Názory na mléko se v průběhu času mění, nicméně zůstává faktem, že mléko patří k nejčastěji zakupovaným produktům a vliv na jeho kvalitu nemá jen jeho původ či zpracování, ale i obal.
Kravské mléko se začalo používat zhruba před 6 500 lety v oblasti úrodného půlměsíce (od Egypta po Indii). Mléko se pilo se jen čerstvé a pouze v období, kdy byla kráva v laktačním cyklu. K největšímu rozšíření konzumace kravského mléka došlo v 50. letech dvacátého století, a to i v souvislosti s rozvojem obalových technologií.
Mléko konzumenti nepoužívají zdaleka jen jako nápoj, ale i jako surovinu k dalšímu zpracování. Nemluvě o mnohých dalších mléčných produktech, které vyrábějí producenti mlékáren či potravinářských provozů v podobě jogurtů, sýrů, tvarohů, másla, atd.
V souvislosti s obaly se samotné mléko balí nejčastěji do obalů ze skla, plastů či nápojových kartonů.
Vyšší kvalitu mléka vnímá spotřebitel ve spojení se skleněnou láhví
Podobně jako další produkty, i mléko je spotřebitelem vnímáno „prémiověji“, je-li ve skleněném obalu. Sklo přináší spotřebiteli hned několik výhod – je inertní, zdravotně bezpečné a spotřebitel ho obvykle vnímá jako přátelské k životnímu prostředí, protože je 100% recyklovatelné. Poslední důvod je často spojován ještě s dalším aspektem – s rostoucí poptávkou po čistě přírodních produktech. Pro potraviny a nápoje z ekologického hospodářství se jeví sklo jako nejideálnější obalový materiál.
Nejenom v případě mléka či potravinářských produktů nebo nápojů, ale i u nepotravinového zboží – parfumérie apod. je skleněný obal téměř automaticky vnímán ve spojení s vyšším standardem a prestižnějšími výrobky. V souvislosti s mléčnými produkty je toto hodnocení různými výzkumy opětovně potvrzováno především ve spojení s mlékem, kefírem či jogurtem. Když se před několika lety objevilo čerstvé mléko od společnosti Bohemilk ve skleněných, designově výrazných lahvích, na laickém i odborném trhu to vzbudilo opravdovou senzaci. Výrobcem těchto obalů je společnost O-I Sales and Distribution Česká republika, která patří na našem trhu k hlavním leaderům v oblasti obalového skla.
Skleněná láhev o obsahu 0,75 l váží 300 gramů a svým tvarem navázala na českou tradici. Oproti minulosti je však láhev lehčí a nevratná. Zajímavé designy, včetně skleněných láhví na mléko, nabízí i společnost Bricol – M. Tato společnost reaguje na zvyšující se ekologickou potřebu trhu i tím, že láhve nenabízí pouze producentům, ale i spotřebitelům, neboť je prodává již od jednoho kusu. Transparentní skleněné láhve na mléko standardně vyrábí jak na objemy 1 litr, tak i 0,5 litru s různými tvary i možnostmi uzavírání. K technologické špičce ve výrobě nápojového skla patří i společnost Vetropack Moravia Glass.
Protože dnešní, především mladší generace, klade velký důraz na environmentální chování, často využívá k pití mléka vlastní skleněné láhve. Speciálně designované láhve na mléko nabízí řada e-shopů. Vedle jedinečného tvaru, jsou obvykle dekorovány i etiketami – nejčastěji samolepícími či vypalovacími, které korespondují s produktem.
Plastová láhev na mléko přináší výbornou manipulovatelnost
Spotřebitel obvykle v různých anketách hodnotí skleněnou láhev jako vyšší formu úrovně balení, ale ve skutečnosti se nebrání ani mléku balenému do plastu. Plastová láhev obvykle sice nepůsobí tak „luxusně“ jako sklo, ale na druhou stranu pro konzumenta představuje hned celou řadu nezanedbatelných benefitů. K hlavním přednostem patří především nízká hmotnost obalu a tím i dobrá manipulovatelnost pro spotřebitele. V případě nehody např. pádem, obvykle nehrozí poškození obalu či případné zranění konzumenta, a pokud se týče recyklace, ani tu u těchto obalů spotřebitel nevnímá jako problém. Navíc lze u použité láhve sešlápnutím minimalizovat její objem, čímž ani v odpadkovém koši nezabere výrazně mnoho místa.
I u tohoto sortimentu jsou rozšířené různé typy láhví odlišující se designem, uzavíráním či použitím. Navíc s nástupem mléčných automatů se objevila nabídka i PET láhví určených právě pro ně. PET materiál svými užitnými vlastnostmi garantuje obal, který snižuje vstup kyslíku a tvar láhve je konstruován pro snadnou manipulaci při plnění v automatech na mléko. Nejčastěji jsou tyto láhve nabízeny v provedení bílá a čirá. V závislosti na typu automatu jsou vyráběny ve standardních objemech 0,25, 0,5 a 1litr.
Již od roku 1990 se výrobou plastových láhví, včetně těch na mléko zabývá společnost Dixi. Společnost nabízí ucelený systém servisních služeb, tedy od zpracování 3D náhledu nové lahve, výkresovou dokumentaci až po výrobu hotového výlisku.
Také výrobně obchodní společnost Bema Lanškroun se zabývá, kromě jiného, výrobou obalů na mléko. Provozuje i e-shop a maloobchod s případným názvem Láhve na mléko.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 04.2019…
Napsat komentář