U pultů a samoobslužných boxů se vyplatí variabilita

Obchodníci jsou nuceni přizpůsobit se požadavkům doby a reagovat na potřeby trhu. Flexibilita je proto zapotřebí nejen v lidské oblasti, ale vyplatí se i při zařizování prodejny.

Variabilita prodejního zařízení představuje pro obchodníka velký benefit. Díky této vlastnosti je možné obslužný pult během několika vteřin změnit na samoobslužný úsek a uspořit nejen prostředky, ale také pracovní sílu.

Pandemie znamenala a znamená výraznou změnu ve spotřebitelském pojetí čerstvosti a samozřejmě bezpečnosti, hygieny a minimalizace kontaktu s produktem.

A to je důvod, proč mnoho zákazníků začalo dávat přednost samoobslužným úsekům. Na druhou stranu svůj význam v prodejně neztratily ani obsluhované úseky.

Výhodou je variabilita

I když můžeme vidět zákaznickou změnu chování, na hodnocení změny trendů v oblasti obsluhovaných a samoobslužných úseků z hlediska vybavení ještě nedozrál čas. „Na závěry týkající se trendů v oblasti vybavení je ještě brzy. Obchodníci si aktuálně musí vystačit se stávajícím vybavením a patřičně analyzovat stav a vývoj. Každopádně je možné říct, že určitou výhodu představuje a bude představovat variabilita zařízení, díky které je bude možné rychle změnit z obslužný úsek na samoobslužný. Například dopoledne, tedy v málo frekventovaných hodinách, bude fungovat jako samoobslužný a následně odpoledne, kdy do prodejny přichází větší počet zákazníků, z nich bude možné jednoduše vytvořit obslužný úsek. Pulty, takzvané Cabrio, umožňují úpravu během několika sekund,“ říká Miloš Šetka, Sales Manager společnosti Viessmann chladicí systémy. Takto variabilní nábytek ovšem neznamená jen technickou výhodu, ale přináší také úsporu lidské pracovní síly. V době, kdy obsluhující personál nemá koho obsluhovat, se může věnovat jiné činnosti.

Cení se aktuální příprava

Mnozí spotřebitelé se pod vlivem rizika možné nákazy obslužným úsekům v současné době raději vyhýbají. Na druhé straně ale stále existuje požadavek, aby produkty, jako je maso, uzeniny nebo sýry, byly čerstvě nakrájené. „Zde samozřejmě získávají náskok obchodníci, kteří takto připravené produkty dokáží nabídnout a kteří je pro zákazníka připraví v daný den nebo i v průběhu dne, a to podle toho, jak se prodej z pultu vyvíjí. Právě zde vidíme velký prostor pro obchodníky na posílení nejen jejich pozice, ale zároveň i na vylepšení profitability, efektivity a samozřejmě zvýšení zákaznické spokojenosti prostřednictvím kompaktních řešení,“ podotýká Ján Bartík, Marketing and Business Development, Bizerba Czech & Slovakia.

Tím může být nakrájení na cílovou hmotnost nebo balení a dále označení produktů, které bude splňovat nejen legislativní požadavky, ale může obsahovat pro spotřebitele další užitečné informace. A to navíc v atraktivním designu, který může být sladěn s konceptem obchodníka.

Dobrá rada jako přidaná hodnota

Síla obsluhovaných úseků spočívá zejména v tom, že dokáže uspokojit zákazníka v oblastech, kterými samoobslužné úseky disponovat nemůžou. Jde zejména o osobní kontakt s prodavačem a jeho odbornou radu. Některé funkce sice můžou převzít POS materiály, informace na etiketách, na LCD displejích a digitálních cenovkách, ale živý kontakt prozatím ničím nahradit nelze. A to ani v době, kdy si spotřebitelé mají možnost mnoho informací vyhledat on-line na internetu. Další výhodou obsluhovaných úseků je možnost uspokojit více smyslů, tedy zrak, čich a v případě ochutnávek také chuť. Jejich přidanou hodnotu je možné spatřovat hlavně tam, kde dokáže obsluha poradit.

Zejména méně zkušení zákazníci umí například u masa ocenit, když jim prodavač navrhne, co by se k danému druhu hodilo, proč je na něco vhodný, a proč se na některou úpravu vůbec nehodí. Naproti tomu bezobslužný úsek je alternativou pro ty, kteří danou položku nakupují často a žádnou radu nepotřebují. Ti naopak ocení rychlost odbavení, protože zboží pouze vyberou, vloží do košíku a odcházejí. I v tomto případě však platí důraz na precizní prezentaci a zejména logické uspořádání sortimentu s jasným označením, aby zákazník požadovaný produkt nemusel hledat. To to by k příjemnému zákaznickému zážitku rozhodně nepřispělo.

Produkty si zaslouží péči

I přes vysoké hygienické standardy, které musí obchodníci v místě prodeje dodržovat, existuje u zákazníků v současnosti obava o zdraví, takže se snaží o minimalizaci kontaktu s prodavači. Tento trend je patrný zejména u pokladen, kde se do popředí zájmu dostávají samoobslužné pokladny, a také u prodeje baleného zboží nebo ve zvýšeném zájmu o nakupování přes internet.

Na otázku, jak se bude prodej v obsluhovaných úsecích v kamenných prodejnách vyvíjet do budoucna, univerzální odpověď neexistuje. Nicméně společným prvkem by pro jakýkoli koncept měla být vždy kultura prodeje, atraktivita prezentace produktů, jejich jednoduchá identifikace a v neposlední řadě péče o produkt ve smyslu nakládání s ním, jeho krájení a podobně. Určitým neduhem je dnes například množství variant jednoho produktu na velmi malém prostoru.

V praxi to vypadá tak, že zejména menší obchodníci ve snaze maximalizovat množství položek, které jsou si ale velmi podobné, mají v obsluhovaném úseku 30 až 40 položek v jednom metru široké chladírenské vitríně, přičemž na každém produktu je navíc vidět jeho okoralost. Ta je způsobena zpomalením rychlosti obrátky, čímž samozřejmě rostou náklady na odpisy. „Obchodník ale může udělat to, že bude mít část položek určených přímo na krájení a část mít už předkrájenou a zabalenou a atraktivně vystavenou v obsluhovaném úseku. Tím do značné míry eliminuje uvedené neduhy a také nedojde k omezování šíře sortimentu. V rámci našich produktů a řešení dokážeme pro obchodníka připravit návrh optimálního využití prostoru tak, aby kombinací řízení kategorií v obsluhovaném úseku své tržby maximalizoval,“ říká Ján Bartík.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.