Chytří pomocníci retailu

Umí ohlídat, že dochází zboží, rozeznat markované produkty či snížit riziko krádeže. Anebo dokonce automaticky uklidit.

Digitální technologie nepomáhají jen optimalizovat procesy a snižovat náklady na provoz obchodu, ale často řeší i další palčivý problém: nedostatek lidské pracovní síly.

Zejména díky smart technologiím začínají růst autonomní prodejny bez obsluhy v České republice jako houby po dešti. Kromě toho, že eliminují lidskou obsluhu nebo ji zcela nahrazují, pomáhají také mnohé procesy zrychlovat, zpřesňovat a zefektivňovat. Kromě autonomních prodejen proto nacházejí využití i v běžných prodejnách.

Odhalí nenechavce

Jedna z nejnovějších bezobslužných prodejen začala fungovat koncem dubna na ostravském Letišti Leoše Janáčka. Prodejnu spotřebního družstva skupiny Coop můžou využívat 24 hodin denně všichni zákazníci, kteří mají v mobilním telefonu staženou aplikaci a již využívají bankovní identitu. Platba je možná prostřednictvím platební karty a jde již o 32. autonomní prodejnu tohoto družstva, přičemž jejich počet neustále roste. „Letos počítáme, že v budeme mít České republice sto prodejen. Není to jen o ekonomické návratnosti, ale také o udržení a navýšení komfortu zákazníků,“ říká Lukáš Němčík ředitel rozvoje skupiny Coop. K zajímavostem této prodejny patří třeba to, že proti případným nenechavcům chrání zboží umělá inteligence. Ta automaticky rozpozná, zda si někdo dává zboží jinam než do nákupního košíku. Pokud vyhodnotí jeho chování jako nestandardní, automaticky na to upozorní pracovníky pultu centrální ochrany. Zajímají ji pouze podezřelá gesta a vzorce chování. Algoritmus také nezačne pracovat hned a zákazníka neoznačí okamžitě za potenciálního zloděje. Chvilku pozoruje, co dělá, a pokud je scoring jeho podezřelých pohybů vysoký, odešle alarm do počítače nebo mobilního telefonu obsluhy. Je pak na ní, jestli z krátkého videa usoudí, že je potřeba proti podezřelému zakročit.

Identifikuje zboží

Umělá inteligence nachází čím dál častěji uplatnění také v další oblasti, kterou jsou pokladny. Těm pomáhá identifikovat zboží a zkracuje čas potřebný pro zadání patřičného kódu, případně pomáhá snižovat chybovost. „Portfolio DN Vynamic SmartVision je postaveno na využití moderních technologií s implementovanými prvky AI, kterými jsou zejména kamerové systémy a samoučící algoritmy v rámci pokladních systémů. Díky těmto technologiím můžeme naším zákazníkům nabídnout řešení se sofistikovanou bezpečnostní funkcionalitou nebo řešení pro automatické rozpoznávání produktů, věku a podobně,“ vypočítává Lenka Sládková, ředitelka retail divize Diebold Nixdorf ČR. Toto řešení je vhodné pro jakoukoli prodejnu se samoobslužnými pokladnami. V současné době je nejčastější využití AI technologií v supermarketech, prodejnách potravin nebo v prodejnách konceptu 24/7. „Rozvoj AI je však velmi dynamický a bezesporu se v nějaké podobě začne významněji brzy objevovat také v ostatních segmentech, jako DIY nebo fashion,“ dodává Lenka Sládková.

Správná implementace AI přináší zásadní benefity. Jinak řečeno, dochází k významným úsporám provozních nákladů, protože dochází k optimalizaci mnoha procesů. V neposlední řadě jde o zvýšení komfortu pro zákazníka, což obvykle přispívá k jeho větší loajalitě k danému obchodníkovi. Jak ale Lenka Sládková upozorňuje, návratnost takového řešení nelze nikdy vyčíslit zcela přesně, protože vše závisí na konkrétních podmínkách a rozsahu implementovaného řešení. Při úvahách o kalkulaci návratnosti se však můžeme opřít o některá fakta, jako například výrazné snížení počtu intervencí obsluhy v případě automatického rozpoznání věku, přičemž samotné automatické rozpoznání věku je o 50 % rychlejší než potvrzení věku běžným způsobem. Také v případě automatického rozpoznání produktů je toto až o 50 % rychlejší než vyhledání produktu běžným způsobem na displeji. Navíc spolehlivost rozpoznání produktu je dnes vyšší než 93 %. K výrazným úsporám dochází také při implementaci systémů, které monitorují podezřelé chování zákazníků u pokladem a značně přispívají k zamezení ztrát či krádeží.

S provozem pomáhá AI

V březnu v Hradci Králové otevřela unikátní obchod „Vše Za“ společnost SamoBot, která vyvíjí a testuje bezobslužné technologie. Jde o nonstop otevřenou samoobslužnou prodejnu, kde s běžným provozem pomáhá také AI řešení Food Save od české společnosti Analytics Data Factory. Systém automaticky upozorní na potřebu doplnění zboží do regálu, spustí úklidového robota a podobně A jak již bylo zmíněno výše, dokáže také detekovat návštěvníka, který do prodejny přišel za jiným účelem, než je nákup zboží. „Nasazení našeho řešení Food Save v reálném provozu ukázalo, že se umělá inteligence může stát skvělým nástrojem i v oblasti retailu a výrazně zjednodušit a zefektivnit procesy v rámci celého prodejního řetězce. Na základě získaných zkušeností pracujeme na dalších scénářích, abychom mohli zákazníkům nabídnout optimální řešení pro jejich podnikání,“ říká Radim Kašpárek, COO Analytics Data Factory.

Regály hlídají kamery

Řešení Food Save na základě kamerového snímání v reálném čase identifikuje nedoplněné zóny v regálech, uloží informaci o době, kdy tato událost vznikla a odešle upozornění přímo na koncové zařízení odpovědné osoby. Ta pak může rychle reagovat a zboží doplnit. Systém zároveň sbírá data o vytíženosti prodejny, a dokáže tak pomoci s plánováním zásobování v delším časovém horizontu. „Udržet konstantně plné regály a neustále točit nové zboží je pro nás a naše zákazníky naprosto klíčové, protože se tím zvyšuje efektivita prodeje. Díky řešení Food Save máme neustále přehled o stavu zboží v prodejně a proces zásobování je tak mnohem efektivnější. Zároveň díky heat mapám prodejny víme, které regály a jaké plochy jsou v našem obchodě ty ‚nejlepší‘,“ shrnuje zkušenost s řešením Jan Minařík, Product Owner ve společnosti SamoBot.

Detekce ležící osoby

V případě samoobslužné prodejny se může stát, že ji lidé nevyužívají pouze jako prostor k nákupu, ale například se schovají před nepříznivým počasím nebo si přijdou nabít mobilní telefon. V takovém případě umí současné systémy automaticky informovat obsluhu. Umělá inteligence implementovaná v kamerách však umí ještě další praktickou věc: detekci ležící osoby, která funguje jako preventivní opatření v případě náhlých zdravotních obtíží. Pokud se návštěvníkovi udělá u nakupování nevolno či ztratí vědomí, přivolá zdravotní pomoc. V případě, že systém zaznamená například bláto, drobné předměty či jiné nečistoty, automaticky do prodejny vyšle uklízecího robota. Pokud zaznamená rozsypané zboží na podlaze, upozorní notifikací také obsluhu.

Ať uklízejí stroje!

Právě v oblasti úklid dnes zaznamenáváme masivní nástup autonomních strojů. Prosazují se zejména ve velkých halách, průmyslových podnicích, kancelářích ale také v retailu. „Klíčovým přínosem úklidových robotů je zvýšení produktivity a efektivity úklidových prací. Není potřeba tolik úklidových pracovníků, kterých je na trhu navíc nedostatek, dochází k mnohonásobnému zvýšení efektivity práce, díky čemuž dochází k úspoře hodinové dotace na lidský personál. Autonomní úklidové stroje dokáží také vykonávat opakovanou činnost s vysokou přesností. Díky tomu se minimalizují rizika lidských chyb a zlepšuje se kvalita úklidu. Roboti můžou pracovat nepřetržitě bez potřeby přestávek na odpočinek, takže je možné zkrátit dobu potřebnou na úklid, což opět vede k úsporám nákladů,“ konstatuje Tomáš Nedvídek, obchodní ředitel společnosti SSI Group.

Na jedno nabití autonomní mycí stroj s výkonem 2500 m2 za hodinu dokáže vyčistit podlahovou plochu obchodního centra, venkovního parkoviště či haly. Na jedno nabití dokáže vyčistit až 15 000 m2, navíc s plánovanou rezervou. „Využití robotů může snížit riziko úrazů při práci, které by mohly vzniknout při manuálním úklidu. Úklidoví pracovníci také nemusí přicházet do kontaktu s chemickými a jinými škodlivými látkami. Autonomní stroje také spotřebují menší množství čistících prostředků,“ dodává Lukáš Rom, Produckt Manager společnosti Kärcher. Autonomní stroje už dnes dokáží sbírat také data o chování lidí v budovách, vytíženosti, ale i samotných úklidových pracích, což lze následně využít k optimalizaci úklidových plánů a procesů.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.