V loňském roce vzrostly na českém trhu prodeje všech klíčových komodit s etickou certifikací Fairtrade.
Podle průzkumu, který zpracovala agentura Median pro Fairtrade Česko a Slovensko, zná značku Fairtrade 66 % českých spotřebitelů, 40 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 16 % respondentů.
Nejvíce se u nás v loňském roce prodalo opět fairtradového kakaa. Mírný nárůst zaznamenal prodej fairtradové kávy. Skokanem roku se stala fairtradová bavlna, jejíž prodej vzrostl o 205 %. „Nárůst prodejů certifikovaných produktů jsme zaznamenali i přesto, že naše očekávání velmi brzdila makroekonomická situace. Vliv růstu cen a poklesu reálných mezd v důsledku války na Ukrajině a vysoké inflace se v dynamice růstu prodejů sice projevil, přesto se v ČR prodalo více fairtradových komodit než o rok dříve,” říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva pěstitelů v zemích Latinské Ameriky, Asie a Afriky na fairtradovém příplatku přes 44,7 mil. Kč, tedy o 19 % více než v roce 2021.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě dosáhl 4,5 %
Fairtradové kávy se loni na našem trhu prodalo 1 399 tun, tedy o 6 % více než v roce 2021. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1 119 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 160 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2022 téměř 16 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,48 % (v roce 2020 to bylo zhruba 4,2 %).
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v nápojových automatech, OMV ČR v konceptu Viva café. Fairtradovou kávu nabízí také řada kaváren a lokálních pražíren, např. Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.
Nejvíce se prodalo fairtradového kakaa
O 7 % vzrostla v roce 2022 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 4 536 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je Lidl. Další je společnost Kaufland, která si prohodila místo s tentokrát třetím největším prodejcem fairtradového kakaa, společností Penny Market.
Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly lentilky Duhovky, mandle v hořké čokoládě, tmavá čokoládová poleva, hořká čokoláda a belgické pralinky.
Skokanem roku je fairtradová bavlna
Po loňských 174 tunách došlo k nárůstu prodeje fairtradové bavlny o 205 % na 529 tun. Největším prodejcem je společnost Vossen, která dodává ručníky a osušky, za ní následuje Lidl, který nabízí zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Třetím společnost Penny Market, která rovněž nabízí nákupní tašky z fairtradové bavlny.
Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 724 tun, jedná se o 4% nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever. V únoru se bio fairtradové banány staly součástí stálého sortimentu řetězce Lidl, lze tak čekat další významný nárůst jejich prodejů v ČR.
Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 166 tun (nárůst o 10 %). Lídrem v této oblasti je nově společnost Lidl, která prodává čokolády Way To Go s fairtradovým cukrem, následuje společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben & Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde např. o kakao a vanilku).
Napsat komentář