Ve světě známý koncept, u nás unikát. Hypermarket Albert v pražských Nových Butovicích je první zero food waste prodejnou v Česku. Stojí za ní technologické inovace a také řada aktivit, při kterých obchodník spolupracuje se zákazníky. Důležitou roli hrají potravinové dary i kantýna pro zaměstnance, kde se vaří z přebytků. Albert tímto navazuje na řadu projektů v oblasti zdraví a udržitelnosti.
Zero waste kantýna – druhá šance pro potraviny
Součástí konceptu a zároveň unikátem mezi maloobchodníky s potravinami je Kantýna jinak. K vaření v ní totiž Albert využívá výhradně potravinové přebytky. Profesionální kuchyni a jídelnu vybudoval Albert v zázemí prodejny v Nových Butovicích. První strávníci ji navštívili v červnu, dalšího rozšíření se dočkala v polovině září. Kantýna nabízí kvalitní jídlo pro zaměstnance prodejny i kanceláří, a zároveň pomáhá využít neprodané potraviny před datem spotřeby.
Každé ráno dostane kuchař na výběr suroviny, které se neprodaly, ale ještě jsou vhodné k lidské konzumaci, a z nich vymýšlí, co bude vařit. Aktuálně připravuje až 150 porcí jídla denně. Přebytky z butovické prodejny na toto množství ale nestačí, proto Albert do konceptu zapojil i další blízké obchody, s jejichž neprodanými potravinami může kuchař pracovat.
Na menu kantýna nabízí polévku a alespoň dvě jídla, včetně jednoho vegetariánského, pokud to suroviny umožní.
„Potravinové ztráty mají negativní dopad na životní prostředí i sociální situaci a prohlubují změnu klimatu. Proto dlouhodobě a systematicky pracujeme na snižování přebytků v prodejnách a dalším využití neprodaných potravin zejména pro lidskou spotřebu prostřednictvím darů do potravinových bank. Vyvíjíme také inovativní přístupy, které zahrnují spolupráci se záchrannými stanicemi pro zvířata či kompostování a energetické využití přebytků. Úplnou novinkou je první zero waste prodejna, kde pilotujeme další inovace a rozvíjíme vize do budoucna,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel pro komunikaci a udržitelnost obchodů Albert.
Základem je minimum přebytků
Podíl neprodaných potravin se v Albertu několik let pohybuje pod 1,5 % z celkového objemu, jak vyplývá z reportu o udržitelnosti, který obchodník na jaře vydal. Za tímto nízkým číslem stojí skládačka aktivit, které jsou v pražské zero food waste prodejně využívané v ještě širší míře a komplexnosti.
Vše začíná objednávkovým systémem, který funguje na základě umělé inteligence a funguje na základě znalostí potřeb zákazníků. Další technologií, kterou Albert v Nových Butovicích využívá, je suchá pára v úseku ovoce a zeleniny. Ta vytváří vhodné klima a prodlužuje čerstvost zboží.
„Pokud už ovoce nebo zelenina nejsou ve stoprocentní kvalitě, připravujeme z nich tříkilové bedýnky, které najdou zákazníci u pokladen za přívětivou cenu. Z přezrálých banánů pečeme banánový chlebíček. Dále pracujeme s 30% slevou u potravin, kterým se blíží datum spotřeby, a ke konci otevírací doby zlevňujeme o 50 % i nebalené pečivo,“ vyjmenovává Jiří Mareček. „Důležitou součástí celého konceptu jsou naši zaměstnanci, kteří se starají o správné vystavení zboží, doplňování a také zmíněné zlevňování,“ dodává.
Darování i kompostování
Neprodané potraviny z prodejny Albert v Nových Butovicích nacházejí další uplatnění. Jednu část upotřebí kuchař v zero waste kantýně, kterou Albert vybudoval pro své zaměstnance v zázemí obchodu. Další směřují šestkrát týdně do potravinových bank, kde pomáhají potřebným. Pečivo nevhodné pro lidskou konzumaci zase míří na farmu, kde ho využívají ke krmení. Poslední možností je pak vlastní kompostér, který promění organické přebytky jako ovoce, zeleninu či pečivo na úrodný substrát.
Prodejna dokázala díky skládačce aktivit snížit počet nádob na komunální odpad na naprosté minimum. Dostane se do nich pouze zboží, které z hygienických důvodů nelze darovat nebo jinak využít, například kvůli poškozenému obalu či obsahu.
Zdroj: Albert Česká republika, s.r.o.
Praha, 16. října 2022