Poptávka na trhu s kořením a kořenícími přípravky se pozvolna ubírá směrem k prémiové kvalitě, bio produktům, výrobkům bez soli a netradičním, exotičtějším variantám.
Používání koření v kuchyni má velmi dlouhou tradici nejen pro zlepšení chuti a vůně připravovaných jídel, ale také pro jeho mnohé zdravotní benefity. Některé druhy koření mají protizánětlivé účinky, jiné posilují imunitu, regulují trávení, zklidňují žaludek, podporují metabolismus, přispívají k prevenci onemocnění.
Kromě lety prověřené klasiky vyhledávají spotřebitelé stále častěji rovněž „neokoukané“ druhy koření a směsi, které odpovídají aktuálním trendům zdravého životního stylu, trvalé udržitelnosti a také globálním kulinářským vlivům. Roste poptávka po bio a fair trade produktech i regionálních, lokálních specialitách. Tyto změny spotřebitelských preferencí samozřejmě vytvářejí nové výzvy a příležitosti pro výrobce, distributory i obchodníky, kteří jsou nuceni přizpůsobit nabídku měnícím se potřebám trhu a pružně inovovat své portfolio.
Cena koření roste, promoce ale přesto příliš netáhnou
Jak nakupovaly tuzemské domácnosti koření a kořenící směsi podle průzkumu společnosti YouGov za období říjen 2023 až září 2024? Podle výsledků průzkumu nakupuje koření, sůl a kořenící směsi naprostá většina českých domácností. Objemově je stále nejvýznamnější subkategorií v rámci dochucovacích prostředků sůl (60 %), druhou objemově největší kategorií jsou kořenící směsi (18 %) a třetí jednodruhová koření (12 %). Frekvence nákupů dochucovadel se z dlouhodobého hlediska příliš nemění. Nejčastěji sáhnou kupující po koření, a to téměř každý měsíc. Sušené bylinky kupují pouze 1x za čtvrt roku, podobně jako sůl.
V posledních třech letech zaznamenala i tato kategorie výrazný nárůst průměrných cen za jeden kilogram. Nejvíce rostla cena soli (+20 %), ale cena za jeden kilogram je nejnižší ze všech subkategorií. O více než 10 % rostla cena jednodruhového koření a kondimentů, nejvyšší jsou ceny sušených bylinek a jejich mixů. Z pohledu hodnoty jednoho nákupu je průměrná útrata za dochucovadla poměrně nízká, a to díky tomu, že bylinky a koření se prodávají v malých baleních. Průměrný nákup stojí zhruba 35 Kč.
Nejvíce se tyto komodity nakupují v diskontech a hypermarketech, kde nakoupí dochucovadla sedm domácností z 10. V supermarketech je nakupuje každá druhá domácnost, v malých obchodech třetina domácností. Na internetu nakoupilo koření necelých 10 % domácností, ale průměrná útrata je vysoká, činí 65 Kč na jeden nákup. Pro kategorii dochucovadel je typický nižší podíl nákupů v promocích – pouze necelých 30 % objemu trhu jde na promoční nákupy. Dvě pětiny objemu pak tvoří koření privátních značek.
Trendem je sezónnost a absence „éček“
„Obecným trendem je zvyšující se zájem dochucovat pokrmy kvalitními bylinkami a kořením bez jakýchkoli přidaných umělých látek. Vnímáme, že lidé stále více nakupují online a že se tento trend týká i potravin. Také v našem e-shopu jsme zaznamenali nárůst nakupujících. Velmi nás to těší a také motivuje a posouvá. Stále hledáme cesty, jak náš zákaznický servis zlepšit. Zákazníci se v posledních letech častěji ptají po původu zboží, které chtějí koupit, zajímá je také společenská odpovědnost firem. To logicky souvisí se zvyšující se poptávkou po bioproduktech. Domníváme se, že lidé si více uvědomují význam prevence a její vliv na zdraví,“ říká Kamila Šťastná, vedoucí marketingu společnosti Sonnentor.
V létě jsou podle jejích slov hitem grilovací koření, například směs Koření na letní zeleninu, podobně oblíbená je směs Koření na zimní zeleninu s koriandrem, saturejkou nebo méně známým galgánem. Spotřebitelé si rádi připravují své vlastní produkty. Zde se nám osvědčil produkt Kompoty a zavařeniny, směs skořice, kardamomu, badyánu a hřebíčku na přípravu marmelád nebo jednoduše k ochucení zavařenin. A také směs Koření na nakládání,“ uvádí Kamila Šťastná.
Hit jménem kurkuma
V letošním roce představila společnost Sonnentor v segmentu koření hned několik novinek, například Kořeněnou sůl na hranolky, která obsahuje papriku, rozmarýn či kurkumu, zvýrazní chuť této oblíbené bramborové přílohy a dá se použít i na jiné druhy pečené zeleniny, směs Koření na burger či Koření na kimči. Mezi stabilně nejprodávanější koření pod značkou Sonnentor patří kurkuma a skořice.
„Co se týká kurkumy, máme v tomto ohledu co nabídnout. Zákazník u nás najde kurkumu v několika variantách, ať už ve formě lahodného čaje, kořeněné směsi k přípravě nápoje Kurkuma Latte, delikátního koření na vaření nebo sirupu. Skořici nabízíme také v několika formách, mletou i celou, v čaji Skořicový zázrak, v Aladinově koření do kávy, Perníkovém koření i orientálních kořenících směsích, jakou jsou Tandoori Masala nebo Chai,“ popisuje Kamila Šťastná.
Experimentů se Češi nebojí, na tradici ale nedají dopustit
„Koření je surovina, kterou nakupují v podstatě všichni a pravidelně, přičemž značný počet lidí je věrných jedné značce. Jsou zvyklí na určitá konkrétní koření či kořenící směsi, a chtějí, aby jejich jídla měla vždy „spolehlivě“ stejnou chuť. Sledujeme, že spotřebitelé preferují nákup velkých balení, jejich počet neustále roste,“ říká Michaela Plecitá, marketing manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko. Uvádí dále, že ačkoli Češi rádi zkouší nové chutě, v hloubi duše jsou stále konzervativní a základem jejich nákupů jsou tradiční koření české kuchyně. „Snažíme se je nabízet v maximální kvalitě, zakládáme si třeba na tuzemském původu kmínu. Klíčovou novinkou letošní sezóny jsou koření z nové řady Chutě světa, kterou vycházíme vstříc zákazníkům, kteří mají rádi zahraniční chutě i ve své domácí kuchyni. Patří sem třeba směs koření na recepty jako je Butter chicken, Fajitas, Kebab nebo Red curry,“ představuje novinky Michaela Plecitá.
Oblibu tuzemských spotřebitelů v exotičtějších variantách koření potvrzuje Adriana Matýsková, obchodní zástupce společnosti F.W.Tandoori: „Fakt, že asijská kuchyně je velmi zdravá a rychlá na přípravu, se odráží i v její zvyšující se oblibě u Čechů. Dlouhodobě roste zájem o naše produkty – kromě indické kuchyně nabízíme především kuchyni čínskou, japonskou a thajskou.
V současné době máme v sortimentu v segmentu koření šest druhů indického koření značky Mida, tři druhy kari koření a dále pak mletou kurkumu, římský kmín a mletý koriandr. Změnu vidíme v poptávce po polotovarech, v rámci kterých nabízíme indické kari omáčky značky Patak´s, z nichž nejoblíbenější je Tikka Masala kari omáčka, následují Butter Chicken a Korma.
Rozhoduje chuť i benefity pro zdraví
„Jednoznačně stoupá zájem o čisté složení bez chemických přísad, bioprodukty a koření, které splňuje specifické dietní požadavky, například bezlepkové. Oblíbené jsou také směsi, které šetří čas a nabízejí vyváženou chuť. Mezi ty nejžádanější směsi patří ty, které jsou inspirované středomořskou, asijskou nebo blízkovýchodní kuchyní,“ shrnuje trendy Lucie Palasová, Marketing Manager společnosti Benkor.
Na základě vlastních zkušeností dodává, že spotřebitelé častěji sáhnou po bylinkách, které podporují zdraví, jako je kurkuma či zázvor, nebo směsích bez soli a cukru a zároveň roste segment prémiového koření. „Lidé jsou ochotni investovat do kvalitnějších produktů, pokud jim přinášejí lepší chuťový zážitek a benefit pro zdraví. Na druhé straně stále existuje poptávka po cenově dostupnějších variantách, především u základního koření jako pepř, majoránka, paprika nebo kmín, tedy tradičním koření, které je nedílnou součástí české kuchyně,“ uvádí.
Hitem posledních let jsou podle ní bylinkové směsi bez soli, které umožňují dochutit pokrmy zdravěji, zájem je také o směsi, které usnadňují přípravu oblíbených pokrmů, kam patří například Adžika, Čarodějka nebo Garam masala.
„V posledním roce jsme uvedli na trh několik novinek. Začátkem roku to byla směs Aglio olio piccante, v létě jsme přišli se třemi novými směsmi na grilování, a to Grilovaný sýr, Grilovaná ryba a Bylinkový sýr. A v neposlední řadě jsme představili Mořskou vločkovou sůl v šesti variantách – přírodní, s rozmarýnem, s chilli, uzenou, černou a s citronem. Nyní pracujeme na přípravě nových obalů, které bychom rádi uvedli na trh v příštím roce,“ uvedla Lucie Palasová.
Napsat komentář