Jejich software mění evropský retail. Rozhovor se spoluzakladatelem společnosti Footprints AI

Evropský lídr v oblasti retail media, společnost Footprints AI, vstupuje na český a slovenský trh. Coby partneři pražského Retail Summitu a slovenského New Retail Summitu představili svůj unikátní software, který za použití umělé inteligence umožňuje prodejcům efektivněji oslovit zákazníky a zvyšovat prodeje.

Kromě úspěšných projektů v Polsku či Chorvatsku společnost Footprints AI globálně spolupracuje s taxi platformou Bolt, která je velmi populární i v České republice. Retail News mluvili se spoluzakladatelem Footprints Paulem Gheorghiu o funkcích a možnostech retail softwaru, ale i o plánech na českém a slovenském trhu.

1. Jak přesně funguje vaše retail media řešení? Co můžete retailerům nabídnout, co v současné době nemají? 

Software Footprints AI pomocí umělé inteligence mění prodejny ve výkonná datová centra a vytváří pro retailery nový zdroj příjmů. Pouze s využitím stávajících dat a volitelně WiFi, kamer nebo jiných senzorů, umí naše AI analyzovat chování zákazníků v reálném čase a profilovat typy nakupujících. Díky tomu mohou retaileři nabízet personalizovanou reklamu na obrazovkách a zvukových nosičích v prodejnách a také cílenou reklamu online napříč celou cestou zákazníka prodejnou.

Footprints AI provozuje největší retail media síť ve střední a východní Evropě. Náš ekosystém zahrnuje 17 retailerů, 25 milionů nakupujících, 40 mediálních agentur a 350 značek, které realizovaly téměř 3 000 retail media kampaní.

Náš software je speciálně vyvinut se zaměřením na monetizaci offline retail dat tak, aby maximalizovala příležitosti pro retailery s rozsáhlou sítí kamenných prodejen. Data v samotných prodejnách jsou díky Footprints hlavním zdrojem růstu v rámci retail médií.

2. V čem se váš software liší od jiných nástrojů umělé inteligence a prediktivních modelů? Jak konkurujete globálním technologickým firmám? 

Na rozdíl od jiných nástrojů umělé inteligence dokážeme přímo zpeněžit data o chování zákazníků bez nutnosti CAPEX ze strany reatilera, navíc zaručujeme nové zdroje příjmů do tří měsíců. Naši retail partneři si přitom zachovávají plnou kontrolu, protože žádná data o zákaznících neopouštějí jejich IT infrastrukturu.

Naše řešení je navíc přizpůsobeno každé jedné prodejně, čímž zajišťujeme přesnost a ochranu osobních údajů. Následně kombinujeme analýzu offline chování zákazníků s jejich online chováním, což značkám umožňuje přesně cílit na zákazníky během nákupu.

V podstatě konsolidujeme osvědčené postupy světových retail médií – včetně umělé inteligence a správy reklamních kampaní – do komplexního a dostupného řešení pro naše retail partnery.

3. Jak funguje váš obchodní model? V jakém okamžiku je spolupráce úspěšná? 

Náš model funguje na principu podílu na příjmech (revenue-sharing), kdy vyděláváme pouze na dodatečných příjmech z retail médií, které se nám podaří generovat. Spolupráce je úspěšná ve chvíli, kdy retaileři zaznamenají výrazný růst příjmů – obvykle do tří měsíců od zavedení našeho softwaru.

4. Na jakou spolupráci jste nejvíce hrdí? 

Jsme obzvlášť hrdí na naši spolupráci se společností Profi (Ahold Delhaize). S přibližně 1 800 pobočkami jde o největšího rumunského retailera na počet prodejen. Footprints AI výrazně navýšila tržby retailera Profi ve velmi krátkém časovém horizontu, což přispělo k loňské akvizici Profi společností Ahold Delhaize. Plnou aktivací naší platformy jsme dosáhli výjimečných výsledků v oblasti generování příjmů a výkonnosti reklamních kampaní.

5. Jak přistupujete při práci s daty zákazníků k obavám klientů o bezpečnost dat?  

Ochrana osobních údajů a kyberbezpečnost jsou pro nás hlavními prioritami. Footprints AI funguje v rámci stávající IT infrastruktury každého retailera, což zajišťuje, že data nikdy neopustí jeho kontrolu. Přísně dodržujeme předpisy GDPR a garantujeme kompletní transparentnost. Naše spolupráce s mezinárodními retailery, jako jsou Ahold Delhaize, Carrefour, Auchan nebo Lagardère, jen dokazuje náš závazek k nejvyšším standardům datového zabezpečení.

6. Rok 2025 označujete za přelomový pro retail media. Co očekáváte, že se nejvíce změní v cílení na zákazníky? 

Rok 2025 považuji za milník ve vývoji retail médií. Retaileři si budou stále více uvědomovat důležitost monetizace dat z prodeje. Většina z nich dojde k závěru, že pouhý přesun rozpočtů z obchodního marketingu do retail médií nestačí. Úspěch bude záviset na efektivní integraci dat z prodejny a online. Skutečný omnichannel přístup se stane nezbytným nejen pro identifikaci zákazníků, ale také pro využití všech dostupných zdrojů informací v prodejně i mimo ni.

Analytici předvídají, že do roku 2030 bude více než polovina retail zisků pocházet z jiných zdrojů než z prodeje, takže rychlá adaptace na nové technologie bude nezbytná. Retaileři, kteří se této realitě nedokážou přizpůsobit, budou čelit výzvám.

7. Máte za sebou úspěšné projekty v Rumunsku, Pobaltí, Polsku a Chorvatsku. Vnímáte nějaké klíčové rozdíly týkající se českého a slovenského trhu? 

Chování zákazníků je na těchto trzích poměrně konzistentní, ale český a slovenský trh vykazují obzvlášt silnou digitální vyspělost. To představuje významné příležitosti pro nové projekty v oblasti retail medií.

Obecně ale vnímáme mezi jednotlivými trhy víc podobností než rozdílů. Ve střední a východní Evropě panuje mimořádně pozitivní dynamika jak z ekonomického hlediska, tak z hlediska digitálních inovací. Retail média, obzvlášť ve formátu navrženém společností Footprints AI, mohou výrazně posílit místní retail tím, že vytvoří další zdroje příjmů na místních trzích. Věříme, že to vytvoří efekt sněhové koule, který podpoří další inovace na lokální úrovni.

8. Jaký je váš plán na získání prvních velkých klientů v Česku? 

Naše strategie je jednoduchá: partnerství se společností Footprints AI nepředstavuje pro reatilery žádné počáteční náklady, nabízí ale významné a takřka okamžité příjmy z retail médií. Jedná se o osvědčený scénář s nízkým rizikem a vysokým ziskem, který už funguje na dalších evropských trzích. Prostřednictvím pilotních projektů umíme předvést rychlé a hmatatelné výsledky.

9. Máte na tomto trhu vysněného klienta? 

Naším ideálním partnerem na českém trhu je retailer, který chce být lídrem v oblasti zákaznické zkušenosti a svou strategii vždy zakládat na datech. Představujeme si spolupráci hlavně s velkými řetězci supermarketů nebo s významnými prodejci spotřební elektroniky, kteří chtějí odemknout nové zdroje příjmů skrze retail media.

Paul Gheorghiu

Má rozsáhlé zkušenosti s finančním poradenstvím a vedením projektů digitální transformace pro retail. Je spoluzakladatel a CRO společnosti Footprints AI, která pomáhá retailerům proměnit data v prodejnách v nové reklamní příležitosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.