Povodně spojily Čechy k solidaritě

Po letošních povodních, které masivně zasáhly velkou část severní Moravy a jižní Čechy, se solidarita lidí a firem ukázala jako zásadní pro zvládnutí krizové situace v zasažených regionech.

Poslanecká sněmovna schválila 1. října 2024 novelu zákona o státním rozpočtu roku 2024, která navýšila povolené výdaje státu o 30 mld. Kč na sanaci povodňových škod v zasažených regionech. Částka byla navržena po analýze povodňových škod z roku 1997 a 2002.

„Náročné životní situace a krize spojují lidi k solidaritě. Jsem rád, že se Potravinové banky dokázaly zapojit od prvních hodin do efektivní pomoci a společně zmírnit těžkou situaci lidí v zatopených oblastech. Děkuji za štědré dary a společnou pomoc,“ uvedl Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.

Česká federace potravinových bank děkuje za podporu a pomoc:

Materiální dary: Albert, Billa, Bonavita, Cans, Coca-Cola HBS, DHL, dm drogerie markt, Dobšické těstoviny, Chodovar, I.D.C. Praha, ISD ČESMAD Bohemia, Jan Becher – Karlovarská Becherovka, Kaufland, Kostelecké uzeniny, Košík.cz, Lidl, Makro, Marks & Spencer, Mattoni 1873, MD logistika, Mlékárna Hlinsko, Mondelez, Nestlé Česko, Nutrend D.S., Olma, Orkla Foods, PEAL, Penam, Penny Market, Roshen First, Rossmann, Sanytol, Sokolská uhelná, Steinex, Tchibo, Tesco, Vodňanská drůběž.

Logistická podpora: Hasičský záchranný sbor ČR, Raben, UPS, Česká pošta.

A tisícům menších firemních a individuálních dárců.

Celková hodnota darů překročila 130 milionů

Potravinové banky zajištovaly v úzké spolupráci s vládou ČR, generálním štábem HZS a humanitárními organizacemi materiální pomoc v povodňových oblastech. Zajistily zásobování humanitárních skladů a složek IZS v zaplavených oblastech, koordinovaly distribuci materiální pomoci v Moravskoslezském kraji, Olomouckém kraji a Jihočeském kraji. Po celé republice vznikla také sběrná místa, kam lidé přinášeli potřebné potraviny a čistící prostředky. Prostřednictvím sítě potravinových bank byly tyto dary zaváženy do zasažených oblastí.

Celková hodnota darů překročila 130 mil. Kč. Celkem pomohlo darem více než 300 tis. lidí, kteří darovali na 800 tun materiální pomoci a přispěli finančními dary. Potravinové banky přepravily více než 1 400 tun pomoci, 3 000 palet potravin a úklidových prostředků, vypravily přes 100 kamionů. Hned v prvních dnech získaly potravinové banky pomoc od obchodních řetězců v celkové výši přesahující 40 mil. Kč.

Obchodníci pomáhají, i když sami sčítají škody

Vedle dodávek pro Českou federaci potravinových bank (ČFPB) pomoc směřovala i přímo zasaženým oblastem a krizovým štábům. S ohledem na dopady povodní obchodní řetězce připravily pomoc a podporu také pro své zaměstnance. V některých prodejnách v zasažených oblastech, například v Jeseníku, Krnově, Opavě. Ostravě a Bohumíně, byly zahájeny sanační práce po povodních. Prodejny, které byly zaplaveny, byly a v některých případech dosud jsou, dočasně uzavřeny. K otevření prodejen dochází ihned, jakmile jsou opět bezpečné a provozuschopné.

V průběhu září proběhla ve vybraných prodejnách řetězců sbírka na podporu České federace potravinových bank (ČFPB). Zákazníci měli různé možnosti, jak přispět – ať už finančně při placení na pokladnách, nebo darováním vybraných potravin. Tyto prostředky a zboží budou využity na pomoc potřebným dle aktuálních požadavků. Součástí iniciativy jsou také interní sbírky mezi zaměstnanci některých firem.

Do pomoci se zapojily i „lokální“ obchodníci. Společnost Flosman se aktivně zapojila do pomoci oblastem zasaženým povodněmi. Vzhledem k tomu, že je úzce spjata zejména s Jihočeským krajem, kde má nejen sídlo a síť prodejen, ale především své zaměstnance a zákazníky, její pomoc se soustředila hlavně do tohoto regionu. Společnost Hruška se od povodňového víkendu aktivně podílí na pomoci v Moravskoslezském kraji, kde mám nejvíce prodejen.

Do pomoci se zapojili i zákazníci

Během jediného týdne přispěli zákazníci obchodního řetězce Kaufland celkem 8 637 900 Kč na podporu obyvatel oblastí zasažených letošními povodněmi. Společnost Kaufland tuto částku navýšila na 10 mil. Kč. Všichni zákazníci společnosti Kaufland měli od 19. do 24. září možnost přispět na pokladnách všech prodejen Kaufland příspěvkem ve výši 50 Kč a více. Sbírka vznikla pod záštitou České federace potravinových bank (ČFPB), které bude také vybraná částka oficiálně předána. Získané prostředky jsou určeny na nákup potravin a drogistického zboží podle aktuálních potřeb v postižených oblastech. Společnost Kaufland navíc během prvních dní po povodních v koordinaci s Krizovým štábem Moravskoslezského kraje a dalšími organizacemi také odeslala celkem osm kamionů potravinové pomoci v hodnotě více než 6 mil. Kč do Krnova, Bohumína, Olomouce, Opavy a do skladu potravinové banky v Dubči.

Je čas na modernizaci systému darování v Česku

S obnovou postižených oblastí výrazně vzroste potřeba darování nepotravinářského zboží, jako je drogerie pro úklid, nábytek pro nové vybavení domovů, a oblečení. „Je proto potřeba, aby vláda konečně srovnala podmínky pro darování nepotravinářského zboží s darováním potravin. Kvůli nastavení daňového systému je bohužel likvidace nepotravinářského zboží levnější než jeho darování. To nedává smysl ani v normální situaci, natož při řešení krizových situací, kdy má smysl hledat veškeré způsoby pomoci těm, kteří byli zasaženi. Darování zboží může zásadně přispět k rychlejší obnově zasažených komunit,“ zdůrazňuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 10.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.