuje Jednota COOP Hořovice. Podle její ředitelky, paní Lubice Černé, je otevření automatické prodejny pokračováním strategie zlepšování služeb a rozsáhlých investic do modernizace obchodů COOP v regionu.  „Jsem ráda, že se nám jako první síti v Středočeském kraji podařilo přijít s takovou technologickou novinkou,“ komentuje otevření obchodu Lubica Černá.

Nové technologie zvýší bezpečnost

V berounské prodejně zavádí COOP několik zásadních novinek. Tou nejvýznamnější bude nasazení umělé inteligence s názvem Veesion integrované společností Sensormatic Solutions, která pomůže odhalit případné nepoctivé zákazníky. Umělá inteligence bude sbírat data z kamer umístěných v obchodě a průběžně vyhodnocovat nestandardní chování zákazníků. Podle Kateřiny Klosové, ředitelky společnosti Sensormatic Solutions pro východní Evropu, je program založen na sledování vzájemné polohy různých částí postavy.

„Systém bezpečně odhalí například zákazníka, který zboží umisťuje jinam než do nákupního košíku,“ komentuje jeho využití Kateřina Klosová. Umělá inteligence Veesion se dnes již používá v několika zemích západní Evropy. Vůbec poprvé bude využita v rámci automatického obchodu a premiéru má v ostrém provozu i v rámci České republiky. Umělá inteligence se umí sama učit a tím se neustále zlepšovat. „Systém se postupně učí rozeznávat různé druhy chování a odliší tak například i situaci, kdy si zákazník dává do kapsy svoje osobní věci od situace, kdy si do kapsy dává zboží z regálu,“ vysvětluje Kateřina Klosová.

Podle dosavadních zkušeností je zatím počet případů vandalismu či pokusů o krádeže v automatických obchodech minimální. To souvisí s využíváním bankovní identity, která spolehlivě identifikuje nakupující. Přesto je však nutné, aby automatické obchody byly z preventivních důvodů a také kvůli případnému řešení nestandardních situací pod neustálým dozorem pultů centrální ochrany. Navíc s rozšiřováním tohoto systému prodeje může v budoucnu nepoctivých zákazníků přibývat.

Hledali jsme cestu, jak zajistit co nejefektivnější provoz z pohledu bezpečnosti pro rozrůstající se síť automatických prodejen. S řešením přišla společnost Sensormatic Solutions. Využíváním jejího řešení bychom chtěli snížit náklady a zároveň zvýšit efektivitu vzdáleného dohledu v našich obchodech,“ vysvětluje Lukáš Němčík.

V praxi díky programu Veesion, který může najednou sledovat v zásadě neomezené množství prodejen, bude třeba jen menšího počtu pracovníků pultu centrální ochrany. Program totiž na podezřelé chování upozorní automaticky a není tak třeba sledovat průběžně všechny obchody. Kromě ochrany před krádežemi se společnost Sensormatic Solutions bude podílet i na hlídání bezpečnosti uchovávání potravin. Využité řešení PENN Connected  zajistí, že například v případě ohrožení potravin v důsledku výpadku chlazení bude o problému automaticky informován provozovatel obchodu. Využitý systém usnadní plnit požadavky zabezpečení kritických bodů při uchovávání potravin (HACCP).

Třetí zaváděnou inovací jsou digitální cenovky. „Jejich využití dává v případě automatického obchodu velký smysl. Zboží lze díky nim velmi jednoduše přeceňovat na dálku a to podle aktuální situace či potřeby. Pokud se například nějaké zboží bude blížit datu expirace, lze jej zlevnit bez nutnosti osobní návštěvy personálu na prodejně. Není problém tedy měnit ceny o víkendu či po běžné otevírací době. Digitální cenovky v kombinaci s automatickým provozem omezí zbytečné plýtvání potravinami a sníží tak i případné ztráty vznikající díky neprodanému zboží,“ vysvětluje Lukáš Němčík. Dodavatelem systémů pro řízení cen a partnerem prodejny je společnost Zebra Technologies.

Jak probíhá nákup

  1. Stáhněte si mobilní aplikaci Contio
  2. Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna COOP Strakonice
  3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
  4. Vezměte si košík a nakupujte
  5. U pokladny naskenujte zboží
  6. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem
  7. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace

Co je bankovní identita (BankID)

Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.

Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.

Bankovní identita v Česku:

  • 5,5 milionu unikátních uživatelů
  • 1,3 milionu unikátních přístupů od spuštění služeb
  • 7 zapojených bank
  • Využívána pro přístup k digitálním službám státu a soukromých firem

 

Zdroj: Direction PR, s.r.o.

Praha, 30. ledna 2023