Penny Market a Lidl zabodovaly v kategorii soutěže Mastercard Obchodník roku 2022 – SOCR ČR Zodpovědný obchodník

V kategorii soutěže Mastercard Obchodník roku 2022 – SOCR ČR Zodpovědný obchodník, jejímž garantem je Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, zaujaly porotu kromě vítězného Kauflandu i další energeticky úsporná opatření jednotlivých obchodních řetězců.

Prodejna budoucnosti

Penny Market přichází se svojí prodejnou budoucnosti ve Skutči, která představuje první celodřevěný obchod tohoto typu v Česku. Tato unikátní prodejna je vybavena u nás i v Evropě ojedinělou úspornou technologií chlazení a klimatizace EasyCool s ekologickým přírodním chladivem.

O snížení spotřeby energií se od jara 2023 postará rovněž fotovoltaická elektrárna na střeše prodejny, další snížení spotřeby zajišťuje použití LED světel na externí i interní osvětlení.

V neposlední řadě prodejna nabídne ekologicky smýšlejícím zákazníkům možnost dobití jejich elektromobilů u dobíjecí stanice. Současně dochází k úpravám okolí prodejny, kde Penny vytvoří 3 350 m2 květnaté louky doplněné keři a vysází 20 nových stromů. V rámci podpory včelstev a hmyzu opylujícího rostliny nezbytné pro produkci potravin budou u nové prodejny na jaře rovněž instalovány včelí úly a hmyzí domečky.

Díky technologii chlazení EasyCool dojde k úspoře oproti standardním systémům o 25 % elektrické energie. Dalších 40 % elektřiny následně pokryje instalace fotovoltaického systému s bateriovým úložištěm. Důležitým hlediskem je také uhlíková stopa, která je ve Skutči až o 80 % nižší v porovnání se standardními nově budovanými objekty při použití obvyklých stavebních materiálů.

Snížení energetické náročnosti a fotovoltaika

Řetězec Lidl představil dvě úsporná opatření. První se týká balíčku opatření ke snížení energetické náročnosti provozu prodejen. Ten zahrnuje redukci osvětlení na 50 %, zkrácení doby svícení u venkovního osvětlení a snížení teploty pro vytápění prodejen o jeden stupeň Celsia. Plánovaná roční úspora by měla dosahovat přes 10 GWh za všechny prodejny.

Druhé úsporné opatření spočívá v instalaci fotovoltaických systémů na střechy jednotlivých prodejen a skladů. Do konce února roku 2024 Lidl plánuje mít 52 prodejen a jeden sklad osazený fotovoltaikou o celkovém instalovaném výkonu 8 500 kW, který vyprodukuje přibližně 8 500 MWh elektřiny za rok. Převážná většina této elektřiny se spotřebuje přímo na místě na provoz prodejen a skladu. Elektřina vyrobená fotovoltaikou v tomto množství ušetří zhruba 3 315 tun oxidu uhličitého za rok vypuštěného do ovzduší.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.