Sezóna grilování neboli barbecue se počítá zhruba od dubna do září a v ČR si ji nenechá ujít 93 % populace.
Podle výzkumu Ipsos se sortiment výrobků určených ke grilování obmění každoročně asi ze 40 %. Jak tomu bude letos? Převládne maso? Bude se kupovat už marinované? Jak budou zákazníci reagovat na produkty, které obchody nabízejí pod vlastní značkou? A jak se do toho promítne vytrvalostní závod s inflací?
Jarní měsíce s příslibem vyššího počtu hodin slunečního svitu lákají k plánování první grilovačky.
Ať už se odehraje na zahradě rodinného domu, na balkoně anebo v městském parku, vy jako obchodníci už jste určitě připraveni nabídnout zákazníkům ten správný mix potravin, který letos na grilovacích roštech zavoní.
Griluju, griluješ, grilujeme
Když se řekne grilování, člověka většinou zaplaví pocit prázdninové pohody. Sezóna grilování neboli barbecue se počítá zhruba od dubna do září a v ČR si ji nenechá ujít 93 % populace. Pravidelné grilování několikrát měsíčně pořádá zhruba 35 % Čechů, 55 % griluje několikrát za sezónu, naproti tomu 10 % dotázaných griluje zřídka. Nejčastěji lidé používají grily na tuhá paliva (68 %), méně pak elektrické (17 %) a plynové grily (13 %). Se zvyšujícím se věkem respondentů se preference tuhých paliv přesouvá ve prospěch elektřiny.
Bbq sortiment v prodejnách
Obchody v posledních letech neváhají nakupujícím připomenout už koncem března, že grilovací sezóna se nezadržitelně blíží. Navíc letos připadly Velikonoce na druhý dubnový víkend, a tak je pravděpodobné, že obchodní řetězce spojily přípravy na svátky s nabídkou sortimentu grilování. Protože se však jedná o čerstvé zboží s kratší trvanlivostí a počasí je v jarních měsících nevyzpytatelné, prodejci se snaží komunikovat všestrannost nabízených výrobků. Zejména klobásy, hamburgery nebo sýry se dají kromě grilovacího roštu připravit také v troubě nebo na pánvi, takže spotřebitel si je může vychutnat bez ohledu na počasí. Pro obchodníky je to příležitost nabízet širší sortiment s univerzálním využitím.
Vepřové, nebo drůbeží?
Hvězdou českých grilů je jednoznačně vepřová krkovice: nejmladší generace ji preferuje z 29 %, u konzumentů ve věku 45+ už je to 55 %. Druhé místo obsadil drůbeží steak. Grilování libovějších kusů masa je jednoznačným trendem poslední doby. Drůbeží prsa nebo vepřová panenka obsahují méně tuku a jsou tedy častou volbou těch, kteří dbají o zdravou stravu. Na popularitě získávají také hovězí steaky (zejména u mladší generace), čerstvé klobásy s vysokým podílem masa a rostlinné alternativy, jako je seitan, tofu nebo tempeh.
Co se týká nakládání masa, mezi oblíbené stálice patří bylinkové, paprikové a chilli marinády. Naopak často se v prodejnách obměňují produkty netradičních chutí, jako jsou marinády pomerančové, švestkové nebo s příchutí kari či teriyaki.
Maso, ryby, zelenina, domácí pizza – račte si vybrat
Lidé nejčastěji grilují čerstvé maso, které doma sami marinují: 97 % aspoň jednou za sezónu, 33 % několikrát za měsíc. Již marinované maso kupuje pravidelně jen 9 % Čechů, alespoň jednou za sezónu zláká k nákupu 76 % Čechů.
Hned za čerstvým masem se tradičně umísťují uzeniny a sýry: aspoň jednou v sezóně po nich sáhne 93 %, vícekrát v měsíci potom 26 % lidí. Ryby si nejméně jednou za sezónu dopřeje 76 %, grilovanou zeleninu 90 %. Pravidelně se na grilu objevují ryby pouze u 11 % zákazníků a zelenina u 29 %.
Zajímavým faktem je kategorie „tofu a jiné alternativy masa”, kdy více než polovina populace (55 %) uvedla, že je nejí vůbec.
Naproti tomu stoupá obliba pizzy na grilu – během sezóny si ji aspoň jednou dá polovina grilujících a častěji si na ní pochutná mladší generace (60 %) než ta starší (40 %).
Šťavnatá inflace na grilu
Pokud přemýšlíte, zda současný nárůst prodejních cen ovlivní zvyky vašich zákazníků v grilování, asi správně tušíte, že ano. Smýšlejí tak přesně dvě třetiny respondentů (67 %). Jaké nákupní chování tedy letos očekávat? Kupující si budou více hlídat akční ceny, největší sklon k tomu bude mít překvapivě mladší generace. Dotázaní dále uvedli, že se více zaměří na levnější alternativy masných výrobků a někteří budou grilovat méně často. Barbecue party z českých teras a zahrad zcela jistě nezmizí. Jen bude nejspíš třeba zamyslet se…
…Čím si získat (a udržet) zákazníka
Jednou z cest by mohly být výrobky na grilování prodávané pod vlastní značkou. Z výzkumu Ipsos vyplynulo, že je kupuje celkem 46 % dotázaných. Větší oblibě se vlastní značky těší u mladší a střední generace: v kategorii 18-24 let je konzumuje 61 % lidí, v kategorii 25-34 let je to 56 % a ve věku 35-44 let 50 %.
Některé obchody už objevily kouzlo prodeje různých výrobků pod vlastní značkou a co se týká grilování, tvoří v průměru 50 % jejich sortimentu. Pomáhají jim odlišit se od konkurence a budovat loajalitu zákazníků. V sezóně nadto dostává grilování významný prostor v promo letácích, což kupujícím dává možnost inspirovat se a porovnat ceny. Proto je klíčové hlídat u výrobků vlastní značky kvalitu a samozřejmě cenu. Váš zákazník to dělá taky tak.
Napsat komentář