Hitem českých e-shopů zůstává elektro a oblečení. Po internetu je nakupuje 70, respektive 44 % nakupujících. Vyplývá to z průzkumu, který si společnost Mail Step nechala zpracovat agenturou Data Collect.
Nepřekvapí, že módu a kosmetiku nakupují nejčastěji ženy, zatímco elektro zase muži. Vybrané zboží si většinou nekoupí v prvním e-shopu, na který narazí ─ více než 8 z 10 zákazníků si ho běžně prověří některým ze srovnávačů cen a podle průměrné částky se pak řídí. Češi nejsou při nakupování po internetu příliš spontánní: než kliknou na tlačítko „odeslat závaznou objednávku,“ vyrazí do kamenné prodejny, aby si vybrané zboží obhlédli či vyzkoušeli.
Bez zkoušky ani ránu
„Pro naše zákazníky už začalo to nejvytíženější období v roce ─ vánoční sezóna. Internetoví prodejci mají za sebou naskladňování zboží a přípravy na bleskové balení a odesílání, teď už probíhá ostrá akce. Logistické operace musí probíhat naprosto bezchybně, aby měli všichni objednatelé dárky včas,“ komentuje Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step. Jaké tedy budou online hity letošních Vánoc?
Trendy ukazují, že Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku (70 %) a oblečení (44 %). Právě po oblečení sahají především mladší lidé do 34 let věku. Starší generace preferuje nákupy oděvu v kamenných obchodech, kde si může oblečení rovnou vyzkoušet a lépe zkontrolovat kvalitu. Přes internet si však lidé starší 65 let s oblibou kupují potřeby pro dům a zahradu. Více než 35 % všech respondentů nakupuje online také knihy, hudbu nebo počítačový software, jízdenky či letenky, vstupenky na kulturní akce nebo sportovní potřeby.
I přes oblibu nákupů z pohodlí domova zůstávají Češi nadále konzervativní a moc neriskují – 83 % si běžně vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen a téměř 73 % zákazníků si některé druhy výrobků raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali tzv. zajíce v pytli. To se týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.
„U některého zboží se jedná o naprosto logický postup – popis vůně na internetu nestačí k rozhodnutí, zda vám bude parfém skutečně příjemný. Dává tedy smysl napřed si ho jít do drogerie vyzkoušet. Na druhou stranu jsou Češi někdy trošku vychytralí – v kamenné prodejně si vše otestují, nechají si poradit od ochotných prodejců a pak si zboží objednají levněji přes internet,“ všímá si Rozlivka.
Lidi rozčiluje špatně zabalené zboží, hrozí u něj poškození
To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě – uvádí to více než 68 % lidí, což je alarmující. „Poškození zboží během přepravy může provozovatel e‑shopu snadno předejít. Stačí, aby už i fázi balení svěřil do rukou profesionální logistické společnosti, která zboží pečlivě zabalí a odveze konečnému zákazníkovi. Celý proces od skladování přes kvalitní balení až po zajištění bezpečné a spolehlivé dopravy je relativně složitý dokonce i pro malé e-shopy. Vyžaduje zkušenosti,“ myslí si Rozlivka.
Ekologie? Když to nebude dražší…
Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by se jednalo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných. „Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena. Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit. Na druhou stranu mohou online obchody ceny snížit tím, že se soustředí jen na marketing a veškeré starosti o skladování, balení a dopravu delegují na specialisty. Tím ušetří a mohou si dovolit získat v českém prostředí to nejdůležitější odlišení od konkurence – nižší cenu,“ uvažuje Rozlivka.
Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. 51 % jich totiž preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).
Zdroj: Mail Step
Praha, 13. prosince 2015