Maso, včetně drůbežího, a uzeniny, včetně jejich substitutů, jsou, z hlediska výdajů, dlouhodobě jednou z největších kategorií v nákupním koši českých domácností.
Domácnosti nakupují maso a uzeniny zhruba jednou za pět dní, frekvence je dlouhodobě stabilní. Za nákup pak v aktuálním období podle Spotřebitelského panelu GfK zaplatily domácnosti necelé 133 Kč, což je o 28 Kč více, než ve srovnatelném období roku 2019.
Každá česká rodina nakoupí podle údajů Spotřebitelského panelu GfK během roku alespoň jeden výrobek jak ze segmentu maso, tak ze segmentu uzeniny. Nejnižší počet kupujících má mražené maso, to nakoupí zhruba třetina domácností. Domácnosti nakupují stejně jak balené, tak nebalené maso a uzeniny, nemají žádnou bariéru či preferenci nakupovat buď jednu nebo druhou variantu.
Z hlediska výdajů má přibližně 45% podíl segment čerstvého masa, mražené 2 % a na uzeniny domácnosti vydávají více jak polovinu své útraty. V segmentu čerstvého masa více jak 40 % výdajů jde za masem vepřovým, na drůbeží maso domácnosti vydají více jak třetinu, za hovězí/telecí necelých 15 % a zbytek za další druhy masa. Preference domácností z hlediska druhu masa jsou stálé, vidíme jen mírné přesuny výdajů ve prospěch masa drůbežího.
Z uzenin mají nejvyšší podíl na útratách salámy
V segmentu uzenin mají nejvyšší podíl na útratách domácností salámy, za které vydají zhruba čtvrtinu svých výdajů v tomto segmentu. Pětina výdajů jde za šunkou, necelých 15 % pak do různých druhů klobás a více jak 10 % do párků. Zbytek je rozložen do menších kategorií jako jsou slaniny, paštiky, uzená/solená masa, uzená drůbež apod. Dochází k mírné změně preferencí ve prospěch výdajů za salámy/klobásy/párky.
Místem nákupu je nejčastěji hypermarket nebo diskont
Z hlediska nákupních míst v dlouhodobém pohledu dochází k podstatným změnám preferencí. Největší část výdajů domácnosti utrácí za maso a uzeniny v hypermarketech, a to 28 %. V podstatě stejnou část utratí i v diskontních prodejnách, které svůj podíl oproti roku 2019 významně zvýšily, a to především na úkor specializovaných prodejen a supermarketů.
V hypermarketech došlo, z hlediska nakoupeného objemu, k největšímu nárůstu u segmentů ostatní druhy čerstvého masa, výrobky z předpřipraveného mletého masa, zabijačkové/aspikové produkty, párky apod. V diskontních prodejnách se zvýšil objem nákupu všech kategorií čerstvého masa i uzenin, kromě menších, specifických, segmentů jako zabijačkové/aspikové výrobky, sušená masa, uzená drůbež apod. V supermarketech došlo k poklesu objemu nákupu všech segmentů kromě uzené drůbeže a sušeného masa.
Nejvyšší výdaje, podle podílu v nákupním koši, na maso a uzeniny vydávají domácnosti s dospělými členy. V jejich nákupním koši jsou výdaje do čerstvého masa a uzenin průměrné, mírně nadprůměrně kupují maso mražené. Překvapivě nejvyšší, výrazně nadprůměrný podíl výdajů do uzenin mají domácnosti s nejmladším dítětem mezi 6-14 lety. Bez překvapení bude fakt, že nejvyšší podíl výdajů na čerstvé maso, zejména drůbeží, mají rodiny, kde je nejmladší dítě do pěti let.
Jde to i bez masa
I v kategorii masa a uzenin se v posledních letech rozšířila nabídka alternativních potravin. Tyto substituty nakupuje podle Spotřebitelského panelu GfK přibližně 10 % domácností. Růst trhu se však v České republice v tomto segmentu zpomalil, v některých zemích dochází dokonce k poklesu. Retaileři a výrobci potravin cílí na větší dostupnost, kvalitu a stejnou nebo levnější cenu alternativ v porovnání s živočišnými produkty. K zajímavým novinkám na trhu v sortimentu alternativ patří Steinex Express Hot Dog, který získal mezinárodně uznávaný certifikát V-label pro označování veganských a vegetariánských produktů a služeb. Zákazník si může pochutnat na veggie variantě i na párcích, které jsou vyrobeny s vysokým obsahem masa. Steinex Express Hot Dogy jsou balené jednotlivě v ochranné atmosféře. Lze je snadno a rychle ohřát v mikrovlnné troubě. Jsou vhodným řešením pro rozšíření nabídky rychlého občerstvení o veggie produkt.
Napsat komentář