Grilování: maso, sýry i klobásky a rychlá příprava

Jaké panují aktuální trendy v segmentu grilování a na jaké novinky se v letošní sezoně mohou spotřebitelé těšit?

Grilování Češi milují. Z průzkumu společnosti Ipsos, který byl realizován pro obchodní řetězec Tesco v roce 2020, vyplynulo, že pravidelně griluje přibližně 81 % Čechů, lidé si jídlo na grilu připraví v průměru jednou za čtrnáct dní.

Se začátkem jara pravidelně stoupá poptávka po grilovacím sortimentu. Na grilu již zdaleka nepřipravujeme jen buřty, klobásky, krkovičku nebo kuřecí, své místo na ohni si získaly hovězí steaky, žebra, sýry, zelenina i některé druhy ovoce.

Češi chtějí kvalitní a dobré suroviny a nebojí se experimentovat s chutěmi, ačkoli v některých směrech zůstávají konzervativní a pořádného kusu masa na talíři se vzdát nechtějí. Podle výše zmíněného průzkumu Ipsos Češi nejčastěji grilují vepřové nebo kuřecí maso spolu se sýry, klobásky nebo buřty jsou oblíbené o něco méně.

Grilovací sortiment v nákupech domácností

Grilovací sortiment představuje stále se rozšiřující portfolio produktů. Výrobky spojené s grilováním najdeme v masných produktech, v čerstvém mase, v sýrech, v kořenících směsích. Jakýkoliv z výrobků určených ke grilování (mezi výrobky na grilování byly v rámci Spotřebitelského panelu GfK Czech za období od prosince 2020 do listopadu 2021, který je založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku českých domácností, zařazeny všechny balené výrobky z daných kategorií, které mají ve svém názvu uvedeno, že jsou určeny k „na gril“, „na grilování“, „na opékání“ resp. na „barbeque / BBQ“) si alespoň jednou za rok koupí zhruba 8 z 10 českých domácností. Průměrná domácnost nakupuje produkty určené ke grilování více jak 5x za rok a ročně na jejich koupi utratí 312 Kč. V meziročním srovnání kupující domácnosti v roce 2021 utratily za výrobky na gril o 7 % více než v roce předchozím.

Rostou výdaje za omáčky a sýry

Při pohledu na jednotlivé subkategorie grilovacího sortimentu lze podle Spotřebitelského panelu GfK konstatovat, že nárůst výdajů se týká především grilovacích přílohových omáček, sýrů a masa na gril. Na druhou stranu meziroční výdaje na grilovací koření a uzeniny vykazují pokles. Výrobky na gril si kupují české domácnosti v průběhu celého roku, ale hlavní grilovací sezonou jsou měsíce duben, květen, červen, červenec a srpen. V těchto měsících domácnosti vydávají až dvojnásobek průměrných měsíčních výdajů.

Nejvyšší útratu domácnosti za tuto širokou kategorii zanechaly v diskontních prodejnách. „Podíl výdajů za grilovací sortiment v diskontních prodejnách tvoří skoro 45 % všech výdajů. Necelou třetinu výdajů ponechávají domácnosti v hypermarketech, kde nakupuje grilovací sortiment víc jak 40 % z nich. Na třetím místě z hlediska výdajů jsou supermarkety, ve kterých výrobky na gril nakupuje více jak čtvrtina českých domácností. K nejintenzivnějším kupujícím baleného grilovacího sortimentu patří rodiny s dětmi ve věku 6 až14 let, které za nákupy vydají více jak 420 Kč za rok, a hned v těsném závěsu za nimi jsou domácnosti s dětmi do pěti let, které vydají za nákup necelých 410 Kč za rok,“ uvádí Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager GfK Czech.

V hlavní roli marinované maso a snadná příprava

„V posledních letech nenastala v preferencích zákazníků v oblasti grilování žádná výrazná změna. Mezi nejoblíbenější výrobky se dlouhodobě řadí ty s vysokým obsahem masa. Vnímáme také rostoucí poptávku po grilovacích sýrech, které jsou chutnou alternativou k masným produktům,“ popisuje Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl. I na letošní sezonu chystá Lidl řadu novinek. V nabídce zaměřené na grilování nebude chybět Bavorský šnek, marinované hovězí steaky, úplně poprvé se v nabídce objeví Bavorská uzená klobáska.

„Sledujeme, že v poptávce stále roste obliba marinovaných mas, připravených přímo na gril,“ říká Michal Tkadlec, marketing manager ze společnosti MP Krásno, která má v nabídce rovněž speciality na gril jako Grilovací koleno nebo Staročeskou slaninu.

Vodňanská drůbež přichází každoročně s počátkem grilovací sezóny na trh se širokým sortimentem marinovaných kuřecích dílů. Nejpoptávanější jsou kuřecí křídla, stehenní díly (horní a spodní stehno) a vykostěné prsní či stehenní řízky. Zájem o marinované kuřecí díly každým rokem roste. „Zákazník uvítá i netradiční grilovací sortiment, proto nabízíme například marinovaná kachní prsa, která jsou na grilu opravdu nečekanou pochoutkou. Další specialitou z kachního masa jsou klobásy, které v loňském roce získaly ocenění Česká chuťovka,“ uvádí Michaela Hroudová, referentka marketingového oddělení společnosti Vodňanská drůbež a doplňuje: „Pozornost českého spotřebitele se v posledních několika letech začala víc a víc posouvat spíše ke kvalitnějším a prémiovým výrobkům. Nyní, kvůli období pandemie a následně aktuální situaci na Ukrajině se bude spotřebitel v tomto roce rozhodovat spíše na základě ceny než kvality výrobku.“

Klobásky a sýry jako předkrm?

„Jako předkrm si spotřebitelé rádi dají speciality v podobě grilovacích párečků nebo klobásek. Pravidelně přinášíme do grilovací nabídky produkty s různými příchutěmi, mezi ty populární patří například klobása s divokým česnekem, nebo klobása se sýrem. Letos budeme mít v nabídce například Klobásu se zelím, je to zajímavá Valašská kombinace, která zpestří událost jako je posezení s přáteli či rodinou. Uvedeme i Valašský mix na gril, kde v jednom balení bude Šunková klobása se sýrem společně s Klobásou s divokým česnekem. Kvůli oblibě grilovaného sýra, jsme připravili také Grilovací párečky se sýrem,“ vyjmenovává Michal Tkadlec ze společnosti MP Krásno.

„V obchodech Lidl pozorujeme, že přední příčky podle zájmu patří stále klasickým špekáčkům, bavorským klobáskám a také klobásám s různými příchutěmi, jako je například gouda či paprika,“ podotýká Tomáš Myler z Lidlu.

„V kategorii sýrů na grilování vidíme v posledních letech nárůst obliby halloumi sýrů, přičemž plísňové sýry si stále drží prvenství. Zajímavé je, že i spotřebitelé se naučili grilovat slovenské speciality naší značky Liptov a jejich prodeje rostou. Češi zkouší novinky a zpestřují si svůj letní talíř.“ prozradila Pavlína Tesařová ze společnosti Savencia Fromage & Dairy. Nabídka firmy Savencia se nedávno rozšířila o Sedlčanský Hermelín Figura na gril, který se velmi dobře prodává.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.