Nejvíc pyšný jsem na svůj tým, říká ředitel CrossCafe

O nových možnostech a výzvách jsme si povídali s Davidem Štanglerem, ředitelem společností CrossCafe original a CrossCafe Pražírna.

Podnikání v kavárenství může být sázkou do loterie, prosadit se ve světě obrovské a nelítostné konkurence není snadné. Ryze českému řetězci CrossCafe se podařilo úspěšně etablovat na trhu a co víc, ke kavárnám přibyla vlastní pražírna a obchod s vlastními produkty.

Můžete zavzpomínat, kdy vznikla firma CrossCafe? Proč právě řetězec ryze českých kaváren, kdo s touto myšlenkou přišel?

Zavzpomínat určitě mohu, ale bohužel jsem osobně při vzniku společnosti nebyl. CrossCafe vzniklo v roce 2007, funguje tedy již téměř dvacet let. Našeho majitele Honzu Janáka inspirovaly kavárny a kavárenská kultura ve Spojených státech a vzhledem k tomu, že v té době již spolu se svým bratrem provozoval restaurace v Plzni, byl to pak už jen „krůček“ ke CrossCafe.

Jak si v dnešní ekonomicky turbulentní době firma vede? Je znát, že lidé šetří?

Naše kavárny zaznamenaly v roce 2023 meziroční růst o 21 %, což vnímáme jako úspěch. V letošním roce ovšem v chování našich hostů vidíme změnu. Prioritně se mění preference v rámci jednotlivých nákupů. Častěji naši zákazníci sáhnou po menší velikosti nápoje nebo po levnějším dezertu. Daleko více také využívají akční nabídky a slevy, ať už v rámci výhodných menu nebo v rámci našeho věrnostního programu CrossCard.

Značka CrossCafe je mezi lidmi známá, kde vidíte prostor k růstu či inovacím?

Směrů existuje hned několik. Od srpna loňského roku máme nový projekt CrossCafe Pražírna, který si v letošním roce začíná hledat své zákazníky. To velmi úzce souvisí s našimi kavárnami, jelikož je to jeden z dalších vývojových kroků v rámci kvality služeb. Dalším směrem je rozšiřování naší sítě prostřednictvím nových franchisantů. V minulém roce jsme se po období covidu vrátili k rozšiřování naší sítě a budeme v tom aktivně pokračovat i v následujících letech. Intenzivně také pracujeme na prodeji námi vyráběných dortů nejen v rámci Česka, ale také v zahraničí.

Poměrně novým projektem jsou vaše CrossShopy. Můžete přiblížit tento koncept?

Ano, CrossShopy jsou relativně novou součástí našich kaváren. Vždy jsme našim zákazníkům nabízeli možnost zakoupit si některé naše produkty s sebou domů. Vedle vlastního merche jsme od roku 2019 nabízeli prodej Yuzu ve sklenicích, nabízeli jsme k prodeji také naši kávu a postupně přidávali další produkty z vlastní výrobny. V rámci situace spojené s pandemií covidu jsme řadu těchto produktů dále rozšířili a našim kavárnám jsme v této době říkali „CrossShopy“, protože hosté u nás nemohli posedět, vše si mohli koupit pouze s sebou. Po znovuotevření kaváren jsme konceptu prodeje domů dali řád a vyhradili místo, čímž vznikl CrossShop. Dnes jde o samostatný projekt s 30% meziročním růstem a velkým potenciálem.

Veškeré produkty si vyvíjíte sami. Kdo za originálními recepturami stojí?

Máme velkou výhodu v tom, že už od založení CrossCafe všechny produkty vytváří náš šéfkuchař Luboš Martínek, který strategii našeho produktového portfolia stanovuje podle potřeb našich hostů, moderních trendů a vlastní dlouholeté zkušenosti. Luboš je velice kreativní člověk, který inspiraci čerpá z různých zdrojů, ať jsou to poznávací cesty do zahraničí, nebo nápady členů našeho týmu i našich majitelů.

Velkým tématem současnosti je udržitelnost. Prozradíte, jak konkrétně ji podporuje právě CrossCafe?

Udržitelnosti se věnujeme dlouhodobě. Snažíme se vždy hledat cesty, jak šetřit přírodu, neplýtvat a být ohleduplní ke svému okolí. Určitě nejsme průkopníky zeleného přístupu, vždycky nám zavedená opatření musí dávat provozní a ekonomický smysl. Z námi realizovaných projektů mohu zmínit hned několik. Postupně jsme pro potřeby naší výroby ve třech etapách nainstalovali fotovoltaickou elektrárnu, která pokrývá přibližně 10 % její roční spotřeby. Aktivně šetříme obalový materiál tím, že produkty, které naši hosté konzumují uvnitř kavárny, servírujeme ve skle. Také každý rok investujeme do nových technologií, abychom pracovali s jejich nejmodernějšími verzemi, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Aktivně rovněž pracujeme na snižování odpisů našich produktů. Začali jsme spolupracovat s projektem Nesnězeno a výsledky jsou zatím velice dobré.

Co všechno obnáší provozovat a řídit síť kaváren a CrossShopů? Co je v tomto oboru podnikání nejnáročnější?

V rámci CrossCafe je to zejména komplexní znalost našich společností ze všech možných úhlů pohledu. Ačkoli se řadíme mezi středně velké firmy, stále jsme rodinná společnost, jejíž širší vedení tvoří dvacet lidí, od majitelů, přes marketing, HR, produktový management až po vedení jednotlivých franchisových společností. Ti zastřešují veškeré činnosti. Také je potřeba říct, že stavíme na několika strategických pilířích, které udávají směr našemu podnikání. Jsou jimi kavárenská síť, franchising, vlastní výroba a pražírna a v neposlední řadě prodej produktů mimo síť. Takže komplexnost je tou nejtěžší, ale zároveň i nejlepší částí.

Co považujete za největší úspěch firmy za dobu její existence, na co jste obzvláště pyšní?

Těch úspěchů je určitě spousta, ale já osobně jsem pyšný především na svůj tým. Velká část jeho členů je součástí firmy často deset a více let, a i díky tomu jsme tam, kde jsme.

Podle jakých kritérií si vybíráte zaměstnance, co je pro vás nejdůležitější dovedností?

Naváži na předchozí otázku. Považujeme za důležité, aby každý nový člen týmu zapadl, zejména lidsky, a aby měl stejný tah na branku, jako my ostatní. Máme docela široce nakročeno, a proto jsou cílevědomost a orientace na výsledek jedny ze základních předpokladů úspěchu v našem týmu. Aktivně naše zaměstnance vzděláváme. V kavárnách je to denní chleba zejména našich trenérů, manažerů a regionálních konzultantů, kteří zajišťují, aby baristé znali a dodržovali všechny standardy hygieny i značky CrossCafe. Aktivně pracujeme na rozvoji soft skills našich manažerů a investujeme i do individuálního rozvoje našich zaměstnanců v různých oblastech, které nejlépe odpovídají jejich potřebám.

Panuje ve vašem oboru velká fluktuace? Kde vidíte příčiny, že lidé nevydrží a odcházejí?

Ano, fluktuace k našemu typu podnikání patří. Příčiny jsou různé a liší se případ od případu. V našich kavárnách často pracujeme s velice mladými kolegy, u nichž je vyšší fluktuace přirozená, ať už z důvodu studií, stěhování nebo jen hledání správné pozice na trhu práce. Aktivně pracujeme na tom, abychom dlouhodobě snižovali zejména fluktuaci v průběhu zkušební doby. K tomu pomáhá komplex opatření, od správného výběru zaměstnance, přes onboarding (adaptace nováčků) až po správný systém zaškolení a zapracování do týmu.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.