Pokladní systém musí být flexibilní

Většina podnikatelů, kteří přijímají platby, už přešla na pokladní systém. Ten jim totiž nabízí další užitečné funkce.

Moderní pokladní systém musí umět víc než jen evidovat platby a vydávat účtenky. Běžnou funkcionalitou je dnes také možnost integrace e-shopu, skladového hospodářství, EDI nebo elektronických cenovek. Velmi výhodné je i zvládnutí všech druhů plateb.

V době, kdy obchodníci hledají, jak co nejvíce uspořit, je vhodné se přinejmenším zamyslet, jak by této snaze mohly být nápomocny poklady a pokladní systémy.

Systém rozšiřuje příslušenství

V současnosti existují pokladní systémy, které evidují prodej každého zboží, umí hromadně naskladnit tisíce položek a provádět inventury. „Systém Dotykačka poskytuje přehledy tržeb i prodaného zboží, zaznamenává počty vydaných účtenek, docházku zaměstnanců a také umožňuje vytvořit věrnostní systém pro zákazníky nebo nastavit happy hours, kdy se ceny produktů automaticky sníží,“ popisuje Věra Kubátová, PR & Media konzultant ve společnosti Dotykačka.

Možnosti pokladního systému rozšiřuje další příslušenství, jako jsou platební terminály, čtečka EAN kódů, váha nebo zákaznický displej, a případně také propojení s externími systémy. „Systém například umožňuje integraci s e-shopovými platformami Shoptet i WooCommerce a lze ho napojit také na účetní, objednávkové a rozvážkové služby. Díky vzdálené správě je možné sledovat veškerá data, měnit nastavení nebo exportovat nejrůznější analýzy dvacet čtyři hodin denně, a to klidně i z druhého konce světa. Takto se dá třeba také zjistit, které produkty jsou nejprodávanější, jak vysoký je zisk nebo jaká marže je u kterého zboží,“ dodává Věra Kubátová.

Rozšiřuje se samoobslužné placení

„Jako největší změnu vnímám posun k samoobslužným pokladnám i u menších obchodů. Už to není doména jen velkých supermarketů. Navíc menší obchody přemýšlejí, jak z prodejny udělat obchod 24/7, a tím prodloužit prodejní dobu. Právě na tom je dobře vidět i snaha, jak ušetřit a přitom nabídnout zákazníkům delší prodejní dobu,“ vysvětluje Robert Klíma, Key Account Manager společnosti Novum Global.

„V oblasti samoobslužných pokladen je v posledních letech patrný obří boom. My tomuto trendu jdeme maximálně naproti a nabízíme integraci našeho pokladního systému se samoobslužnými platebními automaty a samoobslužnými objednávkovými a platebními kiosky od vybraných dodavatelů,“ přidává se Věra Kubátová.

U samoobslužných hotovostních automatů je velkou výhodou, že například v potravinářských provozech zvyšují hygienické standardy. Obsluha obchodu totiž nemusí řešit, že jednu chvíli nabírá potraviny a vzápětí má manipulovat s penězi. „Pro obchodníky je to možnost, jak se před zákazníky ukázat jako inovativní obchod, který jde s dobou. Prostor pro rozšiřování je stále, jak jde dopředu technologie, otevírají se možnosti i pro obchody, u kterých bychom si to v minulosti ani nedokázali představit,“ popisuje Robert Klíma.

Po konci EET

Před zavedením EET proběhla u pokladen malá revoluce. Pokud obchodník neměl model, který by umožňoval komunikaci se správcem daně a podléhal této povinnosti, musel si pořídit pokladnu novou. Mnoho provozovatelů, zejména těch menších, sice poukazovalo na nutnost vynaložit finance, které jim budou v podnikání chybět, nicméně mnoho z nich vzalo nastalou situaci jako příležitost k vylepšení a zefektivnění prodejních procesů a pořídilo si pokladní systémy, díky kterým jejich podnikání povýšili na novou úroveň.

Díky nim získali lepší přehled o tržbách, prodejnosti a zefektivnili i skladové hospodářství. A jak situace vypadá dnes, kdy byla EET zrušena? „Aktuální oficiální ukončení EET se neprojevilo vůbec nijak a v maloobchodu jsme nezaznamenali zásadní změnu ani v roce 2020, kdy se kvůli pandemii EET pozastavila. Tehdy to krátkodobě mělo vliv pouze na malou část gastropodniků, zejména těch, které si pokladní systém pořídily výhradně kvůli splnění zákonné povinnosti. Naprostá většina našich zákazníků ale používala Dotykačku i nadále, protože využívali desítky dalších funkcí, které jim nabízí. Naopak o pár měsíců později, během covidových omezení, se naplno ukázal potenciál chytrých pokladních systémů, takže výrazně vzrostla poptávka po našich nejvyšších licencích, které nabízejí nejširší nabídku funkcí,“ popisuje Věra Kubátová.

Bezhotovostní platba je výhoda

S ukončením povinnosti elektronické evidence tržeb se ale přece jen jeden negativní vliv projevil. „Slýcháme, že s vypnutím EET, někteří obchodníci vypínají i možnost plateb přes terminál. Nicméně si nemyslím, že jde o nějaký dlouhodobý trend. Obchodníci tak sami přicházejí o platící zákazníky a brzo si uvědomí, že to není výhoda, jak jsem od některých slyšel. Zákazníků, kteří používají fyzické peníze, ubývá, a ani jejich oblíbená hospoda, prodejna či služba, která nenabízí platbu kartou, je nedonutí, aby si šli peníze někam vybrat. Domnívám se, že pro většinu zákazníků bude jednodušší najít jiný podnik, který platbu kartou umožňuje. Než pochopí, že umožňovat platbu kartou pro ně představuje výhodu, může to zejména malým prodejcům ale trvat déle,“ připouští Robert Klíma.

Generační problém?

Modernizace pokladen a pokladních systémů ve své podstatě pokračuje dodnes a souvisí i s generační obměnou podnikatelů. Zatímco ti starší brali moderní pokladny zpočátku jako „nutné zlo“, mladí podnikatelé, kteří už vyrostli s mobilem a chytrými technologiemi v ruce, považují chytrou pokladnu a práci s daty za samozřejmost. „Pokud jde o drobné prodejce, ani tam zájem o naše zařízení neklesá. Náš platební terminál je multifunkční. Neslouží tedy pouze k přijímání plateb, ale umí nabídnout stejné funkce jako celá pokladna, takže prodejci mají dokonalý přehled. Zároveň terminál nezabírá místo a umožňuje obsloužit i zákazníky, kteří nemají hotovost. Speciální výhodou Dotykačky pak je to, že prodejci platí za naši licenci jen v těch měsících, kdy zařízení opravdu používají. Sezónní prodejce tak nikdo nenutí platit licenci celoročně. Oceňují taky dlouhou výdrž baterie a hardwarovou odolnost. Zařízení bez problémů zvládá i prašné prostředí, vlhkost nebo výkyvy teplot,“ podotýká Věra Kubátová.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 01-02.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.