
V USA existuje síť zhruba 200 neziskových potravinových bank, které jsou volně přidruženy k federální neziskové organizaci pro boj proti hladu Feeding America.
V ČR dnes operuje 15 potravinových bank sdružených v Českou federaci potravinových bank založenou v roce 1994. První česká potravinová banka vznikla v roce 1992 a v březnu 2006 byl v Praze za účasti velvyslanců USA a Francie otevřen první sklad potravinových bank v ČR.
I ve 21. století je existence hladu bohužel stále ještě problémem všech společností, nikoli pouze zemí s nižší životní úrovní a nižšími příjmy obyvatelstva. Na cestě k vymýcení hladu z reality každodenního života hrají nezastupitelnou roli neziskové a nevládní humanitární organizace, mezi nimi i potravinové banky.
Feeding America koordinuje síť 200 potravinových bank
Jednotlivé potravinové banky ve všech státech USA operují jako samostatné neziskové organizace a samostatně řídí své distribuční sklady a výdejní místa nazývaná Food Pantry. Ve státech Unie pak existují odbočky Feeding America úzce spolupracující jak s potravinovými bankami v daném státě, tak i s jinými organizacemi občanské společnosti podílejícími se na boji proti hladu.
V Pensylvánii, která má přibližně 13 milionů obyvatel a 67 okresů, operuje devět různě velkých a odlišně strukturovaných potravinových bank volně přidružených k pensylvánské odbočce Feeding America. Jejich každodenní boj s hladem je bojem proti houževnatému nepříteli: 1,5 miliónu obyvatel státu zažije každý rok nejistotu v zajišťování potravin, jedno z každých sedmi dětí ve státě je vystaveno riziku hladovění, 41 % obyvatel Pensylvánie musí často volit mezi nákupem potravin a zaplacením účtů za domácnost, a 38 % řeší, jestli zaplatí nájem či hypotéku, nebo nakoupí potraviny. Důvody, proč jsou v této situaci mohou být různé, ocitlo se v ní také například 9 % rodin vojáků v aktivní službě nebo veteránů, ale důsledek je pro všechny lidi v potravinové nouzi tentýž, totiž reálné riziko hladovění. Vládní pomoc tuto situaci nemůže sama vyřešit a na svou nezastupitelnou misi zde nastupují různé složky proaktivní občanské společnosti, mezi nimiž je devět pensylvánských potravinových bank na jednom z čelních a nejvíce viditelných míst.
Potravinová Banka Centrální Pensylvánie (PBCP) je z nich největší. Pokrývá svou činností 27 okresů, zajišťuje každý měsíc nezbytné potraviny pro více než 253 tisíc lidí a ve svém boji proti hladu spolupracuje s celkem 1 200 dalšími lokálními organizacemi a programy, včetně všech významných retailerů a potravinářských firem působících v Pensylvánii. Při svých aktivitách využívá svou velikost a rozsah činnosti k zajištění co nejefektivnější a nejhospodárnější distribuce potravin k lidem v nouzi. Roční příjmy PBCP ve výši přes 31 milionů dolarů pocházejí ze čtyř hlavních zdrojů, a sice z investic, z darů a příspěvků veřejnosti a firem, z programů sdílených služeb s jinými organizacemi a z různých vládních grantů a dotací. Operačním modelem PBCP je shromažďování finančních prostředků, zajišťování, skladování a přebalování potravin a jejich distribuce jak partnerským spolupracujícím organizacím, tak i přímo lidem v nouzi.
Regionální potravinářské družstvo pro čerstvé potraviny
Jednotlivci, organizace, firmy, vládní instituce, výrobci a dodavatelé potravin i retailové řetězce, všichni, kdo sdílejí humanitární hodnoty PBCP a ztotožňují se s jejím posláním, se mohou v podpoře PBCP uplatnit čtyřmi různými způsoby. Za prvé, mohou se stát jakýmisi neformálními veřejnými advokáty a podporovateli PBCP, to znamená mohou šířit informace o jejím pozitivním poslání a působení a přispívat tak k prohloubení znalosti jak o PBCP tak o Potravinových Bankách obecně. Za druhé, mohou přispívat na činnost PBCP a její programy potravinové pomoci jak finančními příspěvky, tak i věcnými dary potravin. Za třetí, můžou se přímo podílet na celé řadě aktivit PBCP jako dobrovolníci bez nároku na odměnu, například při třídění a balení potravin, na výdejních místech a podobně. No a konečně za čtvrté, mohou se stát i přímými spolupracujícími partnery PBCP, například při přepravě a výdeji potravin lidem v nouzi.
S cílem vytvořit vnitřně provázaný systém boje proti hladu se PBCP zaměřuje na získávání potravin především z lokálních zdrojů centrální Pensylvánie a klade velký důraz na jejich vyváženou nutriční hodnotu. V rámci svých programů distribuuje také čerstvou zeleninu a ovoce po celý rok a z důvodu zajištění této služby je i jedním ze zakladatelů společnosti MARC, regionálního potravinářského družstva pro čerstvé potraviny operujícího v přístavu města Filadelfie, které pro Feeding America a několik potravinových bank zpracuje až 35 tisíc tun čerstvé zeleniny a ovoce za rok.
Strategie výživných potravin pomáhá distribuci chlazených potravin
Vypuknutí epidemie koronaviru v Pensylvánii v březnu 2020 skokově zvýšilo míru nezaměstnanosti ze 4 % na 15 % až 16 % a mělo na praktickou činnost i strategické směřování PBCP zásadní, přelomový význam ve třech klíčových oblastech. PBCP přeformulovala svou strategickou vizi, kterou je nyní podpora spolupráce s různými partnery s cílem pokročit směrem k úplnému vymýcení hladu v centrální Pensylvánii. Koronavirová krize dále přiměla PBCP k modernizaci IT infrastruktury, k zavedení hybridního formátu práce z domova a k důslednější a hlubší analytické práci s dostupnými daty, ať už se tato data týkala klientů, dodavatelů, zvolených politických představitelů nebo různých lokálních občanských organizací a spolků.
Zcela nový a silný impuls však krize dodala hlavně inovacím v činnosti PBCP. Banka otevřela drive-thru bezkontaktní výdejny potravin, zařadila do distribuce i roušky KN95 a toaletní papír, a zahájila spolupráci s pensylvánskou policií při dodávkách potravinových balíčků dětem s domácí digitální výukou.
Nebylo to poprvé, kdy reakcí PBCP na krizovou situaci bylo zrychlení inovací v její činnosti. Již za finanční krize v letech 2008-2010 otevřela PBCP své druhé distribuční centrum a v rámci svého nového programu Strategie výživných potravin začala rozšiřovat program distribuce chlazených potravin, pro který má dnes k dispozici již 28 speciálních nákladních aut.
Program Naplň sklenici nadějí
Poté PBCP začala registrovat poptávku po čerstvém mléku jako potravině s nezastupitelnou nutriční hodnotou (Pensylvánie je jedním ze tří historických mlékárenských států Unie, spolu s Kalifornií a Wisconsinem.) a v roce 2014 na ni zareagovala spuštěním desetiletého programu zacíleného na zvýšení distribuce čerstvého mléka lidem v potravinové nouzi. Pod názvem „Naplň sklenici nadějí“ zahájila program unikátní spolupráce s firmami pensylvánského mlékárenského průmyslu, který byl později vyhodnocen jako jeden z nejúspěšnějších neziskových mlékářských programů v USA. Ve stejném roce zahájila Military Share Program, výhradně soukromě financovaný program potravinové pomoci veteránům, jediný svého druhu v USA.
Existence a činnost potravinových bank je jedním z nejhummánějších výrazů převzetí spoluodpovědnosti za stav společnosti – a za to patří všem jejim zakladatelům, podporovatelům a pracovníkům vyjádřit naprostou úctu.
Napsat komentář