Po zkušenostech z předcházejících let jsou firmy obezřetnější a posilují své dodavatelské řetězce. Nové výrobní a logistické strategie firem se odrážejí v růstu kontraktní logistiky, jak potvrzuje Jan Pihar, generální ředitel společnosti Dachser Czech Republic.
Dachser v České republice v loňském roce zaznamenal 17% nárůst obratu na 4,9 mld. Kč, přičemž počet zásilek dosáhl více než 1,24 mil. a jejich tonáž vzrostla o 12 % na 927 tis. tun. Dachser Czech Republic v současné době zaměstnává téměř 600 zaměstnanců. Daří se jí růst jak ve sběrné službě a celovozových přepravách, tak i v oblasti kontraktní logistiky.
Jaký je podle Vás stav současné logistiky?
Logistika je dnes dříve než kdy před tím doslova inkubátorem inovací, které jí pomáhají vyrovnávat se s novými situacemi a výzvami. Minulé tři roky velmi akcelerovaly digitalizaci v logistice, současný tlak na náklady a optimalizaci přináší do logistiky nejmodernější technologie, jako je umělá inteligence nebo automaticky naváděná manipulační technika a další. Všichni v logistice pociťujeme také trend směrem ke snížení uhlíkové stopy, kterou s sebou ať chceme nebo ne, pokrývání celosvětově vysoké poptávky po zboží přináší.
Logistika jako obor se stále více obrací k udržitelným řešením. Na jaká opatření a projekty se zaměřil Dachser?
Ano, udržitelný rozvoj se zapisuje do myšlenkových map moderních manažerů a náš obor hledá řešení. My v Dachseru považujeme udržitelný rozvoj za jeden z principů, na kterých je naše podnikání postaveno. Máme i vlastní oddělení výzkumu a vývoje a sledujeme trendy v oblasti inovací. Vyhodnocujeme jejich přínos pro náš byznys a testujeme řadu technologií a procesů směrem k udržitelnému růstu. V Evropě pracujeme nejvíce v rámci naší logistické sítě, kterou tvoří strategicky umístěné pobočky a pravidelně nataktované linky sběrné služby mezi nimi. Na denní bázi zde optimalizujeme využití našich vozidel na maximum, protože to jsou opatření, která mají na snížení uhlíkové stopy okamžitý a významný efekt.
Ke zvýšení efektivity a optimalizaci interních logistických procesů také významně přispívají naše vlastní IT nástroje. Jen pro ilustraci – pokud by se nám podařilo při stejném objemu zboží vytížit naše pravidelné exportní linky z České republiky o pět procent více, ročně by to znamenalo, že vyšleme o tisíc kamionů na cesty méně. A to už je skutečný rozdíl. Tím ale nechci opomíjet naši energii, kterou stejně tak věnujeme i vozidlům na alternativní pohon, jež v rámci bezemisního zásobování ve městech po celé Evropě nasazujeme.
Tady v České republice jsme například v létě uvedli na naši dálkovou vnitrostátní linku nové nákladní vozidlo Volvo FH Electric. Jezdí v tandemu se dvěma výměnnými nástavbami na pravidelné lince sběrné služby na trase Kladno – Hradec Králové a tím propojuje naše stávající bezemisní zóny v centru Prahy a centru Hradci Králové. Kolegové v Německu letos spustili provoz i našeho prvního nákladního vozidla na vodík a s napětím čekáme, jaké přinese jeho nasazení v reálném provozu výsledky.
Efektivní využívání elektromobilů v logistice vyžaduje potřebnou infrastrukturu. Co považujete v současné době za největší problém?
Samozřejmě infrastruktura je problém. My jsme to pro naše potřeby, a i s ohledem na rostoucí flotilu osobních firemních vozidel na elektropohon, vyřešili investicí do vlastních dobíjecích stanic, jsou na každé české pobočce. Ale když si představíte, jak objemná je zbožová výměna České republiky jen například s Německem, je jasné, že masové mezinárodní nasazení této technologie na skutečně dálkové přepravy v Evropě, je ještě v nedohlednu. Navíc technologicky ani není vyvinuté řešení pro přeshraniční dálkové přepravy – naše linky běžně překonávají tisíce kilometrů do Francie, Španělska či Skandinávie.
O kterou ze spektra služeb, které Dachser poskytuje, mají v současné době firmy největší zájem?
Poslední rok pozorujeme zvýšený zájem o kontraktní logistiku, která propojuje skladování, služby s přidanou hodnotou a přepravy. Také nás těší vyšší poptávka po DACHSER DIY Logistics, oborovém řešení pro dodávky do hobby marketů a prodejen pro kutily a zahrádkáře, a po chemické logistice.
Zastavme se u kontraktní logistiky. Dachser v této oblasti posiluje. Je kontraktní logistika obecným trendem?
Ano, je. Poptávka po skladování roste v důsledku nových výrobních a logistických strategií firem, které jsou obezřetnější a posilují své dodavatelské řetězce. Je to jedna z našich priorit poskytovat našim zákazníkům odolné a robustní dodavatelské řetězce a služby z jednoho zdroje, které jim umožní být na možné turbulence a nepředvídané situace v budoucnu lépe připraveni.
Kontraktní logistika staví na integrovaných řešeních pro zákazníka. Co všechno Dachser svým zákazníkům může nabídnout?
Jsme globální hráč a umíme našim zákazníkům zabezpečit komplexní dodavatelský řetězec. Tady v Evropě máme dostatečné skladové kapacity, na které navazuje hustá síť pozemních přeprav. Disponujeme know-how i pro specifické obory, jako je zmiňované DIY či logistika pro výrobky klasifikované dohodou ADR jako nebezpečný náklad, umíme uspokojit i náročné požadavky automobilového průmyslu. Naši lidé jsou školení pro efektivní práci ve skladech a umějí poskytovat vysoce kvalitní služby s přidanou hodnotou, jako je etiketování, předmontáž, akční příbaly a podobně. Když bych to tedy shrnul nabízíme kontraktní logistiku postavenou na třech pilířích – kvalitních lidech, husté síti s dostatečnou kapacitou a nejmodernější technikou a propracovaných informačních technologiích.
Která z poboček Dachser v České republice nejvíce roste?
V loňském roce jsme otevřeli novou provozovnu s 8 000 m2 skladové plochy a 14 500 paletovými místy v Týništi nad Orlicí, která spadá pod pobočku v Hradci Králové, ale jednoznačně nejrychleji roste naše pobočka v Českých Budějovicích. Vloni jsme tuto pobočku přestěhovali do nových prostor o velikosti 7 000 m2 v moderní průmyslové zóně na okraji města a díky úspěšné akvizici nových zakázek se už po půl roce rozšířila o dalších 2 400 m2. Kolegům v Českých Budějovicích se daří rozvíjet služby kontraktní logistiky i rozšiřovat portfolio zákazníků naší sběrné služby i letos a díky tomu už za pár dnů v Budějovicích slavnostně otevřeme další logistickou halu. Budeme zde na dalších 14 000 m2 poskytovat kontraktní logistiku jednomu z našich rychle rostoucích zákazníků.
Proč podle Vás zrovna pobočka v Českých Budějovicích?
Pobočka má dobrou polohu pro realizaci zásilek k našim německým sousedům a vychází vstříc zvýšené poptávce po skladování v důsledku zpomalování ekonomiky. Jsme moc rádi, že se nám daří růst společně s našimi zákazníky, stojí nás to mnoho úsilí, ale českobudějovický tým dokáže velmi dobře čelit tlaku, který takto rychlá realizace nových projektů přináší. Skutečně. Je ojedinělé otevřít během tak krátké doby v tomto regionu dvě skladové budovy.
Zahájili jste výstavbu nové překládkové haly a vestavby administrativních prostor v centrále a zároveň největší pobočce v ČR na Kladně. Kdy má být hotová?
V Kladně v současné době stavíme další překládkovou halou o velikosti 4 000 m2. Po dokončení stavby, které je naplánované na polovinu příštího roku, nabídne logistické centrum Dachser Kladno celkem 18 500 m² skladových ploch s 92 nakládacími branami, významně se zvětší i venkovní logistické plochy. Vznikne tak nejmodernější a největší Dachser terminál pro zásilky sběrné služby v České republice. Dvoupodlažní administrativní vestavba nabídne 1 340 m2 moderních kanceláří a zázemí. Nová stavba v tzv. Dachser standardu společném pro všechny vlastní budovy společnosti po celé Evropě bude šetrná vůči životnímu prostředí – na střeše nové budovy budou umístěny fotovoltaické panely, které poskytnou elektrickou energii využitelnou pro provoz areálu, nabíjení manipulační techniky či dobíjecí stanice pro nákladní a osobní firemní vozidla, a v plánu je i řada dalších prvků pro ochranu klimatu a vodních zdrojů.
Přes veškeré technologie potřebuje logistika i mnoho zaměstnanců. Nejen u nás je nedostatek řidičů a skladových pracovníků. Jak je motivujete, abyste si je udrželi?
Dachser je rodinná firma a svých zaměstnanců si velmi váží. Naše lidi známe, člověk u nás není jen číslo. Snažíme se dělat všechno proto, aby se u nás naši zaměstnanci cítili dobře a neměli potřebu změny. Máme samozřejmě řadu zaměstnaneckých benefitů a nejen to. Již řadu let funguje náš vlastní program na vzdělávání lidí a vyhledávání talentů, zaměstnance zapojujeme do společných projektů pro zlepšení našich služeb i vztahů. Prostřednictvím programu Idea2net podporujeme podávání zlepšovacích návrhů a nápadů na inovace a posilujeme jejich sounáležitost ke společnosti. S oblibou říkáme, že „Logistics is People Business“ – obor, který stojí na lidech, jejich nasazení a nadšení. A proto u nás budou lidé vždy v centru pozornosti.
Napsat komentář