Generace Z a mileniálové nejenže za jídlo více utrácejí, ale také více plýtvají, zatímco baby boomers zaujímají úspornější přístup.
V Česku se podle dat Eurostatu vyhodí více než 1 mil. tun jídla ročně. V přepočtu na obyvatele pak každý Čech vyhodí 101 kg jídla za rok. To jsou přibližně 2 kg odpadu týdně.
Společnost Too Good To Go, provozující globální tržiště s přebytky potravin, se ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK v srpnovém průzkumu zaměřila na generační rozdíly v tom, jak Češi nakládají s potravinovým odpadem.
Gen Z a mileniálové plýtvají jídlem nejvíce
Až 32 % Čechů pravidelně vyhazuje jídlo, u Gen Z a mileniálů jde dokonce o 45 % lidí. U starších ročníků (baby boomers) toto procento výrazně klesá až na 13 %. Lidé žijící sami vyhazují jídlo méně (18 %) než vícečlenné domácnosti (38 %). Zástupci skupiny mileniálů vyjádřili největší ochotu změnit svoje chování a plýtvat méně (76 %).
Z průzkumu Too Good To Go také vyplývá, že každý Čech vyhodí ročně v průměru potraviny za 1 800 Kč, u generace Z a mileniálů je to více než 2 400 Kč a u generace X a baby boomers 1 200 Kč. Jenže tvrzení a realita se často rozcházejí. Z loňského průzkumu Mendelovy Univerzity v Brně vyplývá, že průměrná česká domácnost (2,33 osoby) utratí za vyhozené potraviny 8 199 Kč ročně! „Je skvělé, že až 87 % Čechů má k plýtvání potravinami negativní postoj, ale přesto jimi plýtváme. To má obrovský dopad na naše peněženky, gastro podniky i životní prostředí. Pochopením našich návyků můžeme zvýšit povědomí o tom, v čem tento problém spočívá, a společně pracovat na snížení jeho rozsahu,” říká Pavol Dzurjanin, ředitel Too Good To Go Česko.
Dilema stravování: plýtvat, či neplýtvat?
Přestože 60 % potravinového odpadu vzniká v domácnostech, je to problém i mimo ně. Více než třetina Čechů navštěvuje restaurace alespoň jednou týdně, přesto si čtvrtina lidí nikdy neřekne o jídlo s sebou, přičemž toto chování má několik důvodů. Nejčastějším důvodem, který uvedlo 39 % respondentů, je, že jídlo obvykle dojí nebo je zbytek porce příliš malý na to, aby si ho vzali domů. Nicméně 33 % respondentů odrazují dodatečné náklady na obaly na jídlo s sebou, zatímco 22 % respondentů jednoduše nerado nosí jídlo v krabičce. 6 % respondentů přiznalo, že se cítí příliš trapně na to, aby požádali o jídlo s sebou.
Na druhou stranu téměř 60 % lidí dojí jídlo v restauraci, i když se cítí přejedení. Hlavním důvodem je, že je jim líto plýtvat jídlem (63 %) a utracenými penězi (41 %). To je důvod, proč je pak 34 % lidí zvyklých dojíst jídlo za každou cenu.
Mezi praktiky, kterými Češi pozitivně ovlivňují snižování plýtvání potravinami, patří skutečnost, že celých 74 % lidí kupuje potraviny ve slevě, protože se blíží jejich datum spotřeby, ale i přes dobrý úmysl 14 % přiznalo, že je někdy nespotřebují včas a nakonec je vyhodí. Pozitivní je, že si Češi zvykli používat při nákupu potravin vlastní tašku (83 %), přičemž ji používá 95 % lidí z generace baby boomers a 69 % z generace Z.
Poptávka po neprodaných potravinách
Téměř 90 % respondentů souhlasilo s tím, že by podniky měly nabízet přebytky potravin na konci dne za lepší ceny, aby se nemusely vyhazovat. 90 % by si pro takové potraviny také osobně zašlo. „Velmi nás těší, že v Česku roste zájem o předcházení plýtvání potravinami. Ve společnosti Too Good To Go jsme již svědky konkrétních akcí. Svědčí o tom rostoucí počet uživatelů aplikace, kterých je nyní 40 000 a kteří již zachránili více než 20 000 Dobrovaků, tj. 20 000 kg kvalitních potravin před plýtváním. Ve velkém měřítku mohou mít malé akce velký dopad,“ dodává Pavol Dzurjanin, ředitel Too Good To Go Česko.
Too Good To Go je v Česku k dispozici od června letošního roku. Od svého vstupu na trh navázala partnerství s více než 150 místními podniky, mezi něž patří např. Zrno Zrnko, Hilton Prague & Old Town, Cukrárna Myšák, 420 pekárna, Costa Coffee.
Napsat komentář