Nejrušnější období roku mají (nejen) internetoví obchodníci za sebou, a tak je vhodný čas na rekapitulaci výsledků. Rok 2015 byl pro českou e-komerci nad očekávání úspěšný, zároveň také příslibem do budoucna. Jak potvrzují nejnovější údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Češi jednoduše nakupují on-line opravdu s oblibou.
„Rok 2015 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Jak potvrzují údaje APEK a Heureka.cz, za zboží utratili Češi v domácích internetových obchodech více než 81 miliard korun. Oproti předchozímu roku tedy česká e-komerce dosáhla růstu přes 20 %,“ shrnuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Že je český internetový prodej stále významnější potvrzuje také nárůst podílu na celkových obratech dosažených v maloobchodu. Tento podíl dosáhl v uplynulém roce již 8,1 % z celkových obratů maloobchodu. „Oproti roku 2014 tak došlo k navýšení podílu o jeden procentní bod. Důležitost e-komerce pro Českou republiku i EU dále strmě roste.“
Během posledního čtvrtletí 2015, které obecně lze považovat za předvánoční, přesáhly obraty za prodané zboží na internetu 25 miliard korun. I zde tak byly posunuty rekordní hranice prodeje oproti předchozím obdobím. „O Vánocích nějaký dárek v e-shopu nakoupil už opravdu téměř každý. Již tradičně se dařilo elektronice, mobilním telefonům, hračkám či oblečení. Asi největším hitem, který zaznamenal velký růst, byly letos populární drony a jejich varianty,“ hodnotí Jan Vetyška. V současné době navíc probíhají významné výprodeje, které dále internetové prodejce zaměstnávají.
„Po Vánocích využívali někteří zákazníci v případě špatně zvoleného dárku možnost odstoupit od kupní smlouvy. Nejednalo se ale o významná procenta, oproti minulosti naopak došlo k ústupu tohoto trendu. Navíc například u oblečení či obuvi jde často spíše o výměnu s ohledem na nesedící velikosti.“ Čeští zákazníci už jednoduše vědí, co při nákupu na internetu chtějí. Navíc pokračuje trend, kdy nakupují online stále více zboží denní spotřeby. Před Vánoci tak například řada zákazníků pořídila nákup potravin v e-shopech a ušetřila si tak stres v přeplněných prodejnách.
A jaké budou trendy v roce 2016? V první řadě lze opět očekávat růst české e-komerce, a to alespoň o 15 %. Nadále lze předpokládat, že online trhu budou výrazně dominovat největší hráči, kteří tvoří velkou část obratů. Ty pak budou úspěšně doplňovat specializované a odborné e-shopy. „Zákazníci jsou v nakupování na internetu již zkušení. Na rozdíl od minulosti nenakupují online pouze elektroniku, ale objednávají si domů prakticky vše myslitelné,“ doplňuje Jan Vetyška. Zajímavou legislativní novinkou pak bude mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které bude od 1. února k dispozici a primárně se nakupující budou moci obracet na Českou obchodní inspekci.
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci
Praha, 8. ledna 2016