Sezóna grilování začala letos dříve!

Grilování se během posledních let stalo obrovským trendem, společenskou událostí a kulinářským zážitkem. Kromě osvědčené klasiky hledáme nové možnosti a inspiraci, zdravější varianty, nebojíme se experimentovat.

Z loňského průzkumu společnosti Ipsos, realizovaného pro řetězec Tesco vyplynulo, že pravidelně griluje 81 % Čechů, přičemž nějaký pokrm na grilu připravují zhruba jednou za dva týdny. Grilování je nejčastěji rodinnou záležitostí (což se ale mohlo odrazit od „covidové“ izolace), s rodinou zpravidla griluje 82 % lidí, s přáteli nebo sousedy pak 16 %.

Na čem si z grilu nejčastěji pochutnáváme? Kromě klobás, masa, sýrů nebo zeleniny se Češi učí grilovat také například ovoce, bezkonkurenčně ale vede kuřecí a vepřové maso. Obliba buřtů a klobás oproti tomu klesá. Pouze maso griluje jen 9 % Čechů a jako přílohu nejčastěji volí pečivo (87 %), zeleninu (75 %) a saláty (41 %).

Exotické chutě i osvědčená klasika

„Český zákazník prochází proměnou. Projevuje se u něj chuť experimentovat a nakupuje častěji exotické potraviny. Zaznamenáváme zvýšenou poptávku například po různých druzích koření a omáček. Lidé se zajímají o složení, zkoumají výživové údaje a jsou ochotni si za kvalitu připlatit. Zákazníci mají zájem o potraviny se specifickými vlastnostmi, jako je bio, bezlepkové potraviny, potraviny se sníženým obsahem cukru a tuku. Je patrné komplexní přemýšlení spotřebitelů o zdravém životním stylu. Již je nezajímá pouze to, co jedí, ale i celkový ekologický přístup,“ uvádí Dominik Píchal, zakladatel a ředitel společnosti Grizly.cz.

„V posledním roce došlo ke změně nákupních zvyklostí. Lidé, z důvodu nemožnosti cestovat, zůstali doma a začali více objevovat výrobky, které v předešlém roce přehlíželi. Za naši společnost vzrostla spotřeba produktů určených pro grilování meziročně o více jak 15 %. Co se týká sortimentu, jsme ve skladbě produktů poněkud konzervativní a změny provádíme jen zřídka,“ přibližuje Petr Hrdlička, ředitel společnosti Záruba Food.

Grilovací sortiment v nákupech domácností

Pro potřeby tohoto článku jsou mezi výrobky na grilování zařazeny všechny balené potraviny, které mají ve svém názvu uvedeno, že jsou určeny k „na gril“, „na grilování“, „na opékání“ resp. na „barbeque / BBQ“. Jak nakupují české domácnosti ukázal Spotřebitelský panel GfK za období prosinec 2019 až listopad 2020.

„Jakýkoli z výrobků určených ke grilování si alespoň jednou za rok koupí osm z 10 českých domácností. Typická domácnost nakupuje produkty určené ke grilování 7x za rok a ročně za jejich koupi utratí 465 Kč. Nejintenzivnějšími kupujícími grilovacího sortimentu jsou rodiny s dětmi do 12 let, které utrácejí za tyto produkty 650 Kč ročně,“ říká Nina Páleníková, Consultant společnosti GfK.

České domácnosti nejčastěji nakupují výrobky na grilování v diskontech. Na druhém místě se, podle počtu kupujících i frekvence nakupování, nacházejí hypermarkety, třetí pozici zaujímají supermarkety.

Při nákupu grilovacího sortimentu využívají domácnosti ve zvýšené míře zvýhodněné cenové nabídky. Za posledních 12 měsíců směřovala ke koupi těchto výrobků v akci každá druhá koruna. V rámci širokého portfolia produktů na grilování nakupuje nejvíce domácností grilovací koření a marinády. Alespoň jednou ročně je nakoupí více než polovina českých domácností.

„Šest z 10 domácností, které nakupují potraviny na grilování, si do košíku vkládá masné výrobky na gril. Typická česká domácnost je nakupuje jednou za tři měsíce a ročně na ně utratí 350 Kč. Z pohledu výdajů jsou v nákupech nejvíce zastoupeny buřty a měkké klobásky,“ přibližuje Nina Páleníková. Podle počtu kupujících jsou na třetím místě v oblíbenosti sýry na grilování. V obchodě po nich sahají alespoň jednou ročně téměř čtyři z 10 českých domácností. Typická domácnost nakupuje sýry na grilování zpravidla jednou za čtvrtletí, přičemž ročně na nich utratí přes 220 Kč.

Maso vyžadujeme kvalitní

„Základem všech požadavků zůstává kvalita a čerstvost. To jsou dva hlavní atributy, které zákazník při nákupu masa a masných produktů na gril sleduje, společně s původem jako třetím důležitým kritériem. I výsledky různých spotřebitelských testů jsou pro některé rozhodující a mohou v daný okamžik ovlivnit nákupní chování,“ říká Dana Bratánková, manažerka korporátní komunikace společnosti Billa ČR. Obchody řetězce Billa nabízejí v sortimentu masa a masných produktů výrobky pod vlastní načkou Vocílka, což je maso ryze z českých chovů. „Veškeré masné produkty značky Vocílka mají od loňského roku rovněž garantovanou primární masnou složku českého původu. Prodávány jsou v obalech s logem Česká potravina a Česká cechovní norma,“ popisuje Dana Bratánková. Aktuálně se pod značkou Vocílka prodává celkem 371 produktů, maso pro jejich výrobu odebírá Billa od více než 500 tuzemských farem.

„Pro letošní rok plánujeme sortiment masa a masných produktů mírně rozšířit a znovu marketingově podpořit. Ve spolupráci s ambasadorem značky Vocílka, Janem Punčochářem, připravujeme řadu zajímavých aktivit a rozšířených tipů,“ prozradila Dana Bratánková.

Špekáčky s vůní medvědího česneku

„S blížícími se slunečnými dny se v nás všech probouzí myšlenky rozdělat oheň, rozpálit gril a udělat si šťavnatý steak se zeleninou, nakrájet špekáček na ježka a opéci nad ohněm. Jsou to rituály, ke kterým se rok, co rok po dlouhých zimních dnech rádi vracíme. Zájem o naše špekáčky je enormní, přestože jsme zakoupili novou technologii na jejich výrobu, kapacity máme již naplněné. Kromě čtyř druhů špekáčků máme pro zákazníky připravené oblíbené výrobky, mezi které patří Váhalova slanina na gril, nové balení Grilovací klobásy 300g a různé druhy kabanosů. Přestože prožíváme náročné období zasažené pandemií, rodiny se dovedly semknout a zpříjemnit si čas společným posezením, třeba u ohně,“ říká Barbora Denková, manažerka marketingu společnosti Váhala a spol. Žhavou novinkou společnosti Váhala jsou Špekáčky s medvědím česnekem, které rozšířily řadu špekáčků – extra vázaných, pikant a se sýrem.

„Zajímavým výrobkem, který jsme uvedli na trh koncem loňského roku jsou Spišské párky, které vyrábíme podle evropské normy a jsou nositeli označení Zaručená tradiční specialita. Zvláštním znakem Spišských párků je to, že se plní do skopových střívek, což zaručuje, že jsou jasně vizuálně odlišitelné od jiných párků, na skusu jsou jemné a křehké,“ dodává Barbora Denková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.