Poslední míli pomáhá řídit AI

Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v last-mile logistice dále poroste. Pomohou AI predikce, alternativní vozidla i dynamická cenotvorba.

Pro efektivní logistický provoz je rozmach AI a machine-learningu zásadním milníkem, protože s pomocí pokročilé modelace je čím dál snazší efektivně alokovat adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů.

„V loňském roce se nám podařilo uvést do provozu pokročilý AI Prediktor, který dokáže na základě nasbíraných dat s pomocí umělé inteligence predikovat objednávky zákazníků v dané oblasti na dva týdny dopředu, a to s přesností na konkrétní hodiny a s chybovostí, kterou se konzistentně daří držet pod 10 %. Již tedy neplánujeme jen s ohledem na to, co se děje, ale umíme fungovat i dle toho, co se dít teprve bude. Dopad na efektivitu a plánování je při naší velikosti obrovský,“ popisuje komerční ředitel DODO Group Peter Menky.

Stírání hranic mezi logistickými segmenty

Dle dat z průzkumu společnosti Behavio deklaruje 75 % dotázaných, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu. Pro téměř třetinu nakupujících je navíc při rozhodování o nákupu zásadní také udržitelnost samotné logistiky. Jednou z cest, jak se bude dařit zrychlit a zefektivnit rozvoz zásilek ve městech, je koncept zónové logistiky, která boří hranice mezi jednotlivými logistickými provozy a funguje na principu sdílení vozidel i objednávek v rámci určité oblasti. „Zónová logistika je koncept chytrého sdílení zdrojů, díky němuž zákazník svoji zásilku dostane rychleji, klient za dopravu zaplatí méně a každé z vozidel, která operují v dané oblasti, je využito na maximum tak, aby nejezdilo „naprázdno“. V rámci zónové logistiky funguje každé město jako samostatná zóna, nebo skupina zón, které jsou automaticky organizovány skrze umělou inteligenci a ve kterých se nachází pobočky a pick-up pointy různých obchodníků. Zónový přístup k logistice bude čím dál rozšířenější a umožní dále snižovat doručovací časy při zachování cenové dostupnosti expresního dodání,“ říká komerční ředitel DODO Group Peter Menky.

Ačkoliv pozorujeme čím dál vyšší nároky na rychlost i přesnost doručení, z loňského průzkumu společnosti Behavio vyplývá, že ochota si za rychlé dodání zboží připlatit je stále poměrně nízká. Jako jedna z cest, jak na tuto nerovnováhu reagovat, se může ukázat zavádění dynamické cenotvorby, která je známá například z oblasti rezervací letenek, taxíků či hotelů.

Omni-channel přístup a same-day doručení

I přes raketový covidový nárůst online prodeje se čím dál jasněji ukazuje, že převažujícím modelem obchodování bude spíše kombinace kamenných prodejen s e-shopem. Dříve výhradně kamenné obchody tak budou stále častěji nabízet možnosti doručení zboží zákazníkům domů, a to již v den objednání. „Jasně vidíme, že standard, který nastolili online prodejci potravin, se rozmáhá i do dalších segmentů. Ve spolupráci se sportovním řetězcem Decathlon jsme například vloni zavedli same-day doručení sportovního vybavení včetně nadměrných zásilek, jako jsou multifunkční posilovací stroje, nebo běžecké trenažery. Zákazníci si tak takové zboží mohou nechat dovézt ve stejný den objednání až domů a v případě potřeby jej kurýři vynesou i do vyšších pater. To samé platí třeba pro velké spotřebiče z Electro Worldu. Jsem si jist, že v následujících dvou letech dorazí same-day doručování v hodinových slotech prakticky do všech segmentů e-commerce a pro zákazníky se stane očekávaným standardem,“ uzavírá Peter Menky z DODO.

  • Co hodnotíte v současné době jako největší problém při doručování zásilky konečnému zákazníkovi?

Václav Rak, Operations Director, Zásilkovna: Standardně evidujeme problémy v rámci sezónních změn. Zejména v zimním období se setkáváme s extrémními výkyvy počasí v některých oblastech, které nám značně ztěžují doručování zásilek. Významně to ovlivňuje i předvánoční období, kdy dochází k extrémnímu nárůstu objemu zásilek a vyčerpání kapacit některých našich Z-BOXů a výdejních míst. V rámci doručování na adresu bývá například složité sladit termín doručení s časovými možnostmi příjemce. Zároveň evidujeme případy, kdy je problémem nekompletní nebo chybně zadaná adresa příjemce zásilky. Navzdory tomu v Zásilkovně činíme veškeré kroky k doručení všech zásilek, a to do druhého dne.

Luděk Drnec, generální ředitel a jednatel DHL Express (Czech Republic): V DHL Express je pro nás prioritou včasné a bezpečné doručení zásilek, naše síť je proto nastavená tak, abychom předcházeli problémům s doručováním. Jedním z klíčových bodů je důkladné zaznamenávaní dat o každé zásilce v našich systémech. Tento proces nám nejen pomáhá zajistit, aby zásilky dorazily včas a v nejlepším možném stavu, ale také nám umožňuje identifikovat a řešit potenciální problémy v předstihu tak, aby neměly vliv na doručení. Co ovlivnit nemůžeme, je například nepřesné nebo neúplné zadání údajů odesílatelem.

Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika: Při doručování se GLS nesetkává s většími problémy. Náš systém je vystavěn velice flexibilně, takže jsme schopni zajistit doručení dle potřeb příjemce prakticky v každé situaci. Největší výzvu oboru logistiky v současnost spatřujeme v neustále se zrychlující potřebě nových digitálních řešení včetně AI a dekarbonizaci přepravní flotily.

  • Jaký nejvýraznější trend v oblasti tzv. poslední míle pozorujete?

Václav Rak, Operations Director, Zásilkovna: Z dlouhodobého hlediska zůstává trendem využívání automatických výdejních boxů, které nabízejí časovou flexibilitu při vyzvedávání zásilek ze strany zákazníka. Zásilkovna přišla v roce 2020 s vlastním řešením Z-BOX, automatickými výdejními místy, která jsou napájeny solárními panely a ovládají se prostřednictvím mobilní aplikace. Aktuálně jich v Evropě společnost provozuje přes 6  200 (v ČR 3 670) a v letošním roce je plánován jejich další rozvoj. Zároveň se začíná prosazovat a projevovat „ekologická“ doprava s co nejmenším dopadem na uhlíkovou stopu.

Luděk Drnec, generální ředitel a jednatel DHL Express (Czech Republic): Nejvýraznější trend se týká především B2C zásilek. Zájem o využití našich servisních míst stále stoupá. Jedná se o DHL Lockery, DHL Servicepointy, AlzaBoxy a další místa, ze kterých si klient může zásilku vyzvednout ve zvoleném čase. Další výhodou, kterou zákazníci často využívají, je přesměrování do servisních míst během celé doby přepravy.

Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika: Požadavky zákazníků směrují k rychlému a cenově dostupnému doručení balíku co nejblíže místu aktuálního pobytu a možnost si balík přebrat v libovolný čas. Stejně tak snadné musí být, zejména pro oblast fashion, i vracení zboží. Obliba výdejní boxů, ale také výdejních míst rok od roku strmě roste a očekávám, že tento trend se bude projevovat i v nejbližších letech. Když to uvedu na datech, ještě v roce 2019 využívalo balíkomaty pouhých 8 % lidí, dnes je to již 30 %. A podobně je to i u výdejních míst – v roce 2019 si tam zásilky nechalo posílat 29 % lidí, nyní 46 %.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 1-2.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.