Víno a lihoviny jsou v Česku velmi dobrým prodejním artiklem. Alespoň jednou za rok je nakoupí více než 90 % českých domácností.
Milovníci vína v Česku rádi sahají pro tuzemských produktech a stále častěji ochutnávají vína vyšších řad. U tvrdého alkoholu se v důsledku metanolové aféry mnohem víc zajímají o to, co konzumují. Dávají přitom přednost prověřeným značkám.
Víno a lihoviny si alespoň jednou za rok nakoupí více než 90 % českých domácností. „Tato penetrace je dlouhodobě stabilní, stejně jako frekvence nákupu, kdy domácnosti nakupují víno a lihoviny zhruba jednou za čtrnáct dní,“ popisuje Vladimíra Šebková, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK. České domácnosti jich při jedné návštěvě prodejny vloží do košíku zhruba 1,3 l.
Nejvíc se utrácí za víno
Pokud srovnáme investice domácností do vína a lihovin za období květen 2016 až duben 2017 a za květen 2018 až duben 2019, zjistíme, že se výdaje zvýšily o více než 8%, přičemž nakoupený objem mírně klesl (o 1% bod). „Ačkoli, až na výjimky, dochází k nárůstu průměrné ceny u většiny kategorií, překvapivě se přerozdělil podíl na výdajích domácností u různých subkategorií.
Stále nejvyšší podíl na výdajích má víno, a to zhruba čtyřicet procent. Na druhou stranu vidíme nárůst výdajů u subkategorie rumy a tuzemáky, kde se podíl vyšplhal až na dvacet procent celkové hodnoty vydané za kategorii. Výrazně se zvýšil také podíl výdajů v rámci subkategorie vodka,“ konstatuje Vladimíra Šebková.
Nejvyšší počet kupujících domácností a frekvenci nákupů má subkategorie víno, kterou v poslední měřené periodě zakoupily více jak 3,3 mil. domácností, a to v průměru jednou za tři týdny. Rumy a „tuzemáky“ nakupuje o něco méně domácností, a to zhruba dvě třetiny, a frekvence nákupu je výrazně nižší – zhruba jednou za dva měsíce. Vodky mají nejméně kupujících, kupuje je jen jedna pětina českých domácností, ale častěji než rumy, a to jednou za šest týdnů.
V prodeji vedou hypermarkety
Nejvíce Čechů nakupuje víno a lihoviny v hypermarketech, nicméně jejich počet se průběžně snižuje. Naopak, roste počet kupujících domácností v diskontech, kde nakupuje více jak polovina českých domácností, a stabilní počet kupujících si udržují supermarkety – necelou polovinu.
Co se týká výdajů za kategorii, největší část výdajů za vína a lihoviny ponechávají české domácnosti v hypermarketech, a to více jak jednu třetinu. Nicméně výrazný nárůst výdajů v této kategorii zažívají diskontní prodejny – domácnosti v nich zanechaly v poslední periodě o něco více než pětinu výdajů. Supermarketové obchody pak mají podíl zhruba 20 %.
Ubylo předvánočních slev
Podle aktuálního průzkumu společnosti Nielsen se až 27 % z celoročních maloobchodních tržeb za sekty, šumivá vína a vermuty realizuje až v posledním měsíci roku. Jednoznačným favoritem jsou bílé sekty, které tvoří téměř 90 % z celkových tržeb. Z oblíbeného stolního vína si Češi nejraději dopřejí bílé víno, které tvoří až polovinu z celkových tržeb. Zbylá část se dělí mezi červené a růžové víno: 44 ze 100 utracených korun putuje na červené víno a jen 6 ze 100 korun utratí čeští spotřebitelé v prosinci za víno růžové.
Že prosinec je spojen s vyšší mírou konzumace alkoholu, potvrdila i analýza České distribuční. Nabídka v letácích totiž odráží chování spotřebitelů. „V závěru roku se v letácích nacházelo zhruba tři sta čtyřicet alkoholických nápojů týdně, což je téměř o dvě stě procent více než normálně. Nejvíce nabídek bylo možné v letácích zaznamenat v týdnu těsně před Vánoci,“ popisuje Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.
Slevy však byly celkově nižší než v předešlém roce. Průměrná prosincová sleva byla vloni 28 %, v roce 2017 to bylo 29 %. Výše maximální slevy na alkoholické nápoje klesla oproti předloňsku z 60 % na 55 %, maximální absolutní sleva z 509 Kč na 491 Kč. Za všimnutí stojí také skutečnost, že u 22 % nápojů obchodníci výši slevy vůbec neuváděli. Ve srovnání se situací před dvěma lety, kdy bylo výrobků bez slevy 17 %, lze vypozorovat trend upozaďování slev ve prospěch detailnější prezentace sortimentu a edukace zákazníka. „Letáky začínají připomínat katalogy zboží a v některých případech i lifestylové magazíny. Čtenáři se pak mohou dozvědět třeba, z jakých typů sklenic se pijí různé druhy alkoholu, k jakým příležitostem a pokrmům se hodí nebo jak se vyrábí. Takto pojaté letáky dotvářejí image obchodníků a pomáhají jim budovat vztahy se zákazníky,“ popisuje snahu marketérů Petr Sikora.
Na blízkých se nešetří
Zvláště když Češi nenakupují jen pro sebe, ale vybírají dárky pro rodinu a přátele, jsou ochotni si připlatit. Zastoupení alkoholu v limitovaných edicích a dárkových baleních stouplo z předloňských 7 % na 14 %. Většinu z toho (přes 80 %) bylo možné najít právě ve speciálních tematických letácích. Jednalo se obvykle o tvrdý alkohol, zejména koňak, rum a whisky. Ty zároveň patřily k nejdražším z nabízených produktů: koňak stál po slevě průměrně 1107 Kč/l, rum 761 Kč/l a whisky 534 Kč/l.
Podle slov Alice Vykydalové ze společnosti Templářské sklepy Čejkovice je v období vánočních svátků mezi spotřebiteli největší zájem o vína z vyšší řady Sanctus Victoria a Diamond Collection a také o Sekty – kvašeno v láhvi. Všechny tyto produkty jsou zároveň nakupovány jako dárky. Nicméně o dražší produkty se čeští milovníci vína začínají zajímat poslední dobou ve větší míře celoročně, což je dané mimo jiné zlepšující se ekonomickou situací. Přednost přitom dávají českým vínům.
Alkohol je častým dárkem
Nejvíce produktů bylo promováno v týdnu těsně před Vánoci, což dokládá, že alkohol patří k poměrně častým dárkům. „Oblíbeným vánočním dárkem bývá tradičně dárkové balení naší tříleté bílé slivovice v láhvi budík se skleničkami. Populární jsou i dárková balení budíčkových miniatur,“ potvrzuje Miroslav Motyčka, marketingový ředitel společnosti Rudolf Jelínek. Ta pro letošní vánoční trh připravuje řadu exkluzivních ovocných likérů na bázi pravých ovocných destilátů.
„Lidé si chtějí přilepšit, takže na závěr roku vždy dramaticky rostou prodeje prémiových destilátů, příkladem jsou kategorie whisky či rumů. Nápojem whiskového typu z naší produkce, o který mají lidé na konci roku zvýšený zájem, je například Stará žitná myslivecká a její varianta Reserve, která zraje v sudových dubech čtyři roky,“ přidává se Boris Rajdl, brand manažer Palírny U Zeleného stromu. Daří se i dárkovým balením a také vaječným a smetanovým likérům. „V období Vánoc například pravidelně pozorujeme nárůst u našich produktů Missis Creamy smetanový krémový likér s whiskou a Vaječný sen,“ dodává Boris Rajdl.
Přednost mají známí výrobci
Zlepšující se životní úroveň se v Česku odráží také poptávce po kvalitnějším alkoholu. „Rostoucí zájem je zřejmý v kategorii brown spirits, tedy mezi rumy a whisky. V naší oblasti se velké oblibě těší tzv. craft produkty, které jsou vyrobené v malých sériích, z poctivých surovin a tradičními způsoby. Aktuálním trendem je především prémiový alkohol v limitovaných edicích. Příkladem z našeho portfolia může být ročníková Vizovická slivovice, kterou vyrábíme ze švestek z našich vlastních vizovických sadů. Švestky v našich sadech sklízíme a následně pálíme po jednotlivých odrůdách. Nyní lidé kupují velmi drahé a limitované série,“ konstatuje Miroslav Motyčka.
Zájem o vysoce prémiové produkty potvrzuje také Boris Rajdl: „Na podzim půjde do prodeje i nejprémiovější varianta Staré žitné myslivecká, a to Single Barrel. Ta zraje osm let v sudech dubového původu, každý rok v jiném typu. Vždy jich vyrobíme pouze 500 ročně. Letošní limitovaná edice zrála osm let v sudech po španělském fortifikovaném víně z jihošpanělské Andalusie sherry oloroso. Stáčíme ji navíc ručně a také ručně označujeme jednotlivé lahve, jde tedy o exkluzivní produkt s jedinečným charakterem.“ Jak ještě připomíná Miroslav Motyčka, známá metanolová aféra jednou pro vždy výrazně změnila pravidla hry na trhu s alkoholem. Spotřebitel se dnes především více zajímá o to, co konzumuje, přičemž dává přednost zavedeným výrobcům. V důsledku zásahu v roce 2012 až 2013 je černý trh minimalizovaný.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2019…
Napsat komentář