Tatarka, majonéza, hořčice nebo přílohová omáčka?

Dresinky a omáčky nejvíce kupujících přilákají v období od pozdního jara do poloviny léta.

Za kečupy vydávají nejvíce rodiny s dětmi do 14 let. Naopak u hořčice bychom za jen o něco nižší porcí útraty našli domácnosti starších párů a jednotlivců. Mladší jedno či dvoučlenné domácnosti hrají podle zjištění GfK Czech oproti jiným kategoriím významnější roli v nákupech přílohových omáček.

Nejširší okruh kupujících oslovuje hořčice, kterou v uplynulém roce nakoupilo takřka 90 % domácností. Následují kečupy s přibližně 80 % a jen lehce nižší počty kupujících vloží do svých košíků tatarku či majonézu.

Jen necelá polovina českých domácností nakoupila v loňském roce přílohové omáčky a nejmenší okruh kupujících bychom našli před regálem s dresinky. V dlouhodobějším pohledu se tyto počty nemění nijak dramaticky, ale přesto bychom našli v pětiletém horizontu více kupujících u omáček, a naopak o něco méně u hořčice, uvedl pro Retail News Richard Piluša, Client Service Team Leader společnosti GfK Czech.

Hořčici kupujeme nejvíce, ale nejméně za ni utrácíme

Kde ovšem hořčice končí na spodní příčce je ve srovnání těchto kategorií průměrná útrata, která se pohybuje jen lehce nad jednou stokorunou na jednu kupující domácnost, přičemž útrata za přílohové omáčky je o polovinu vyšší a za kečupy, tatarky a majonézy utratí kupující zhruba dvojnásobnou částku.

Přílohové omáčky a dresinky se nakupují 2-3x ročně, kdežto ostatní výše zmiňované kategorie více než dvakrát častěji. Zatímco například u majonéz nás důležitost vánočních nákupů nepřekvapí, prosinec je měsícem, ve kterém tradičně vidíme nejvíce kupujících hořčice. Dresinky a omáčky naopak nejvíce kupujících přilákají v období od pozdního jara do zhruba poloviny léta.

Podíl nákupů v akci atakuje 50 %

Největší porci výdajů za tento sortiment nechají kupující v pokladnách hypermarketů. S odstupem následují diskonty a na třetím místě supermarkety se zhruba pětinovým podílem. I v nákupech těchto kategorií vidíme rostoucí podíl e-commerce.

Vzhledem k tomu, že hypermarkety a ostatní formáty moderního obchodu obecně jsou při nákupu tohoto sortimentu významným nákupním místem není možná překvapením to, že kupující často využijí akčních nabídek. Podíl výdajů v akci tak atakuje polovinu a v uplynulém roce tak jde o nevyšší porci akčních výdajů za posledních pět let.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.