Domácí mazlíčci si zvykají na kanceláře

Nejdůležitějšími nákupními kanály pro nákup krmiva pro domácí mazlíčky jsou hypermarkety, diskontní prodejny a specializované prodejny pro domácí zvířata.

Největšími trhy se sortimentem pro domácí mazlíčky jsou Severní Amerika s tržbami 58,4 mld. eur a západní Evropa s 29,8 mld. euro. Ale asijsko-pacifický region také výrazně roste. Zde majitelé domácích zvířat utratili v roce 2021 za potřeby pro domácí mazlíčky téměř 23 mld. eur.

Během pandemie si řada lidí nově pořídila zvířecího mazlíčka a celosvětový trh potřeb pro domácí mazlíčky z toho těžil. V současné době se někteří z takovýchto nových páníčků svého domácího mazlíčka opět zbavují a útulky se plní.

Trh pet food ale stejně jako jiné obory čelí narušeným dodavatelským řetězcům. Suroviny pro krmiva a materiály jsou stále dražší, především kvůli vysokým nákladům na dopravu a některé suroviny nejsou v současné době dostupné vůbec. Jak současná situace v dlouhodobém horizontu ovlivní nákupní chování majitelů domácích mazlíčků, zatím nelze odhadnout. Protože milovníci zvířat jsou většinou ochotni udělat pro své miláčky vše, a to i v době krize, protože domácí mazlíčci nabízejí podporu, zejména v těžkých časech, a jsou považováni za členy rodiny.

Německý trh vede

Růst na německém trhu katapultoval Německo loni na první místo v evropském žebříčku prodejů v sortimentu pro domácí zvířata, následovala ho Velká Británie a Francie. Západoevropský trh s produkty pro domácí zvířata vzrostl celkově o 4,5 %. Globální růst trhu je odhadován na 9,6 % a podle společnosti Euromonitor International dosáhl objem trhu 135 mld. eur. Téměř polovina všech německých domácností a 69 % rodin s dětmi má alespoň jednoho domácího mazlíčka. Němci chovají podle statistik 16,7 milionu koček, 10,3 milionu psů, 4,6 milionu malých zvířat, 3,1 milionu okrasných ptáků a mnoho dalších milionů okrasných ryb a zvířat v teráriích. Trh s chovatelskými potřebami z toho těží. Celkový obrat v roce 2021 byl kolem 6 mld. eur, což odpovídá nárůstu o 6 % oproti předchozímu roku. Online tržby vzrostly o 28,4 % na přibližně jednu miliardu eur.

V České republice je evidováno zhruba 2,5 milionu psů a 1,9 milionu koček. Bezpočet dalších ovšem nikde evidováno není. A nejde pouze o psy a kočky. Nějakého domácího mazlíčka dnes chová polovina českých domácností, které zajišťují v sortimentu výživy a potřeb pro domácí mazlíčky obchodníkům a jejich dodavatelům miliardové tržby.

Krmivo pro domácí zvířata v nákupech českých domácností

V Česku nakoupilo podle údajů GfK spotřebitelského panelu domácností v období mezi březnem 2021 a únorem 2022 krmivo pro domácí mazlíčky 6 z 10 domácností. České domácnosti nakoupily tuto kategorii v těchto dvanácti měsících průměrně jednou za 14 dní a utratili za ni něco přes 2 900 Kč. Jak pro Retail News uvedla Monika Pikhartová, konzultantka, GfK Spotřebitelského panelu domácností, v této kategorii obecně převládají značkové produkty oproti privátním značkám. Zhruba dvě pětiny všech výdajů českých domácností na tuto kategorii jde na výrobky v akci.

Dvě třetiny domácností, které nakupují krmivo pro domácí zvířata, nakupují krmivo pro psy. Průměrná kupující domácnost v daném období utratila okolo 1 900 Kč. Nejvíce výdajů na krmivo pro psy šlo na suchá krmiva, jako jsou granule a jiné. Velký podíl na celkových výdajích měly také doplňky stravy. Na nákup krmiva pro psy se domácnosti vydaly osmnáctkrát.

Kupující domácnost utratila za krmivo pro kočky okolo 2 600 Kč za rok, v průměrů šla však skoro každá druhá koruna na nákup v promoci. Nejvíce výdajů na krmivo pro kočky šlo na mokré krmivo, mezi které patří konzervy, masové kapsičky či mléka. Z nákupu si průměrná česká domácnost domů přinesla nějaké kočičí krmivo dvakrát do měsíce.

Nějaké krmivo pro ostatní domácí zvířata, jako jsou ptáci, malí hlodavci a podobně, zakoupily asi 3 z 10 českých domácností. V těchto 12ti měsících si nějaké krmivo domácnosti zakoupily pětkrát a utratily za něj přibližně 500 Kč. Největší část těchto výdajů šla na suchá krmiva a jiné doplňky stravy.

Trendem je maso a míchání konzerv s granulemi

„V poslední době se velmi prosazuje míchání konzerv s granulemi, případně přidávání různých doplňků stravy do denní porce krmiva. Zároveň můžeme vidět, že majitelé psů i koček mají větší motivaci než dříve, krmit vysoce kvalitními produkty. Dalo se by se říci, že chtějí pro své mazlíčky tak dobré krmivo, jako je jídlo pro ně samotné,“ říká Martin Pučálka, jednatel společnosti Pučálka. „Trendem je krmení s vyšším podílem masa,” rozšiřuje informaci o hlavním směřování trhu v České republice Juraj Uher, jednatel společnosti KSK BONO.

Dva pandemické roky měly samozřejmě vliv i na trh se sortimentem pro domácí mazlíčky. „Covid způsobil v našem odvětví hned dvě zásadnější změny. První věcí bylo narušení dodavatelských řetězců, druhou to, že si lidé pořídili v průběhu covidu výrazně větší množství domácích mazlíčků než v předchozích letech. To mělo za následek výrazný růst prodejů a také prodloužení dodacích lhůt jak z výroby, tak k zákazníkovi. V letošním roce můžeme vidět, že se v tomto ohledu situace už stabilizovala, ale poslední tři roky nás naučily akceptovat to, že jsou u různých produktů výrazně delší dodací lhůty, které mohou vést k výpadkům,“ komentuje vývoj trhu M. Pučálka a pokračuje: „Naše značky se zaměřují na ty nejkvalitnější produkty na trhu a v tomto segmentu zatím šetření nepozorujeme. Je to ale do určité míry dáno tím, že stále dynamicky rosteme a daří se nám získávat další a další zákazníky, takže je hůře identifikovatelné, zda si někteří zákazníci vybírají levnější produkty. Nejprodávanější z našeho sortimentu je řada krmiv Marp Holistic, která je poměrně jedinečná v tom, že nabízí pouze jednoproteinové receptury, které jsou úplně bez kuřecích surovin a obilovin. A to jak ve verzi granulí, tak i ve verzi konzerv. Velmi dynamicky také roste prodejnost řady Marp Variety, což je naše nejnovější řada, která je postavené na kombinaci čerstvého a sušeného masa a je bez lepku.“

Méně optimisticky hodnotí předcházející a současné období Juraj Uher. „V covidových letech neregistrujeme žádné výrazné změny kromě poklesů prodeje, který nastal až s rostoucími cenami kvůli válce na Ukrajině. V souvislosti se zvyšováním životních nákladů v současnosti pozorujeme pokles prodejů ve všech kategoriích výrobků.“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.