Ultra fast fashion značky diktují trendy

Do odvětví módy vstoupily společnosti zabývající se velmi rychlou módou (ultra-fast fashion), které přebírají zákazníky tradičním i online prodejcům módy, a to i v Česku.

Nákup na ultra-fast fashion platformách si v některých zemích vyzkoušely už více dvě třetiny žen ve věku do 34 let a další o tom uvažují. V Česku jde o 55 % zákaznic do 34 let. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG), která na vzorku více než 10 tis. zákazníků napříč Evropou a USA zkoumala nákupní preference.

„Nástup nových hráčů na poli velmi rychlé módy významně ovlivnil očekávání zákazníků, kteří dnes vyhledávají především široký výběr, nízkou cenu, permanentní dostupnost zboží a bezproblémový nákupní zážitek. Tradiční prodejci na to nedokážou dostatečně reagovat,“ upozorňuje Helena Toušková, expertka na informační technologie ze společnosti BCG.

V Česku má ultrarychlá móda méně, zato věrných zákazníků

Platformy s ultrarychlou módou jako Temu, Shein a další, jsou při nákupu oblečení hlavní volbou pro 4–12 % nakupujících. Nejoblíbenější jsou v USA a v Maďarsku, kde jsou první volbou právě pro 12 % zákazníků. Naopak nejméně etablované jsou v Rakousku (4 %). V Německu, Polsku a Švýcarsku jsou první volbou pro 5 % zákazníků, v Česku pro 8 %.

Alespoň jednou na nich přitom v součtu všech zemí nakoupilo 33 % spotřebitelů a dalších 23 % se o tyto nákupy zajímá. Nejvíce zákazníků si vyzkoušelo nákup ultrarychlé módy ve Španělsku (42 %), v USA (36 %), Polsku a Itálii (35 %). Naopak nejméně v Německu, pouze 25 %. Česko je s 31 % mírně pod průměrem. „Obchodům s ultrarychlou módou se v Česku tedy relativně daří udržet si tuzemské zákazníky a naučit je, aby se k nim při svých nákupech vraceli,“ říká Helena Toušková.

Oblíbenost ultra rychlé módy je napříč zeměmi největší u mladší generace a u žen. Mezi ženami do 24 let zde minimálně jednou nakoupily dvě třetiny z nich, u žen mezi 25 a 44 lety potom více než polovina. U zákazníků nad 65 let to potom byla pětina žen a desetina mužů s tím, že další pětina lidí nad 65 let má o tyto platformy zájem.

Vítězí nízká cena a zákaznická zkušeností

Cena je hlavním faktorem pro nákup podle průzkumu BCG u více než třetiny lidí. Prodejci velmi rychlé módy mají v tomto ohledu výhodu, mimo jiné kvůli velmi levné zakázkové výrobě a také díky moderním IT systémům. Ty jim navíc umožňují do nákupního procesu přidávat další prvky včetně hyperpersonalizace a gamifikace, které nutí zákazníky navštěvovat tyto platformy častěji než klasické e-shopy nebo kamenné obchody.

Jedním z důsledků současných změn je i to, že tradiční masový trh s módou ztrácí online zákazníky a zůstávají mu především zákazníci, kteří preferují nákupy v kamenných prodejnách, případně kombinované, tzv. omnichannel nákupy. Online zákazníci přitom podle průzkumu BCG nakupují častěji než ti, kteří si pro své nákupy vybírají kamenné prodejny. Ve skupině online zákazníků alespoň jednou měsíčně nakoupí dvakrát více lidí než mezi návštěvníky kamenných prodejen. Zároveň je u nich o 40 % vyšší pravděpodobnost, že podruhé nakoupí u stejného prodejce, a zároveň častěji nakoupí i v případě, že jejich preferovaná položka není dostupná.

Tradičním hráčům mohou pomoci kamenné prodejny

Dobrou zprávou pro tradiční prodejce je, že většina zákazníků využívá pro nákupy jak online kanály, tak kamenné prodejny. Tyto dva kanály kombinuje 86 % zákazníků. 38 % všech zákazníků přitom preferuje spíše návštěvu prodejen, 32 % nákupy online. „Tradiční prodejci mají tu výhodu, že mají vybudovanou síť kamenných prodejen. K jejich maximálnímu využití ale potřebují získat větší přehled o zákaznících a propojit data z online a offline kanálů,“ upozorňuje Helena Toušková s tím, že právě tzv. propojený obchod (connected commerce), bude hrát v blízké budoucnosti stále větší roli.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.