Retail 2020 – 2021 mění svět nakupování

Vládní omezení uvalená na provoz obchodů, služeb, gastronomie, zábavy a volného času vedla k dynamickému růstu prodeje elektronického obchodování a ke změnám v chování spotřebitelů.

Pandemie Covid-19 narušila fungování maloobchodu po celém světě. Pro maloobchodníky znamená nutnost, ale také příležitost přehodnotit a transformovat své podnikání tím, že zajistí jeho vyšší odolnost, přinesou nové produkty a obchodní modely a lépe poznají své zákazníky.

Internetové obchody zažily v roce 2020 rekordní rok. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty českých e-shopů 196 mld. Kč, což znamená meziroční růst 26 %. Podíl e-commerce na maloobchodu v ČR přesáhl 16 %, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body.

„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste. 16% podíl na celkovém maloobchodu je velký úspěch, o to lepší, že internetové obchody hektické období zvládly skvěle. Ukázaly novým nakupujícím, jak pohodlné a kvalitní služby nabízí,“ hodnotí uplynulý rok výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Skokově se zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Velmi úspěšný byl také prodej drobné elektroniky. Změny zaznamenaly e-shopy v roce 2020 také v zájmu o dříve neobvyklé způsoby dodání zboží. „Podle našeho předvánočního výzkumu mezi spotřebiteli si například vyzvednutí v externích výdejnách vybralo jako nejčastější způsob doručení objednávky 45,3 % internetových nakupujících. Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů,“ doplňuje Jan Vetyška.

A jaký bude vývoj v roce 2021? „Odhadujeme, že i v novém roce česká e-commerce poroste. Nemůžeme očekávat, že meziroční růst bude dosahovat výsledků jako vloni. Je jisté, že nás čeká překonání magické hranice 200 miliard korun obratů. Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání on-line a off-line prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ uzavírá Vetyška.

„Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se opět umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem 36 % na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s 20% podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií uzavírá oblečení s podílem 13 % na celkovém obratu e-shopů.

Mezi Čechy se v uplynulém roce výrazně zvýšil zájem o nákup potravin online. Podle údajů Shoptetu se právě kategorie jídla a nápojů dočkala 42% meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech. Vzrostly také prodeje zboží z kategorii hobby (o 37 %). „Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ dodává Miroslav Uďan. Rovněž kategorie kosmetiky a zdraví, kam spadají také dezinfekční přípravky, zaznamenala vůbec největší meziroční nárůst prodejů (65 %).

Obraty kamenných hráčů z online prodejů se zdvojnásobily

V porovnání s rokem 2019 se vloni obraty velkých kamenných hráčů z online prodejů vyšplhaly na dvojnásobnou hodnotu. Někteří z prodejců zaznamenali dokonce vícenásobné nárůsty. Průměrná výše objednávky se nezvýšila a konverzní poměr vzrostl meziročně o 25 %. Statistiky přináší společnost Shopsys, která pomáhá obchodníkům digitalizovat jejich prodeje. Podstatným dílem ke dvojnásobným obratům velkých kamenných hráčů přispěli lidé, kteří upřednostňují běžné nakupování v kamenných prodejnách. Zatímco v roce 2019 drtivá většina nákupů probíhala tímto způsobem, pandemie Covid-19 v loňském roce v rozsáhlém měřítku tuto formu nakupování Čechům znemožnila.

Zákazníkům upřednostňujícím osobní návštěvy obchodů nezbylo nic jiného než zvolit online formu nakupování. A právě z toho nejvíce těžili velcí kamenní hráči. Ti disponují silnými brandy a velkými databázemi zákazníků, které dokázali zmobilizovat k online nakupování. „Avizovaný nárůst u kamenných hráčů mohl být pravděpodobně ještě vyšší, nicméně ne všichni byli na takový přesun do sféry online připraveni” říká Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys. O celou jednu čtvrtinu se u velkých kamenných hráčů meziročně zvýšil tzv. konverzní poměr, který představuje procentuální podíl lidí, jenž e-shop navštíví a nákup skutečně provedou. Ke zvýšení konverzního poměru došlo patrně proto, že lidé často neměli možnost nákup – konverzi – dokončit v kamenné prodejně.

Prognóza pro rok 2021 je podle společnosti Shopsys relativně jasná. „Kamenní hráči budou muset do e-commerce investovat podstatně větší část finančních zdrojů, než byli zvyklí. E-shopy pro ně už nadále nemohou být pouze doplňkovým prodejním kanálem,” dodává Kapošváry. Hlavním směrem, kterým se zejména velcí online i offline prodejci vydají, bude propojování světů online a offline.

V Česku je nejvíce e-shopů na obyvatele v Evropě

Podle odhadů bylo na konci roku 2020 v Česku v provozu 45 000 e-shopů, uvádí společnost Colliers International v zprávě „ExCEEding Borders | Retail CEE-17“ – maloobchod v době pandemie“. V celém regionu střední a východní Evropy se podíl online prodeje značně liší od jednociferných čísel v některých zemích, až po více než 18 %. Prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování se stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru.

Dominika Jędrak, ředitelka průzkumu trhu a konzultačních služeb v Polsku, vysvětluje: „Pozorujeme prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování, který se stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru související s vývojem technologií a změnami v chování spotřebitele. Rovněž došlo k výraznému nárůstu procenta lidí ve věku nad 55 let, kteří nyní přecházejí od nakupování v off-line obchodech k online. Abychom se pokusili tyto posuny lépe pochopit, použili jsme nástroj Google Trends k analýze toho, co lidé hledali na Googlu v zemích CEE-6 (Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko).“

Sport je jednou z takových kategorií, kde se věci hodně změnily. Když byli lidé delší dobu uvězněni ve městě a ve svých domovech, začali trávit více času v přírodě. Zájem o jízdní kola a vybavení pro kempování proto v první polovině roku 2020 dosáhl rekordních výšin ve většině zemí střední a východní Evropy. Vzhledem k četným omezením, která mají dopad na odvětví gastronomie, jsme měli tendenci jíst doma častěji než dříve, a to buď přípravou našich jídel, nebo jejich objednáváním online. Naše sociální povaha a touha ‚nechat vařit někoho jiného‘ dává pak gastronomickému sektoru naději. Další zvláštní kategorií, která zaznamenala výrazný nárůst, jsou výdaje na zdravotnictví. Slovo „teploměr“ se objevilo ve vyhledávání Google během jarních měsíců ve většině zemí 5 až 6krát více než před rokem.

V sektoru maloobchodu hraje však roli i několik dalších faktorů, které je třeba vyřešit, aby se dosáhlo větší rovnováhy mezi kamennými prodejnami a online prodejem. Mnoho maloobchodníků je přítomno prostřednictvím franšízového partnera, který často nemá práva na platformu elektronického obchodování mateřské značky, což omezuje jeho schopnost prodávat online. Dalším faktorem může být geografické omezení, v případech, ve kterých některé platformy nemohou prodávat přes určité hranice. Mnoho maloobchodníků se také snaží přimět spotřebitele k možnosti kliknout a vyzvednout (click & collect), kde je větší kontrola a kde je pravděpodobné, že budou navrch provedeny další nákupy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.