Jde o neviditelnou položku, kterou méně všímavý zákazník obchodu nevidí, ale bez níž by zboží do obchodu nedojelo. Dřevěné palety.
V posledních letech se trh s dřevěnými paletami mění a místo klasických europalet si ukusují větší část trhu tak zvané sdílené palety. V Česku je jejich poskytovatelem hlavně společnost Chep, spadající pod globální firmu Brambles, a od loňského roku je aktivnější i francouzská společnost LPR.
„Uvítali bychom, kdyby všichni dodavatelé dodávali na cirkulárních obalech. Zatím však s námi touto formou spolupracuje jen kolem dvaceti procent dodavatelů. Je to dáno především setrvačností původního modelu. Nemáte zkrátka důvod přemýšlet, proč dělat věci jinak,“ uvádí Tomáš Kubza, vedoucí logisticky obchodního řetězce Penny Market. Právě Penny Market spolu s jedním z největších dodavatelů, společností Unilever, a poskytovatelem poolingového systému palet, společností Chep, často představuje vzorový model uzavřeného kruhu.
Podle šéfa logistiky Unileveru Pavla Hampejse má poolingový systém několik pozitivních dopadů na životní prostředí. A dokládá data, kdy jak Unilever tak Penny ušetří za rok dvě stě až tři sta tun emisí. „Potřeba palet je nižší. Dříve jsme zboží a palety dovezli k zákazníkovi, on nám dal stejný počet výměnou zpět a vezl jsem prázdné palety. To je neefektivní,“ popisuje. Druhá možnost podle Pavla Hampejse je, že se vedou tak zvaná paletová konta, kdy se zapisuje počet europalet. Když jejich množství vydá u obchodníka na kamión, výrobce si je stáhne. Musí se na ně ale čekat, a hlavně dodavateli i obchodníkovi visí v paletách poměrně dost peněz.
Kvetoucí černý trh
Tak zvaný poolingový systém je podle Penny Marketu i Unileveru v tomto směru efektivnější. Palety navíc vydrží déle rotovat. „Když mě přijel kamión palet, x procent jsme museli vyřadit, protože byly nepoužitelné, x procent šlo na opravu do autorizovaných opraven. Ale tam udělají to nejnutnější, nemají zájem investovat více, spíše naopak,“ uvádí Hampejs.
Podle expertů na logistiku také s dřevěnými europaletami funguje čilý černý obchod. Jejich prodejem si přivydělávají například někteří řidiči kamiónů. Vedle dálnic jsou proto často k vidění sklady, kde se takovéto palety hromadí. Podle odhadů je až kolem poloviny všech palet, které se v Česku pohybují, nejasného původu.
Na sdílené palety přechází nejen velcí hráči. Dalším příkladem jsou třeba Pekárny Nopek. „Pronájem této služby sice opravdu něco stojí, ale odpadne značná část práce s administrací, tříděním poškozených palet a jejich následná údržba a též minimalizace krádeží,“ vypočítává pozitiva sdílených palet vedoucí provozu Pekáren Nopek Vladimír Piskač. Podle jeho zkušenosti byl největší problém dříve používaných europalet jejich špatný stav, když se jim vracely od jejich odběratelů. „Ten velmi často zapříčinil poruchu na automatizovaném skladovacím systému a další komplikace s tím spojené jako je prodloužení času nakládky, zpožděné závozy, krácení dodávek a poškození skladovacího systému,“ vysvětluje Vladimír Piskač.
Modré a červené
Pokud jde o čísla, situace je zhruba následující. V Česku probíhá v maloobchodě podle odhadů přiblilžně padesát milionů paletových toků. Na to je potřeba zhruba sto až 120 miliónů palet. Podle dříve uváděných dat společnosti Chep se tato společnost podílí na zhruba dvaceti procentech toků zboží. Chep spadá do skupiny Brambles, která patří na trhu celosvětově k lídrům v paletovém poolingu. Ten je založen na sdílení a opětovném použití palet. V České republice dosahuje firma výraznějšího růstu hlavně v posledních třech letech. Podle Retail Sales & Asset Managera Chepu Miroslava Voleského nyní v tuzemsku spolupracují s více než dvě stě dodavateli, se všemi velkými obchodníky a řadou menších.
Chep se svými modrými paletami není na trhu sdílených palet jediný. Loni vstoupila do Česka s lokálním zastoupením francouzská společnost Les Palletes Rouge, která, jak už název napovídá, provozuje pooling s červenými paletami. „Společnost LPR spolupracuje aktuálně s vícero dodavateli rychloobrátkového zboží. Naším cílem je postupně pokrýt celý český trh,“ uvádí za LPR Slavomír Sýkora. Jejich palety už používají největší obchodní řetězce na trhu, dodává. Konkrétní čísla o svém podílu na českém trhu uvádět nechtějí. V Evropě podle Sýkory otočí více jak 95 miliónů palet ročně, které se opravují v 125 servisních centrech v patnácti zemích Evropy.
Experti na logistickém trhu se nicméně shodují, že získat klienty a s nimi i podstatný podíl na trhu trvá. Podle lidí z byznysu se LPR, obvykle vstupující i na další trhy jako druhý hráč v poolingu, snaží prosadit hlavně nižšími cenami. „Budou si to muset odpracovat a obejít všechny obchodní řetězce,“ uvádí jeden z odborníků na logistiku. Bez získání řetězců, kam zboží putuje, se totiž neobejde.
Napsat komentář