V Německu nejlépe obchodují drogerie

V oblíbené prodejně nechá zákazník více peněz, jedno jestli v Německu nebo v Česku. I proto jsou důležité žebříčky obchodníků sestavované podle zákaznické obliby.

Výzkumná společnost ServiceValue z Kolína nad Rýnem pravidelně sestavuje žebříček německých maloobchodních řetězců podle zákaznické obliby.

Také ten letošní potvrdil, že lidé nejvíce chválí drogerie dm a Rossmann. Mezi TOP-10 se propracovaly také čtyři potravinářské řetězce.

Společnost dm, jednička na trhu drogerií v Německu (s podílem přes 24 % na celkovém obratu v tomto segmentu) tam podle své poslední výroční zprávy ve více než 2 000 prodejnách zaměstnává přes 41 tisíc lidí a denně v průměru obslouží 1,9 milionu zákazníků. Podniká také v Rakousku, Itálii a v 10 zemích ve střední a jihovýchodní Evropě. Její celkové tržby v účetním roce končícím 30. září 2019 dosáhly 19,6 mld. eur, z toho v Německu 8,4 mld eur.

Rossmann provozuje v Německu zhruba stejný počet prodejen jako jeho hlavní konkurent. Je přítomen v šesti dalších zemích. Loni celkem utržil kolem 10 mld. eur, z toho 7 mld. v Německu. Rossmann postupně zavádí ve svých prodejnách nový design, který skýtá více prostoru pro zákazníky, usnadňuje jim orientaci, pracuje s nepřímým osvětlením. Při hledání „trendových produktů“ mu pomáhá rovněž umělá inteligence. Softwarový program od start-upu Swarm Market Research z Frankfurtu nad Mohanem analyzuje zákaznické dotazy týkající se konkrétního produktu. Díky němu se na regálech objevil například konopný olej.

Stoupá význam poradenství

Také německý maloobchod pociťuje dopady současné koronavirové krize, především ten nepotravinářský. Svaz německého obchodu (HDE) odhaduje, že nepotravinářské obchody na tržbách letos přijdou nejméně o 40 mld. eur. Zhruba třetina firem v tomto segmentu je existenčně ohrožena, neboť spousta jejich zákazníků se přeorientovala na e-shopy.

Pro nepotravinářský stacionární obchod je klíčové získat zpět kupující, kteří přešli k internetovým obchodníkům. „Musíme udělat vše pro to, aby zákazník, který vstoupí do prodejny, neodešel s prázdnou,“ poznamenává Joachim Stumpf, šéf firmy BBE zabývající se obchodním poradenstvím. „Rozhodující v tomto ohledu je osobní poradenství, to je vrcholná priorita,“ dodává Stumpf. Je přesvědčen, že až pominou omezující opatření, jež si vynutila pandemie, němečtí zákazníci budou více než před krizí vyhledávat odborné prodejny, jejichž personál jim vždy zasvěceně poradí.

Na zákaznické poradenství během nynější krize vsadila firma WMF dodávající kuchyňské spotřebiče pro domácnosti i gastronomické podniky. Letos se propracovala do první desítky nejoblíbenějších maloobchodníků v Německu. „Stále více zákazníků k nám přichází s jasnou představou, co koupit a my jim musíme cíleně poradit,“ poznamenává Corinna Lägelerová, mluvčí společnosti WMF, jež v Německu provozuje přes 200 prodejen. V nich se osvědčily „kuchyňské ostrůvky“, kde si mohou zákazníci prakticky vyzkoušet ten či onen spotřebič i nádobí. Pro WMF jsou velice důležití firemní zákazníci, jimž dodává mj. automaty na přípravu kvalitní kávy. Na 350 jejích techniků odstraňuje případné závady v kavárnách, na čerpacích stanicích i v kancelářích. Během pandemie, kdy musely četné gastronomické podniky přerušit, či výrazně omezit provoz, jim poskytla různé slevy, což platí i pro leasing zařízení a přístrojů.

V seznamu nejlepších stacionárních obchodníků jsou silně zastoupeny potravinářské řetězce. Nejlépe (3. příčka) se umístila společnost Edeka, potom Rewe (4.), Aldi Süd (6.) a Lidl (7.). „O zákaznické oblibě v daném případě hodně rozhoduje hustota prodejní sítě,“ soudí ředitel firmy ServiceValue Claus Dethloff. V německém potravinářském obchodu připadalo loni na online prodej 2,5 %, uvádí společnost BBE.

O svoji pozici na trhu musejí stále houževnatěji bojovat obchodníci s módními oděvy, obuví a doplňky. V tomto segmentu se e-shopy podílejí na celkových tržbách v SRN už 29,5 % a během 3 – 4 let to podle společnosti BBE bude více než 35 %. „Právě obchodníky s módou zasáhla současná koronavirová krize obzvlášť těžce,“ podotýká Joachim Stumpf. Za jeden z důvodů považuje, že tato kategorie výrazně závisí na tom, kolik lidí zavítá do center měst. Stacionární prodejny s módou podle něj letos na tržbách ztratí až 30 %.

Kdo na koronakrizi „vydělal“

Pandemie nejméně poškodila prodejny potřeb pro kutily a volný čas (hobbymarkety), které zůstaly na rozdíl od jiných prodejen většinou otevřeny. Mnozí lidé, kteří byli nuceni zůstat doma, těžká doba inspirovala k přemýšlení a plánům, jak si vylepšit svůj byt či dům. V tomto segmentu v očích zákazníků zvítězil Toom Baumarkt, dceřiná firma řetězce Rewe.

Spokojeni mohou být také prodejci jízdních kol, která Němci v období, kdy ekonomiku „uzamkla“ pandemie, čile kupovali. Oborový svaz VSF uvádí, že přibližně třetina jeho členů bez ohledu na omezení provozní doby letos očekává přinejmenším stejný obrat jako loni. Výrazně stoupla poptávka po elektrických kolech, což příznivě pocítil hlavně řetězec Fahrrad XXL provozující v Německu 15 velkých prodejen vybavených dokonce vnitřní jízdní dráhou a simulátory jízdy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.