Re-commerce v módě šlape na plyn

Second hand už není jen o levném nákupu, ale o postojích zákazníka k otázkám udržitelnosti.

Fast fashion neboli rychlá móda je považována za jeden z největších environmentálních problémů. Levně koupit – rychle vyhodit už ale není in. Velké značky a významní obchodníci s módou proto vytvářejí v souladu s měnícím se chováním zákazníků koncepty udržitelné a cirkulární módy.

Kromě platforem, které prodávají zboží „z druhé ruky“, jako jsou německý Momoxfashion nebo Mädchenflohmarkt, či také u nás oblíbený Vinted, se tématem re-commerce zabývá také stále více maloobchodních společností – ve spolupráci s kooperačními partnery, ale především ve výměně s koncovými zákazníky. Jak modely fungují a co od nich obchodníci očekávají?

Druhý život

Americká outdoorová značka The North Face nedávno spustila e-shop, kde nabízí svou první kolekci „opraveného“ oblečení „Renewed“. Kanadský maloobchodník Lululemon v současné době ohlašuje svůj vlastní model re-commerce obchodování s „Like New“ a mnoho dalších značek jako Nike a Levi’s již sázejí na „cirkulární módu“. Skupina H&M investuje do poskytovatele re-commerce Sellpy od roku 2015 prostřednictvím platformy pro spolupráci „CO: LAB“, která je od roku 2020 aktivní také v Německu a nově také v Rakousku a Nizozemsku.

Kromě různých značek se tématem cirkulární módy zabývají také internetoví prodejci módy, společnosti About You a Zalando. Na začátku prosince 2020 zavedl About You novou kategorii pro použitou módu „Second Love“. Zásilková společnost Otto spolupracuje s kooperačními partnery, jako jsou platformy použitého zboží Vite EnVogue a Mädchenflohmarkt, ale do budoucna plánuje do podnikání zapojit i koncové zákazníky. Společnost Zalando, která se zaměřuje výhradně na B2C obchod se zákazníky, začala v roce 2019 prodávat použité zboží pomocí aplikace Warderobe, kterou testovala v Německu.

V září 2020 pak na šesti trzích spustila na svém webu nabídku Pre-owned. Letos na jaře rozšířila prodej použité módy na dalších sedm trhů. Počínaje 22. dubnem tak mohou zákazníci v České republice, Rakousku, Dánsku, Finsku, Irsku, Itálii a Švédsku na platformě Zalando rychle a jednoduše obchodovat s kousky, které již nenosí, a zároveň nakupovat oblečení z druhé ruky. To vše se stejným komfortem ohledně doručení zdarma, možností plateb a bezplatného vrácení, na který jsou na Zalandu zvyklí.

Udržitelnost ve velkém

Hlavní motivace se přitom liší. „Naší vizí je stát se plně cirkulární. Do roku 2040 chceme být klimaticky pozitivní v celém našem hodnotovém řetězci. Zdroje by měly zůstat v původní formě co nejdéle, aby se snížily negativní dopady na životní prostředí, “uvedl mluvčí H&M. Torben Hansen, vedoucí oddělení pro operace re-commerce v Zalandu, naopak říká: „Pre-owned hraje klíčovou roli na naší cestě stát se prvním kontaktním bodem pro módu. Tato kategorie také přispívá k našim cílům udržitelnosti.“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.