Mezi nejdůležitější atributy podlahy patří její bezpečnost a čistota. Spolu s dalšími prvky ale dotváří i atmosféru prodejny, takže může přispívá také k lepšímu zákaznickému zážitku.
Dobrá podlaha v prodejně tvoří základ všeho. I když ji v některých případech může obchodník využít k marketingovým účelům a umístit na ni například navigační polepy, dobrou podlahu by zákazník neměl prakticky vůbec vnímat. Právě proto je nutné už v počátku vybrat tu správnou.
Podlaha prodejny není rozhodně ničím, co by potřebovalo častou nebo pravidelnou změnu. Pokud je již zpočátku zvolena dobře, může svou funkci velice dobře plnit po mnoho let. A pokud je zvolena opravdu dobře, je možné ji při remodelingu prodejny jen lehce repasovat, takže bude opět jako nová. Nicméně i na podlahy působí módní vlivy.
Materiály zůstávají klasické
Z hlediska materiálů se žádné převratné novinky u podlah nekonají. Nejdůležitější slovo zde má projektant, který si může vybrat z širokých možností, které mu výrobci podlah nabízejí. Jinak je tomu ovšem v oblasti designu, který jistým vlivům podléhá. „Můžu potvrdit, že požadavky se mění a každý projektant a architekt má na podlahu svůj názor. My se jim jen přizpůsobujeme, přičemž možnosti máme široké. Výrobní technologie nám umožňuje snadné změny v barevnosti výrobků, a tím velmi efektivní řešení celého prostoru,“ popisuje Radek Hlavinka, ředitel společnosti, Cidemat Hranice. Jak dále dodává, na podlahy v prodejnách i na výběr materiálu má vliv modernost, která se ovšem odráží především v barvách. Vzhledem k nákladům na osvětlení se nicméně doporučují světlé barvy a vzory, které neabsorbují světlo, což znamená, že pro osvětlení prodejny je potřeba menší množství energie. Světlá podlaha také oproti tmavé působí čistým dojmem, na tmavé ovšem není tolik vidět znečistění. „Ve skladu je nutná především pevnost, odolnost a snadný úklid. Tam se vše podřizuje účelnosti a nízkým provozním nákladům,“ podotýká Radek Hlavinka.
Stačí jen přebrousit
Podlaha prodejny musí být především rovná a čistá, aby v zákazníkovi evokovala pocit čistoty z celého prostoru. Tento pocit však vytváří nejen podlaha, ale celé okolí. „Vše musí být sladěno, což platí pro butik i prodejnu potravin nebo nářadí. Zákazník se musí cítit v daném prostoru dobře a pak možná něco nakoupí,“ konstatuje Radek Hlavinka. Nicméně i když je provozovatel prodejny také jejím majitelem, obvykle se podle zkušeností výrobců a dodavatelů podlah do nich snaží investovat co nejméně. Velkou výhodu v této souvislosti má teracová dlažba, která se při remodelingu jen jemně přebrousí, čímž se znovu otevře její kresba a uživatel má okamžitě a za velmi nízké náklady k dispozici absolutně rovnou, krásnou a čistou podlahu bez nutnosti cokoliv měnit.
Trendem jsou větší rozměry
Teraco je speciální technika výroby dlaždic, kdy se střípky zalijí pojící hmotou a následně brousí a leští, čímž vnikne unikátní dekor. Nejde o žádnou novinku, teracové mozaiky byly hojně používané už od 18. stolení. Jde o směs cementu, barviv a speciálních kamenných drtí, například ze žuly, křemene nebo mramoru, přičemž největší výhodou je odolnost. Povrch teracové dlažby je tak velmi houževnatý s vysokou odolností proti provoznímu namáhání transportními prostředky. „Poslední trendy směřují k větším rozměrům dlaždic, kde se vzhledem k její hmotnosti více prosazuje keramická dlažba,“ naznačuje Radek Hlavinka. Mezi moderní formáty tak patří 400 × 400 mm nebo 600 × 600 mm.
Poškození můžete zamezit
Součástí vstupu do prodejny by vždy měla být také čisticí zóna. Ta vedle estetické funkce plní funkci bezpečnostní a praktickou. Úkolem čisticí zóny je zachycovat vnášené nečistoty, zamezit uklouznutí a zabránit poškození podlahových krytin. „U všech typů prodejen jde především o hygienické hledisko a zajištění bezpečného pohybu zákazníků. Nicméně snížení nákladů na údržbu, opravy a úklid je také velice příjemný bonus, konstatuje Simona Sponarová, vedoucí kanceláře, Diamant AK. S tím, jak se zvyšuje obecné povědomí o účincích čisticích zón, je také spojena určitá módnost a trendy. Nabídka materiálů se neustále doplňuje a rozšiřuje od moderních hliníkových prvků přes tradiční pryžové až k přírodním materiálům, například s využitím kokosového vlákna. „Na design je dnes kladen velký důraz, a proto se obvykle snažíme výběrem materiálu čisticí zóny podtrhnout, zdůraznit či doplnit charakter prodejny,“ dodává Simona Sponarová.
Vstup je vaše vizitka
Kromě tradičních materiálů se v oblasti čisticích zón objevují i nové technologie, které splňují vysoké estetické i funkční požadavky. „My pracujeme s hliníkovým profily s vysokou trvanlivostí a atraktivním vzhledem a technologie dále postoupila například při výrobě rohoží s logem, kdy se využívá tisk. Další směr vývoje je zaměřen na stavbu vlákna, které je schopno navázat větší množství vody, a tím zvýšit absorpci. Vývoj materiálu v poslední době odráží také všeobecný trend zlepšování užitných vlastností a vysoké nároky na design, popřípadě na využití recyklovaných materiálů,“ popisuje Simona Sponarová.
Nejen samotná prodejní plocha, ale také to, jak vypadá vstup, znamená pro mnoho zákazníků vizitku celé prodejny. „Mnozí se právě tady rozhodují, zda vůbec vstoupí. A právě zde je prostor pro prezentaci, například pomocí rohoží s logem, které jsou k dispozici v materiálovém provedení jak do interiéru, tak do exteriéru, nebo zajímavým neokoukaným designem čisticí zóny,“ naznačuje Simona Sponarová. Jak dále upozorňuje, neudržovaný a špinavý vstup může zákazníka odradit od záměru vstoupit a nakoupit, jde tedy z velké míry i o čistotu a prezentaci vstupních prostor.
Časté nedostatky čisticí zóny
Mezi časté chyby čisticí zóny patří její poddimenzování délka, která by měla být dostatečně dlouhá, aby vstupující mohl běžnou chůzí boty pasivně očistit. Zde je nutné mít na paměti, že v tomto případě platí jiné pravidlo než pro vstup do domácnosti, kde se vstupující zastaví a aktivně provede na místě očistu. Čisticí zóna by měla být také dostatečně široká, aby se míjející osoby ve vstupu nedostaly mimo ni. Nebezpečné může být i použití nekvalitních materiálů, které se můžou zvlnit nebo poškodit stávající povrch podlahy. Vhodné je se také poradit s odborníky při výběru materiálu pro konkrétní použití, protože například textilní zóna použitá v exteriéru, která absorbuje vlhkost z okolí, může namrznout, zledovatět a klouzat. Nebo opačně – při instalace gumového nebo kartáčového povrchu v interiéru je nežádoucí vlhkost dále vnášena do objektu. A zcela největší chybou je úplná absence čisticí zóny.
Prioritou je hygiena
Pravidelná údržba zvyšuje životnost podlahy a měla by být prováděna podle pokynů výrobce, aby nedošlo k jejímu poškození. „Vždy záleží na mnoha faktorech. Malé plochy jsou čištěny ručně, naopak velké plochy jsou čištěny strojově. Četnost úklidu záleží na frekvenci pohybu osob, tedy na úrovni znečištění, naznačuje Lukáš Rom, Product Manager ve společnosti Kärcher. Také v oblasti úklidu průmyslových podlah probíhají drobné inovace, nicméně obchodníci v této ne zcela příznivé době vždy řeší poměr ceny za úklid a „výkon“, a proto je největší prioritou dodržování hygienických norem a předpisů. „V našem sortimentu nabízíme certifikované stroje a detergenty, které splňují požadavky na používání v potravinářských provozech. Co se týká trendů, v poslední době vzrostla poptávka po využití autonomních úklidových strojů. Tyto inteligentní technologie efektivně šetří čas, peníze i zdroje. V neposlední řadě se zaměřujeme také na udržitelnost a již nyní máme v nabídce stroje, které jsou vyráběné z recyklovaných materiálů. Poptávka je také po detergentech, které jsou šetrné k životnímu prostředí a splňují přísná kritéria certifikátů EU – Eco label,“ doplňuje Lukáš Rom.
S úklidem pomůžou roboti
Nasazením robotů do úklidu by firmy mohly vyřešit otázku odpovědného chování i nedostatku pracovníků v tomto segmentu. „Firmy musí co nejrychleji hledat způsoby, jak minimalizovat svůj dopad na životní prostředí. Aby splnili nové evropské normy, musí zlepšovat mimo jiné pracovní podmínky pro své zaměstnance. Pomoci k tomu mohou také robotické úklidové systémy. Ty totiž mohou firmám snížit spotřebu vody, chemikálií, energií a také snížit množství odpadu, který produkují,“ říká Ondřej Mareček, Business Director ve společnosti SSI Group. Využití robotických strojů přispěje také ke zlepšení pracovních podmínek pracovníků úklidu. To přispěje k větší sociální odpovědnosti firem. „Někteří pracovníci této profese trpí zdravotními problémy, například kvůli opakovanému ohýbání a zdvihání těžkých břemen. Robotické stroje jim mohou umožnit výrazně méně fyzicky náročnou práci,“ uzavírá Lukáš Rom.
Napsat komentář