Distribuční centra sázejí na robotizaci

Kromě zjednodušení práce a zvýšení ergonomie přinášejí roboti do distribučních center další zefektivnění logistických procesů.

Roboti umí pracovat v režimu 24/7. Pracují rychle a spolehlivě, za člověka dokáží odvést těžkou práci. Při současném nedostatku pracovníků a stoupajících mzdových nákladech představují řešení, jak držet krok se zrychlujícím se tempem v logistice a v retailu.

Efektivní propojení lidské síly s prací robotů ve výsledku umožňuje za stejný čas, ve stejně velkém skladu odbavit násobně více zásilek.

Autonomní roboty pro transport palet

Autonomní roboti pro transport palet jsou dostupní už i v Česku. Ve uplynulých týdnech je společnost Sluno, která roboty implementuje retailerům a logistickým firmám, představila prvním zákazníkům ve skladech firmy HOPI ve Strančicích u Prahy a firmy Skladon v Mošnově u Ostravy. Roboti rakouské firmy Knapp samostatně přepravují palety i různé přepravní boxy. Vše zvednou, případně odeberou z výšky 1,2 m a poradí si i s paletou umístěnou nakřivo. Oproti konkurenci jsou jedineční svým bočním pohybem.

Sluno se může pochlubit i třídicími roboty. Rychlejší třídění zásilek znamená rychlejší expedici ke koncovému zákazníkovi a tím pádem jeho vyšší spokojenost. Rozměrově kompaktní roboti jezdí na vyvýšených stolech po speciálních podložkách s čipy, přes které jsou navigování ke svozovým boxům. Zásilky o hmotnosti až 50 kg a rozměrech do 40×40×50 centimetrů na ně pokládají pracovníci skladu. Balíky se automaticky naskenují a podle údajů z čárového kódu robot pozná, kam balíček odvézt. Vzájemně spolu komunikují a plynule se vyhýbají, takže do sebe stroje ani při větším počtu na dráze nenarazí.

Plně autonomní robotický paletový vozík

Poprvé v České republice vyjel do skladu plně autonomní robotický paletový vozík PalletJack. Stalo se tak 4. května v showroom společnosti Kvados v Paskově u Ostravy. Řízení robota probíhá s využitím lidaru, díky tomu nevyžaduje fyzické vytváření trasy pomocí QR kódů nebo obdobných navigačních prvků. Robot se orientuje v prostoru pomocí vložené mapy. Je vybaven celou řadou bezpečnostních prvků a certifikován i do provozu, kde bude přicházet do kontaktu s pracovníky. Při pohybu projektuje na zem světelné prvky a pomocí majáků upozorňuje na svůj pohyb. Ochranné senzory monitorují prostor 360° v okolí robota a eliminují možnost srážky s obsluhou nebo s překážkami ve skladu.

„Model, který uvádíme na trh, si poradí s EUR paletami o váze až 2 000 kg, horizontální manipulaci zvládá s přehledem díky přízdvihu 20 cm. Ve skladech nebo výrobních provozech hravě nahradí ručně řízené paletové vozíky. A co je klíčové, podařilo se nám díky uvedené konfiguraci připravit velmi zajímavou cenu pro tohoto robota“, říká o novince Miroslav Hampel, generální ředitel společnosti Kvados.

Zásilkovna si pořídila PackMany

Průkopníkem využití třídících robotů v depu se v roce 2021 stala Zásilkovna, které je začala využívat ve svém depu v pražské Hostivaři. Zdejší PackMani uvezou zásilky s hmotností až 15 kg a rozměry až 40 x 40 x 50 cm. Roboti dokážou jezdit a třídit zásilky na jedno nabití dvě hodiny a nabíjí se pouhých 10 minut. Oproti dosavadnímu systému, kdy zásilky třídili lidé, dokážou roboti za hodinu odbavit a roztřídit více než 10 000 zásilek, což je dvojnásobek ve srovnání se stávajícím režimem. Ke svému provozu roboti potřebují lidskou sílu, jelikož zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má zásilku zavést. Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu.

Vylepšenou verzi PackManů představila Zásilkovna v říjnu 2022 v depu v Prologis Park Prague-Rudná: disponuje většími čtverci 75 x 75 cm a je osazeno tzv. kontinuálními skluzy. Větší čtverce umožňují roztřídit na robotické třídičce o přibližně třetinu větší zásilky. Druhé vylepšení jsou kontinuální skluzy, které fakticky zdvojnásobují počet skluzů na molu.

DB Schenker zaměstnal stovku autonomních robotů

Společnost DB Schenker rozšířilo své působení v Rudné u Prahy o nové logistické centrum, kde ve velkém nasadí autonomními roboty (AMR) Geek+. Pilotní provoz prvních z nich byl zahájen v květnu a od července bude zaměstnancům centra pomáhat tým 113 robotů. Nasazení AMR robotů v hale o rozloze 55 000 m2 výrazně pomůže efektivnějšímu vychystávání zakázek. Místo aby pickeři chodili po skladu k regálům, roboti přivezou regály se zbožím k nim. Úkoly autonomních robotů jsou různé. Převážejí regály nebo je vrací, někteří se nabíjejí nebo čekají v řadě před vychystávacím pracovištěm. Nosnost jednoho robota je až 500 kg, dokáže tedy přivézt plně naložený regál, čímž dále zvyšuje efektivitu vychystávání zakázek. Celý systém dokáže v současné konfiguraci připravit přes 3 000 kusů zakázek za hodinu a je připraven na rozšíření až na 5 500 zakázek za hodinu.

„V provozu roboti operují všichni najednou. Jsou vybavení Li-on baterií a vydrží pracovat dvě až tři hodiny. Když se vybijí, sami dojedou k jedné z patnácti nabíjecích stanic. Celý nabíjecí proces trvá necelých 10 minut. Prostor, kde AMR operují je navržený s důrazem na bezpečnost, aby nedošlo ke kolizi. Když operátor vstoupí do prostoru pro roboty, celý provoz se zastaví,“ vysvětluje fungování AMR v logistickém centru Jan Čadil, vedoucí oddělení engineeringu společnosti DB Schenker.

Rychlejší cesta zboží k zákazníkovi

Alza pokračuje v investicích do svých logistických center a jejich robotizace. Po otevření první části skladu v Chrášťanech s tradiční technologií v roce 2021 bylo v loňském roce zprovozněna druhá, robotizovaná část centra. Celková investice přesáhla miliardu korun a jedná se o dosud největší jednorázovou investici společnosti. Samotný rozvoj automatizovaných technologií firmu přijde na téměř 900 mil. Kč. V logistickém centru v Chrášťanech Alza využívá technologii AutoStore, jejímž dodavatelem a integrátorem je společnost Element Logic Czech Republic.

Jedná se o jednu z největších instalací systému AutoStore v Evropě, která pokrývá přibližně 8 000 m2 ploch a obsluhovat ji bude přes 400 robotů. Systém je vybaven více než 40 příjmovými a 30 pickovacími stanicemi. Pohyb zboží mezi pracovišti zajistí dopravníkové technologie o délce 2,5 km. Díky tomu je tato část logistického centra sama o sobě schopná ročně vyexpedovat 40 mil. kusů zboží. Díky systému AutoStore dokáže firma zrychlit vychystávání objednávek o 75 %. Nasazení nové technologie nejen zvýší kapacity a výkon skladu, ale také významně zkrátí dobu expedičního procesu z dřívějších dvou hodin na méně než třicet minut.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 06.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.