Budoucnost piva: nové příchutě, nealko a hektolitry inovací

Jaký je rozdíl v pravidelnosti konzumace piva mezi generací X a generací Z? Zajímá spotřebitele původ surovin? Sáhne raději po globální značce nebo po pivu z lokálního minipivovaru? A jakou roli v pivovarnictví hraje udržitelnost?

Pivovarnictví je odvětví, kterému se v posledních letech – podobně jako dalším potravinářským segmentům – nevyhnuly inovace, zkoumání nových stylů a příchutí. Nejnovější studie Ipsos Global Trends ukazuje na několik trendů, které zásadně formují budoucnost sektoru výroby alkoholu a jeho působení na konzumenty.

Příslušníci zejména mladší generace stále častěji omezují konzumaci alkoholu. Pečlivě zvažují své stravovací návyky, zdravý životní styl staví v žebříčku hodnot na vyšší pozice než jejich dědové a pradědové.

Spotřebitel piva je tvor poučený…

V průzkumu Ipsos Global Trends celých 86 % respondentů uvedlo, že chtějí více pečovat o své zdraví. Fyzická i mentální pohoda jsou pro ně často na prvním místě.

Výrobci již tento trend zaznamenali a přirozeně reagují rozšířením sortimentu nealkoholických nápojů na bázi piva. Svědčí o tom i průzkum Ipsos, který porovnal nabídku piva v obchodech na jaře 2021 a 2024. Ze srovnání vyplynulo, že v daném období se nabídka nealkoholického piva ve sledovaných řetězcích zvýšila o 12 %. Největší nárůst zaznamenalo ochucené nealko pivo (nárůst o 23 %), v těsném závěsu za ním pak nealko pivo bez příchuti v plechovce (nárůst o 20 %).

Výrobci experimentují s přidáváním funkčních ingrediencí jako jsou vitamíny a kofein, zejména do nealkoholických variant. Čím dál více se také soustředí na inovativní metody v procesu vaření piva a na etiketách produktů transparentně informují, jaké přísady jejich nápoje obsahují.

…a ke svému zdraví přistupuje uvědoměle

Návyky konzumentů se po pandemii Covidu i vlivem ekonomické krize změnily. Lidé se samozřejmě chtějí setkávat a trávit čas ve společnosti, zároveň si však pečlivěji rozmýšlejí, kdy a za co utratí peníze. Podle Českého statistického úřadu se ceny v kategorii „stravování a restaurace“ v porovnání let 2021 a 2024 zvýšily o 50 %. Z průzkumu Ipsos, který porovnával sortiment piva dostupný v řetězcích v letech 2021 a 2024 vyšlo, že cena se navýšila v průměru o 18 %.

Uvědomělejší přístup spotřebitelů k výdajům tak jde ruku v ruce se zodpovědnějším přístupem k vlastnímu zdraví: zákazník chce vědět, že ingredience obsažené v nápojích, zejména pak některé funkční přísady (např. konopí), jsou k výrobě používány na základě vědeckých poznatků a ověření.

Méně alkoholu, více příchutí 

A jak se podle průzkumu Ipsos proměnila nabídka piva od jara 2021 do jara 2024? Obecně došlo k jejímu navýšení o 8 %, ve sledovaných řetězcích mají letos větší výběr piva prémiových značek a z lokálních pivovarů. Nejširší sortiment nabízí Globus (330 položek). Všude se více prodává pivo v lahvích než v plechovkách. Oproti jiným potravinám a nápojům najdeme v sortimentu piva o poznání méně produktů prodávaných pod vlastní značkou. Ve sledovaném období došlo u všech porovnávaných obchodních řetězců k rozšíření sortimentu piva s nízkým nebo nulovým obsahem alkoholu. Zároveň se obchodníci nebojí experimentovat s novými příchutěmi.

Když jde táta se synem na pivo 

Zatímco téměř třetina (30 %) příslušníků generace X nebo tzv. baby boomers pije pivo každý den nebo několikrát týdně, v generaci Z už je to jen 21 % dotázaných (panelu Populace.cz). Generace Z se zjevně vyhýbá nadměrnému pití. Ve studii Ipsos Global Trends 2023 uvedlo 40 % respondentů z generace Z, že nepije alkohol vůbec nebo méně než jednou měsíčně. Jejich prioritou je duševní a fyzické zdraví. K nižší konzumaci alkoholu může přispívat také ekonomická nejistota.

Vařit a balit udržitelně – to je, oč tu běží 

Nižší spotřeba vody, zpracování místních surovin nebo využívání obnovitelné energie jsou některé z aspektů udržitelnosti, které se promítají také do výroby piva a sladových nápojů. Příkladem udržitelné produkce u nás je nealkoholický BirGo ze společné dílny Budvaru a Mattoni. Toto ovocné pivo se vyrábí na technologicky vyspělé lince s efektivním využitím energií a vody. Udržitelnost se promítá i do balení – není plastové, nýbrž papírové, a navíc neobsahuje lepidlo. Od plastových komponentů upouští také Pilsner Urquell, který od roku 2021 používá výhradně etikety z recyklovatelného papíru.

Lokální pivovary + řemeslná výroba = zlaté dno 

Jak vyplynulo ze zprávy Ipsos Global Trends 2023, nic nepřitáhne zákazníka lépe než autentický produkt z lokální produkce a s puncem nostalgie k tomu. Více než polovina (52 %) dotázaných je ochotna si připlatit za značku, která je v tomto smyslu oslovuje. Spíš než po globální značce piva sáhne po lokálním produktu vyrobeném v konkrétní oblasti či městě až 65 % respondentů. Alkohol z řemeslné produkce, který se navíc může pochlubit udržitelným způsobem výroby, zřejmě nebude mít ani v příštích letech nouzi o příznivce.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 6.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.