Snídaně nabízí nové výzvy a příležitosti

Zdravě, snadno a rychle, takový trend vládne aktuálně na trhu v segmentu snídaňového sortimentu. Jak se mění se poptávka ze strany spotřebitelů? A jaké nové možnosti se výrobcům otevírají?

Správná snídaně by měla tvořit 20 až 25 % z celkového denního příjmu energie. Měla by zahrnovat jak kvalitní zdroj bílkovin, tak sacharidy s nízkým glykemickým indexem i kvalitní tuky. Dodatek může být v podobě ovce a zeleniny. Nesmíme také zapomínat na nápoj.

Snídaňový sortiment potravin se rychle přizpůsobuje změnám v poptávce a zájmu spotřebitelů, kteří stále častěji preferují odlehčené a zdravější varianty výrobků, které nakupují.

Výrobci i obchodníci sledují výrazně zvýšený zájem o potraviny bez umělých přísad, barviv a konzervantů, přidaného cukru a palmového tuku.

V případě pečiva narůstá poptávka po celozrnných a vícezrnných produktech, u müsli, cereálií nebo snídaňových kaší zase po těch, které jsou slazeny alternativními sladidly, jako je například stévie nebo čekankový i rýžový sirup. Současně s tím se výrazně zvyšuje počet zákazníků, kteří vyhledávají zboží z kategorie „ready to eat,“ tedy těch už v podstatě hotových, jejichž příprava je snadná a zabere minimum času, což je v případě přípravy snídaně velmi vítaný benefit.

Snídaně je základ dne. Jak by měla vypadat?

Správná snídaně je základem zdravého jídelníčku. Zaručí vyšší výkonnost a lepší pozornost, hraje důležitou roli při prevenci obezity, cukrovky a jiných metabolických onemocnění. Jak by měla vypadat podle odbornice na výživu? „Není snídaně jako snídaně, záleží na její skladbě. Správná snídaně by měla tvořit 20 až 25 % z celkového denního příjmu energie. Co se týká skladby živin, měla by zahrnovat jak kvalitní zdroj bílkovin, tak sacharidy s nízkým glykemickým indexem i kvalitní tuky. Dodatek může být v podobě ovce a zeleniny. Nesmíme také zapomínat na nápoj. Při výběru bychom měli sahat pouze po kvalitních potravinách. Obloukem vzít trvanlivé salámy, klobásy, slaninu, tučné sýry, paštiky apod. Kromě kvalitních bílkovin jsou další složkou snídaně sacharidy, v podobě celozrnného pečiva, knäckebrotů, vloček, nepraženého müsli a ovoce. Pečivo vybíráme tak, aby obsahovalo co nejmenší podíl soli, a naopak vysoký podíl vlákniny. Zapomínat by se nemělo na zeleninu, která dodá potřebnou vlákninu a vitaminy. Tuky by měl každý vybírat s ohledem na svůj zdravotní stav. Pokud trpí někdo nadváhou, vysokým tlakem či jiným civilizačním onemocněním, měl by raději volit kvalitní rostlinné tuky – ty v ořechách a olejích,“ popisuje nutriční specialistka Mgr. Lada Nosková ze společnosti DietPlan.

Müsli, pomazánky i tyčinky bez přidaného cukru

Dlouhodobě nejvyšší spotřebitelský zájem ze sortimentu společnosti Emco je o kategorii müsli, kde Emco zaujímá více než 50% podíl. V poslední době jsou patrné i nárůsty v impulsních kategoriích sušenek a tyčinek. „Vnímáme, že spotřebitelé čím dál více vyžadují nutričně vyvážené složení, tzv. clean label a zdravější alternativy snídaňových cereálií a svačin. To se odráží i v našich výrobcích, rozšiřujeme především portfolio výrobků bez přidaného cukru. Již v každé hlavní výrobkové řadě pod značkou Emco (mysli, kaše, sušenky a tyčinky) nabízíme alternativní výrobkovou řadu Super bez přidaného cukru. Tyto výrobky bez přidaného cukru jsou přirozeně sladké díky ovesným vločkám, ovoci či rostlinné vláknině,“ uvádí Barbora Fořtová, produktová manažerka společnosti Emco a dodává: „V posledním roce jsme uvedli novou příchuť Super mysli bez přidaného cukru – ovoce a ořechy, dvě nové příchutě Super kaší bez přidaného cukru (dva druhy čokolády a jahody a smetana), v kategorii tyčinek jsme rozšířili nabídku o Super tyčinku pekan bez přidaného cukru. Snažíme se nabízet alternativy bez přidaného cukru i do dalších kategorií, jako je například lískooříšková pomazánka bez přidaného cukru Emcotella a čekankový sirup.“

Rybí a luštěninové pomazánky jsou hitem

V současné hektické době často hledáme rychlá a jednoduchá řešení, která ušetří čas a usnadní práci. Nárůst popularity a poptávky po hotových masových, rybích i luštěninových nebo zeleninových pomazánkách, je logickým trendem. Řada Hamé Veggie obsahuje pomazánky s vysokým obsahem luštěnin a zeleniny, jsou přirozeně bezlepkové a sterilované, takže při jejich výrobě není třeba používat chemické konzervační látky. K dostání je pomazánka s rajčaty a oreganem, tatarák ze zeleniny, fazolová se zeleninou a pomazánka s cizrnou a kurkumou. Hamé nabízí rovněž široký výběr rybích pomazánek bez konzervačních látek a s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin. Na výběr je například Tuňák se zeleninou, Tuňák pikantní, Makrela, Losos nebo Rybí se zeleninou.

Rybí pomazánky Rio Mare Paté ušetří práci s přípravou a jsou stále po ruce. K dispozici jsou jako snadno roztíratelná pomazánka v oválné krabičce s víčkem, nebo jemný tuňákový či lososový krém v uzavíratelné tubě. Na výběr je Tuňákový krém, Tuňákový krém se sušenými rajčaty, Lososový krém a Tuňákový krém s feferonkou, dále je to Rio Mare Tuňákové Paté s olivami, Rio Mare Tuňákové Paté s citronovou šťávou a Rio Mare Tuňákové Paté s paprikou.

Bez laktózy, lepku a cukru

„Finanční krize a inflace se samozřejmě projevují ve změnách zákaznického chování a my se snažíme přizpůsobit, aniž bychom slevili na kvalitě. Alespoň z našeho pohledu se zdá, že loajální zákazníci neslevují na kvalitě, ale na objemu nebo frekvenci nákupu. Osvědčila se nám menší balení s jednodušší recepturou, která jsou levnější a lidé tak neztrácejí ochotu zkoušet novinky,“ prozradil Martin Wallner, spoluzakladatel společnosti Mixit.cz.

Co se týče “trendy” surovin a ingrediencí, v segmentu snídaňového müsli a cereálií sledují v Mixitu růst poptávky po variantách bez alergenů, jako je laktóza, lepek nebo oříšky. „Na rozdíl od minulých let si ale nevybavuji žádnou konkrétní surovinu, po které by nějak extrémně rostl zájem, jako to třeba bylo v případě slaného karamelu nebo ruby růžové čokolády,“ říká Martin Wallner.

Páteří sortimentu pod značkou Mixit, pokud jde o podíl na obratu i co do počtu produktů, je především müsli a mixy lyofilizovaného, mrazem sušeného, ovoce. Hitem posledních let jsou ale i snacky, s jejichž šíří nabídky si firma dává záležet. Na své si přijdou jak milovníci sladkého, tak i slaného či pálivého. Stálicí jsou pražené ořechy v chilli nebo naopak obalené v jedné z prémiových čokoládových polev. „Hodně si slibujeme od Velikonoc, na které připravujeme hned několik zásadních novinek,“ láká Martin Wallner.

Instantní kaše a teplé nápoje

Lidé se postupně učí hlídat nutriční složení, kladou důraz na vyvážený poměr makroživin a sledují obsah doplňujících látek. Roste také počet alergiků, celiaků nebo zkrátka těch, pro které je zdravé stravování koníčkem. „Obecně je ve všech segmentech potravinářství v čím dál větší míře akcentována kvalita samotných potravin a jejich zpracování. Existuje také významná skupina zákazníků, kteří žádají „rychlé, leč zdravé“ jídlo, proto stoupá význam instantních směsí, což pozorujeme i na našich prodejích. Také mnoho zákazníků chápe, že přirozený cukr v potravinách nemusí být na škodu, ale chtějí se vyvarovat produktům s přidaným cukrem,“ popisuje Jiří Jízdný, marketingový manažer společnosti AG Foods.

Pokud jde o snídaně a svačiny, nově byla rozšířena značka Majestic o sypké směsi na přípravu nápojů a kaší, které byly dosud prodávány jen v segmentu B2B ve větších baleních. Firma se ale rozhodla nabídnout je i v e-commerce a retailu. Postupně najdou spotřebitelé v prodeji celkem devět instantních nápojů a dvě kaše. Mezi nápoji můžeme zmínit Majestic Cappuccino Salted Caramel, řadu Majestic Chicory s celkem čtyřmi nápoji a s oblíbenou čikorkou a dvě varianty kakaa/horké čokolády. „V řadě Majestic Chicory pak dbáme na to, aby si spotřebitele mohli vybrat mezi různými atributy a množstvím cukru, popř. variantu bez přidaného cukru a sladidel. V tomto ohledu doporučuji variantu Majestic Chicory Milky, která je bez přidaných cukrů a sladidel, a obsahuje syrovátku a sušené mléko. Do segmentu B2C jsme zařadili i dvě varianty instantních kaší, čistou Majestic rýžovo-jáhlovou a Majestic rýžovo-jáhlovou s příchutí banánu,“ dodává Jiří Jízdný.

Protein jako přidaná hodnota

Dodávat do těla kvalitní protein je důležité pro každého, nikoli jen pro kulturisty nebo profesionální sportovce. Proteiny neboli bílkoviny jsou základním stavebním kamenem všech tkání a jejich nedostatek v organismu se projeví mimo jiné slábnutím nehtů, vypadáváním vlasů, pocitem hladu a úbytkem svalové hmoty. Ideálním způsobem, jak dohnat nedostatek bílkovin, jsou proteinem obohacené jogurty, kaše, proteinové svačinové tyčinky nebo smoothie.

Sypké směsi pro rychlou přípravu kaší vyrábí společnost Semix Pluso. K dispozici jsou příchutě jahodová, čokoládová, banánová, borůvková a vanilková. Všechny obsahují vysoký podíl vlákniny a bílkovin v podobě kvalitního syrovátkového proteinového koncentrátu, ovesné vločky a jen minimum nasycených tuků. Spotřebitelé si mohou rovněž vychutnat proteinový koktejl Semix Pluso, osvěžující nápoj s vysokým obsahem bílkovin, a to ve variantách jahodový, banánový, čokoládový s kokosem, s kávou nebo s kokosem.

Zaujme rovněž křupavé proteinové müsli Jablko+Skořice od českého výrobce Chia Shake. Nabízí chuťovou kombinací sušeného jablka a aroma ceylonské skořice, která je ještě doplněna vlašskými ořechy, mandlemi, kokosem a slunečnicovými semínky. V müsli nechybí ani křupavé proteinové kuličky nebo kokosový olej. Díky nabitému složení tak dodá potřebnou porci bílkovin, prospěšné omega-3 a 6 mastné kyseliny, řadu antioxidantů, vitaminů a minerálů. Slazené je jen stévií a je přirozeně bezlepkové. Sladký, nadýchaný a rychlý dezert plný proteinu, to jsou Chia Shake Proteinové vanilkové palačinky, obsahující rýžovou mouku, vysoký podíl bílkovin a vlákniny z čekanky, důležité vitaminy a minerály. Jsou bezlepkové a neobsahují ani žádný přidaný cukr.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 03.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.