Privátní značky hlásí růst

Spotřebitelé se stále více obracejí na produkty vyrobené pod značkou obchodníka. Jejich podíly tak v celé Evropě podle dat společnosti NielsenIQ stále rostou.

Koupit „stejný“ výrobek“ jako brand nebo pod privátní značkou? Tuto otázku při svém nákupu většina zákazníků. A stále více z nich spoléhá na privátní značky, kterým se daří balancovat mezi cenou a kvalitou. Rok 2024 byl tak pro privátní značky opět úspěšný.

Data zveřejněná asociací výrobců privátních značek PLMA ukazují za rok 2024 nárůst jejich podílu o +0,11 % ve srovnání s rokem 2023. Ze 17 evropských zemí zkoumaných společností NielsenIQ jich devět vykázalo viditelný růst. Evropské trhy zůstávají jedny z největších globálních trhů maloobchodních značek, 10 trhů má podíl privátních značek vyšší než 30 % a pět trhů má více než 40% podíl privátních značek.

Roste zájem o kategorie spojené se zdravotní péčí

Nejrychleji roste podíl privátních značek ve Španělsku (+1,2 %). Na druhém místě je Česko (+0,5 %) a na třetím Portugalsko (0,4 %). Švýcarsko zůstává v čele podílů evropských privátních značek s působivými 52 %, což z něj činí jedinou zemi v průzkumu s podílem nad 50 %. Dominantní evropské trhy, Německo a Spojené království také vykazují růst podílů Private Label ve srovnání s rokem 2023, přičemž nejvyšší růst zaznamenaly trvanlivé potravin a alkoholické nápoje.

Portugalsko a Španělsko se podělily o růst +1,1 %, přičemž největší nárůst zaznamenaly mražené potraviny (+2 %). V zemích, jako je Belgie a Nizozemsko, podíl Private Label mírně klesl (-0,3 %). Kategorie jako Health Care, trvanlivé potraviny, cukrovinky a snacky a alkoholické nápoje však v obou zemích rostou.

Východní Evropa také vykazuje viditelný růst o +0,3 %, přičemž kategorie jako domácí péče, potraviny podléhající zkáze a ostatní potraviny jsou stále populárnější. Ve skandinávských zemích je však zaznamenán velmi mírný pokles o -0,04 % u Private Label v kategoriích jako papírové výrobky a alkoholické nápoje. Navzdory tomu lze pozorovat růst ostatních kategorií, jako je zdravotní péče.

Nejlepší kategorie v Private Label podle NielsenIQ jsou: trvanlivé potraviny, sladkosti a snacky a čerstvé potraviny s průměrným podílem hodnoty 46,8 %, což představuje působivou celkovou částku 221 miliard eur v 17 zkoumaných evropských zemích s celkovým růstem 9,5 miliardy eur.

V Česku šlo na privátní značky už 27 % výdajů

V minulém roce rychle pokračoval růst významu privátních značek. Až do roku 2021 byl podíl privátních značek na prodejích stabilní okolo 21 %, ale loni už Češi za privátní značky utratili plných 27 % svých výdajů. „Ještě významnější je podíl privátních značek z pohledu počtu prodaných kusů, tam už loni privátní značky tvořily 37 % prodaného zboží,“ řekl Karel Týra na konferenci počátkem letošního roku.

„Boom privátních značek nastartovala inflační krize, kdy se zákazníci snažili o udržení kvality potravin v nákupním košíku, ale zároveň se snažili ušetřit. Privátní značky jsou přirozeným řešením tohoto požadavku, neboť velmi rychle roste nabídka privátních značek v prémiových segmentech a zároveň jsou privátní značky v průměru o 23 % levnější než srovnatelné značkové produkty,“ vysvětluje Tomáš Prouza.

Při srovnání situace na jednotlivých evropských trzích obvykle platí, že čím větší je na trhu podíl privátních značek, tím nižší je podíl slevových akcí. „Tento trend začíná zřejmě platit i v Česku, protože i když jsme pořád evropským promočním šampiónem, loni poprvé většinu roku podíl promocí mírně klesal a k růstu se vrátil až v období Vánoc,“ vysvětluje Karel Týra. „Očekáváme, že podíl privátních značek v Česku dál poroste i v době, kdy se inflace vrátila do normálu,“ dodává Tomáš Prouza.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 3.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.