Světový trh s kávou: Vyšší produkce i kvalita

Experti očekávají, že kvalita brazilské arabiky bude v nynější sezoně lepší než v sezoně předchozí. Globální zásoby kávy stoupnou na šestileté maximum, neboť produkce opět přesáhne spotřebu.

Světová produkce kávy v nynějším marketingovém roce (2020/21) podle předpovědi amerického ministerstva zemědělství (USDA) stoupne o 9,1 mil. žoků (po 60 kg) na rekordních 176,1 mil. žoků, tedy o více než 5 %.

V Brazílii by se sklizeň měla díky příznivým povětrnostním podmínkám zvýšit zhruba o sedminu na 67,9 mil. žoků, což představuje skoro dvě pětiny celosvětové produkce kávových zrn. Brazílie zhruba polovinu své produkce vyveze, z přebytků doplní své zásoby.

Nejvíce expandovali hlavní producenti

Produkce ve Vietnamu, jež je ve světovém žebříčku druhý hned za Brazílii, ale první v produkci Robusty (96 % vietnamské sklizně kávy) by se měla v nynějším marketingovém roce snížit o 1,1 mil. na 30,2 mil. žoků. Hlavním důvodem je sucho. Nízké ceny kávy na světovém trhu způsobily, že vietnamští farmáři nemají dostatek prostředků na výstavbu nových závlah. Z uvedených 30,2 mil. žoků se podle předpokladu vyveze 24 mil. Produkce ve světě je silně koncentrována, neboť pět největších pěstitelů se na ní podílí téměř 70 % (122,5 mil. žoků). Na Brazílii připadá skoro 47 % očekávané produkce kávy Arabica, na Vietnam dvě pětiny Robusty.

Jsou to právě nejvýznamnější pěstitelé, kteří v uplynulých 10 let nejvíce expandovali. Brazílie zvýší podle poslední předpovědi produkci na téměř 68 mil. žoků proti 54,5 mil. v roce 2010/11, ve Vietnamu v uvedeném srovnání stoupne z 20 mil. na více než 30 mil. žoků, v Kolumbii z 8,5 mil. na 14,1 mil. žoků.

Většinu světové sklizně představuje kvalitnější Arabica (kolem 58 %). Zhruba dvě třetiny produkují Brazílie, Kolumbie a Honduras. Latinskoamerickou dominanci narušuje jenom Etiopie. Arabiku dodávají ve větším objemu také Guatemala, Mexiko a Nikaragua.

Největší producenti kávy jsou současně jejími klíčovými vývozci. Export v minulých letech výrazně zvýšila Brazílie, v případě Vietnamu, hlavního exportéra Robusty, lze hovořit o stagnaci, totéž platí pro Kolumbii.

Evropa stále skýtá velké šance

Pro vývozce kávy zůstává klíčovým trhem Evropa podílející se na její globální spotřebě asi třetinou. Celková spotřeba kávy na kontinentu by se měla v dlouhodobém výhledu stabilizovat, ale přesto nadále skýtá slibné příležitosti také pro malé a středně velké dodavatele, neboť Evropané stále více vyhledávají vysoce kvalitní, speciální druhy kávy konkrétního původu, potrpí si na čerstvě umletou kávu. Obzvlášť rychle se zvyšuje evropská poptávka po kávových kapslích a luscích. Z hlediska prodejních kanálů zde připadá klíčová úloha supermarketům a hypermarketům.

Hlavními hráči na evropském trhu kávových kapslí a lusků jsou společnosti Nestlé, Luigi Lavazza, Starbucks a JAB Holdings. Uvedené a další společnosti utrpěly letos značné prodejní ztráty vzhledem k pandemii koronaviru, kvůli které se musely na přechodnou dobu zcela uzavřít restaurace, hotely, kavárny a bary. Projevil se i omezený pracovní režim v kancelářích i mimo ně.

Největším dovozcem zelených kávových zrn v Evropě je Německo. Kapacity tamních pražíren jsou značné, ačkoliv spotřeba kávy na obyvatele v Německu (necelých 5 kg) nepatří v Evropě k těm nejvyšším. Z toho plyne, že značná část pražírenských kapacit v SRN je orientována na export. V dovozu zelené kávy v přepočtu na jednoho obyvatele vede Norsko (10,3 kg ročně), následované Švýcarskem (7,6 kg). Průměr EU podle údajů společnosti Tchibo činí 5,4 kg, v USA je to 5,1 kg a v Japonsku 3,6 kg (údaje jsou za marketingový rok 2018/19.).

Co ukázal průzkum

Průměrná spotřeba kávy v Německu na hlavu loni dále stoupla, tentokrát o dva litry na 166 litrů. Uvedené množství odpovídá zhruba jedné miliardě šálků. Káva tak zůstává nejoblíbenějším nápojem. Vypije se jí více než minerálních vod (142 litrů), uvádí Německý svaz kávy (Deutscher Kaffeeverband). Němci nepřestali mít na kávu chuť ani během pandemie. Její spotřeba mimo domov během března až dubna klesla přibližně o tři čtvrtiny, ale zato doma se jí vypilo v meziročním srovnání asi o pětinu více.

Itálie je druhým největším dovozcem zelené kávy v Evropě (po Německu). Káva představuje neodmyslitelnou součást italské kultury. Spotřebitelé si potrpí na opravdu kvalitní nápoj. Většinu kávy (kolem 75 %) vypijí doma. Na trhu jednoznačně dominují (z více než 90 %) domácí pražírny. Americký řetězec Starbucks otevřel svoji první kavárnu na Apeninském poloostrově teprve v roce 2018.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *