Trendem je méně laktózy, nejvíce kupujeme sýry

Pokud jde o segment mléka a mléčných výrobků, preferují spotřebitelé poctivé receptury bez aditiv, zájem roste o bezlaktózové varianty nebo produkty s vyšším obsahem proteinů, tedy bílkovin.

Nějaký mléčný výrobek si za poslední rok koupily české domácnosti v průměru desetkrát za měsíc. Nejvíce se tato kategorie prodává v promočních akcích, což vzhledem k nárůstu cen v nedávné době nikoho nepřekvapí.

Mléko a mléčné výrobky patří mezi základní potraviny, které nakupujeme pravidelně a vzhledem k aktuální ekonomické situaci a vysoké inflaci se dá předpokládat, že spotřeba a prodeje v tomto segmentu trhu nejspíše doznají změn.

Když nebudeme brát v úvahu cenu, která je aktuálně prioritní u poměrně vysokého procenta kupujících, vybírá většina spotřebitelů mléčné výrobky podle toho, zda jim chutnají. Všímají si ale také složení, procenta tuků, zajímá je původ a způsob zpracování, roste popularita produktů se zvýšeným obsahem vitaminů a proteinů. Narůstá také počet nakupujících, kteří sahají po výrobcích bez laktózy nebo s jejím omezeným množstvím.

Kefír, podmáslí, acidofilní mléko?

Mléčný výrobek je potravina vyrobená zpracováním mléka v mlékárně. Mezi mléčné výrobky patří zejména mléko – čerstvé, sušené i kondenzované, homogenizované, pasterované, máslo, sýry a syrovátka, podmáslí, kefír, smetana, zakysaná smetana, jogurt a jogurtové nápoje a tvarohy. I když to může znít zcela jasně a srozumitelně, spotřebitelé mnohdy v jednotlivých druzích tápou. Jaký je například rozdíl mezi kefírem, podmáslím a acidofilním mlékem? Acidofilní mléko se vyrábí s využitím acidofilní kultury Lactobacillus acidophilus a podle regulí musí obsahovat alespoň jeden milion těchto laktobacilů na jeden gram. Najdeme v něm také vitamin B12. Kefír se od ostatních zakysaných mléčných výrobků liší tím, že kromě bakterií se k jeho výrobě používají také kvasinky. Gram kefíru musí obsahovat nejméně milion bakterií mléčného kvašení a 10 tisíc kvasinek. Kefír je hustý a mírně perlivý a jeho výhodou oproti acidofilnímu mléku je tedy právě to, že díky kvasinkám dodává tělu rozmanitější spektrum probiotik. A podmáslí je mléčný výrobek, který vzniká jako druhotný produkt při stloukání másla. Má mírně nakyslou chuť a obsahuje jen půl procenta tuku.

Jak nakupují mléčné výrobky české domácnosti?

Podle Spotřebitelského panelu domácností GfK vložily za období duben 2022 až březen 2023 domácnosti nějaký mléčný produkt do svých nákupních košíků v průměru asi desetkrát za měsíc a za jeden nákup utratily 100 Kč. Jelikož průměrné ceny, které domácnosti za mléčné výrobky platily, rapidně rostly, vynakládaly domácnosti na mléčné výrobky větší výdaje než v předchozím 12měsíčním období (od dubna 2021 do března 2022).

Významným faktorem pro tuto kategorii jsou promoce. Více než každá druhá koruna domácností na mléčné produkty jde na výrobky v akci. I z tohoto důvodu jsou místy, kde domácnosti utratily nejvíce výdajů za mléčné výrobky, diskontní prodejny a hypermarkety. Absolutně nejvíce výdajů českých domácností na mléčné produkty šlo na segment sýrů. Nějaký druh sýra si zakoupila skoro každá česká domácnost, a to více než šestkrát do měsíce. Za jeden nákup pak utratila přibližně 70 Kč. Nejoblíbenější jsou sýry z kravského mléka a obecně tvrdé sýry. Jogurt si v průběhu roku zakoupila v podstatě každá česká domácnost, v průměru však 32x za rok. Za jeden nákup pak domácnosti utratily v průměru asi 40 Kč, přičemž průměrná cena se meziročně navýšila. Domácnosti mají obecně více v oblibě jogurty s ovocnou složkou než čistě bílé jogurty.

Prim hraje trvanlivé mléko

Mléko si v daném období zakoupila téměř každá česká domácnost. „Do nákupního košíku si domácnosti vložily v průměru 3,5 l za jeden nákup, častěji než dvakrát za měsíc. Za jeden nákup utratily přes 60 Kč. Tomuto segmentu však průměrná cena, kterou kupujících platili, meziročně výrazně stoupla. Více jak tři čtvrtiny celkových výdajů domácností na mléko šly na mléko trvanlivé. Rostlinné mléko je v hodnotě velmi malým hráčem na trhu mléka, alespoň jednou za rok si ho však koupila už více jak pětina českých domácností,“ uvádí Monika Pikhartová, konzultant Spotřebitelského panelu GfK. Pokud jde o mléčné dezerty, jako jsou například termixy, chlazené mléčné tyčinky nebo čokoládová pěna, zakoupilo si je mezi dubnem minulého roku a březnem tohoto roku 9 z 10 českých domácností. Do nákupních košíků tyto produkty domácnosti vložily za rok 30x a utratily za ně přes 1 300 Kč. Nejoblíbenější jsou výrobky na bázi tvarohu. Přibližně dvě třetiny z celkového zakoupeného objemu tohoto segmentu byly zakoupeny v akci. Máslo si zakoupilo 9 z 10 domácností, přičemž v tomto segmentu mléčných výrobků, narostla meziročně průměrná cena nejvýrazněji. Za jeden nákup domácnosti utratily přes 90 Kč a nákupů za rok udělaly v průměru čtrnáct.

Bez laktózy, prosím

Více než desetina české populace trpí intolerancí laktózy. Tato porucha bývá výsledkem přirozeného vývoje a příznaky se běžně zaměňují za různé trávicí potíže. Slovo „laktóza“ označuje mléčný cukr, který se pomocí enzymu laktázy štěpí na cukry jednoduché. Mezi její hlavní zdroje patří právě mléko a výrobky z něj. „Intolerance vzniká nedostatečnou tvorbou štěpicího enzymu. Oproti tomu vzácnější alergii způsobují protilátky na bílkovinu obsaženou v mléce. Příznaky obou poruch bývají podobné a často se proto zaměňují, jedná se však o zcela odlišné procesy v lidském těle. Intolerance se běžně projevuje během čtyř hodin po požití laktózy, zatímco alergická reakce se vyskytne prakticky okamžitě,“ vysvětluje MUDr. Kristina Slavíková, revizní lékařka VoZP.

Na trhu již dnes existuje celá řada alternativ pro lidi s touto poruchou a obliba i poptávka po produktech bez laktózy se zvyšuje. Spotřebitel dnes běžně sežene mléko, jogurty, zákysy, pudinky, mléčné nápoje, sýry i dezerty v bezlaktózových variantách.

Obliba bílých jogurtů klesá

„Poptávka po mléčných produktech se v průběhu roku významně nemění. Dlouhodobě vidíme rostoucí popularitu dětského a zdravého segmentu, především proteinových produktů a výrobků bez laktózy. Naopak mléčná rýže, klasické bílé jogurty a acidofilní nápoje poněkud ztrácí na popularitě,“ říká Hana Dytrtová, Category Management, CRM & BI Lead ve společnosti Danone.

Velmi dobrou zákaznickou odezvu mají v Danone na novinku Fantasia tyčinky, kdy došlo k modernizaci a inovaci nabídky zavedené značky dezertních mléčných výrobků, která umožnila spotřebiteli konzumaci výrobku i na cestách. „Ráda bych zmínila také růst Actimelu, kterému se daří velice dobře zejména od doby covidu. Jeho boom byl pravděpodobně odezvou na podporu imunity. Nyní se snažíme růst udržet, což se daří. Nedílnou součástí a tahounem výkonu značky se staly Activia nápoje, ve které byla nedávno uvedena bezlaktózová varianta Activia nápoje jako reakce na rostoucí trend tohoto segmentu,“ shrnuje Hana Dytrtová.

Hitem je sýr na pánev

„Zásadní situace v našem mléčném segmentu, i když podle mě dočasná, je, že se začínají snižovat ceny komodit a obecně i ceny výrobků. Konsekvenčně to znamená, že jsou méně účinné akce a promoce. Lidé totiž vědí, že se jim na rozdíl od předchozího pololetí nevyplatí dělat si zásoby, a tak čekají na poslední chvíli a nakupují jen pro reálnou spotřebu. Jedná se ale o krátkodobý výkyv, nikoli dlouhodobý stav,“ je přesvědčen Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu společnosti Madeta. Uvedl dále, že pro tuto situaci je zároveň typické prosazování privátních značek za každou cenu, ovšem na úkor ekonomiky zúčastněných subjektů. „Domnívám se, že jde o krátkozrakou strategii. Doufejme však, že majitelé obchodních řetězců vědí, co dělají,“ dodává Jan Teplý.

Dlouhodobým hitem jsou podle jeho slov zejména modré sýry. Tvrdí dokonce, že Češi jsou dlouhodobě jejich největšími konzumenty na světě. „Z dlouhodobého hlediska se stále zvyšuje spotřeba sýrů s vyšší přidanou hodnotou, než jsou 30% „no name“ eidam plátky, což je skvělé a ukazuje to zlepšující se kulturu stravování v Česku. Za tento vývoj jsem vděčný,“ říká Jan Teplý. K sýrovým top „hitům“ pod značkou Madeta patří Sýr na pánev, představitel zcela nové kategorie na trhu, který je velmi úspěšný. K dostání je ve variantě klasik, s bylinkami, se šunkou a s uzeným sýrem.

Bezlaktózové sýry, Hermelín do burgerů

„Sledujeme zvýšený zájem českých spotřebitelů o akční nabídky. Snažíme se našim zákazníkům vycházet vstříc a naše produkty se každý měsíc umísťují v top ten promovaných akcí. Co se týká samotného trhu mléčných výrobků, pozorujeme trend zájmu o zdravý životní styl a zdravé vaření,“ popisuje Aleš Malenka, generální ředitel Savencia Fromage & Dairy pro Českou republiku a Slovensko.

Na začátku letošního roku uvedla Savencia dva sýry, a to Liptov Brynzu a Liptov Goudu bez laktózy, což odráží vyšší poptávku po bezlaktózových sýrech. V letošním roce oslaví firma 100. výročí Krále sýrů a 50 let existence sýru Apetito, což ukazuje na trvalou oblibu zavedených a tradičních výrobků.

„Stále přicházíme s novými příchutěmi a variantami, vždy však s ohledem na tradici a kvalitu. S nadcházející letní sezónou vnímáme zvýšený zájem o produkty na gril. Novinkou je Sedlčanský Hermelín do burgeru, který je díky pevné kůrce ideální pro domácí přípravu burgerů. Nabídku na gril doplňují hranolčeky na gril nebo pološtiepok, obojí pod značkou Liptov,“ představuje novinky Aleš Malenka. Novinkami mezi Liptovskými sýry je též Sýrový steak v neuzené variantě. Pro milovníky lehčího stravování a salátů nabízí společnost Savencia například Lučinu do salátu, nadýchanou Lučinu Skyr nebo Lučinu Mozarella.

Tvaroh nad zlato

Mezi přední české výrobce tvarohů patří Jaroměřická mlékárna, která podle tradiční receptury připravuje tvarohy už od roku 1937. Zpracovává výhradně mléko od místních farmářů a naprostá většina výrobků neobsahuje konzervační látky ani jiná aditiva. Tvaroh je významným zdrojem bílkovin, nezbytných pro růst svalové hmoty, zároveň však má relativně nízkou energetickou hodnotu. Výborně zasytí, přitom je dobře stravitelný. Na rozdíl od jiných potravin neztrácí tepelným zpracováním téměř nic ze své nutriční hodnoty a je mimořádně univerzální při vaření i pečení. Jaroměřický tvaroh najdou zákazníci v obchodech ve čtyřech variantách: Jaroměřický měkký tvaroh, Jaroměřický jemný tvaroh na pečení, Jaroměřický tučný tvaroh a Jaroměřický tvaroh tvrdý na strouhání.

Za zmínku dále stojí Jaroměřické žervé, čerstvý sýr, který kromě smetany obsahuje jen mléčné kultury a sůl. Další přirozeně bezlepkovou potravinou je Jaroměřický archivní sýr podle tradiční receptury a výhradně z domácích surovin.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 06.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.