Značka potřebuje péči a strategii udržitelnosti

Zákazník hledá podvědomě potvrzení, že koupil dobře. A k tomu by mu měla dopomoci značka výrobku. Definice značky má mnoho atributů a variant. Zatímco nejcennější značky světa jsou dnes především ty technologické, často nehmotné, v obchodě spolu soupeří, a i do budoucna budou soupeřit značky, na které si zákazník sáhne, vyzkouší je, ochutná je…

Značka, ikonické slovo, pod kterým se skrývá pestrý svět aktivit, služeb a produktů s různě dlouhou historií. Globalizovanému světu vévodí technologické značky, jejichž služby a produkty zákazník sice běžně používá, ale často spíš kvůli jejich funkcionalitě a téměř nemožnosti zvolit jinou volbu.

Jako tzv. Love Brand je označován Apple, těžko si tento přívlastek představíme ve spojení s Microsoftem nebo Googlem. Na svůj love brand si zákazník chce sáhnout, musí se v něm dobře cítit, ukázat svůj status a v případě potravin si na něm pochutnat. U všech značek stále více platí i hledisko udržitelnosti. Zákazník chce mít pocit, že svou koupí, spotřebou dané značky udělal něco dobrého nejen pro sebe.

Uvědomělý konzumerismus mění dynamiku značky/zákazníka

Společnost Smurfit Kappa společně s Financial Times provedla v dubnu průzkum, který sledoval vztah udržitelnosti a profitability. Dotazovala se 1 500 respondentů ze strany nakupujících, ale také 200 manažerů ve vedení velkých firem v retailu i e-commerce. Průzkum ukázal, že 61 % spotřebitelů očekává, že značky, od kterých nakupují, budou mít jasné udržitelné postupy, nicméně 69 % spotřebitelů se snaží zjistit, zdali značky udržitelnost praktikují. Tím se přenese zodpovědnost na značky, aby lépe informovaly potenciální zákazníky o tom, co dělají. Šest z 10 spotřebitelů říká, že výrobky pravidelně recykluje nebo opravuje, místo aby je vyměnili, a mnozí a upřednostňují udržitelné obaly a lokální produkty. Přestože náklady snižují chuť utrácet za udržitelné každodenní zboží, jako jsou potraviny nebo oblečení, více než polovina spotřebitelů uvedla, že si za posledních šest měsíců zakoupila výrobek konkrétně proto, že měl opakovaně použitelný nebo biologicky rozložitelný obal, a většina (56 %) zaplatila více za výrobek nebo službu, které pocházely z trvale udržitelného zdroje.

Pokud jde o společnou snahu o udržitelnost, zákazníci očekávají, že maloobchodníci budou vůdčí silou: 34 % respondentů tvrdí, že by měli zajistit informovanost nakupujících v místě nákupu o faktorech udržitelnosti, přičemž roli hrají také značky (31 %) a stát (18 %).

Fairtrade zná třikrát více Čechů než před 10 lety

Agentura Median zpracovala v květnu a červnu tohoto roku pro Fairtrade Česko a Slovensko průzkum, v němž zjišťovala znalost etické certifikace Fairtrade a známky Fairtrade. Známku Fairtrade zná podle výsledků tohoto průzkumu 58 % Čechů, její znalost tak vzrostla za uplynulých deset let trojnásobně. 35 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost označení činila letos 11 %. Vyšší spontánní znalost průzkum ukázal pouze u označení Klasa a Bio. Pro srovnání, loňský průzkum zjistil spontánní znalost Fairtrade u 8 % dotázaných.

V minulém roce zjišťoval obdobný průzkum Fairtrade Česko a Slovensko také to, do jaké míry se čeští spotřebitelé obecně zajímají o sociální, ekologické a etické problémy a jak je zohledňují ve svém nákupním chování. Zájem o téma dlouhodobé udržitelnosti, šetrnosti k životnímu prostředí a dodržování lidských a pracovních práv deklarovalo 80 % respondentů. Pokud jde o zohledňování těchto otázek při nákupu, největší procento dotázaných uvedlo, že zohledňuje to, zda zboží vzniklo udržitelně s ohledem na životní prostředí (51 % spíše či určitě ano), dále pak to, zda při výrobě nebyla využita dětská práce (43 % spíše či určitě ano), a to, zda pěstitelé či zaměstnanci dostali odpovídající odměnu (38 % spíše či určitě ano). Nejvyšší podíl odpovědi „určitě ano“ průzkum zaznamenal u otázky týkající se dětské práce (20 %). 83 % dotázaných rovněž uvedlo, že obchodní řetězce by spíše či určitě měly aktivně nabízet zboží vyrobené v souladu s principy Fairtrade.

Privátní značka Vocílka posiluje

Češi se při nákupech potravin čím dál víc zaměřují na jejich původ a složení. Značek kvality a původu však existuje tolik, že se v nich zákazník často jen stěží vyzná. Svou pozici proto posilují jasně čitelné značky, které jsou postavené na lokální kvalitě. Zákazník u nich nerozlišuje, zda se jedná o brand výrobce nebo obchodníka. Společnost Billa se i proto rozhodla posílit svou nejúspěšnější privátní českou značku Vocílka. Masné výrobky značky Vocílka jsou nyní 100% české. Na všech obalech zákazníci naleznou logo Česká potravina, na masných produktech značky Vocílka i logo Vyrobeno podle české cechovní normy. „Značka Vocílka si už při založení v roce 2011 stanovila jasný cíl – navázat na tradici našich předků, zpracovávat maso ze špičkových českých chovů a za příznivou cenu zaručit zákazníkovi stoprocentní kvalitu,“ říká generální ředitel společnosti Billa Jaroslaw Szczypka. „Jde o nejúspěšnější českou privátní značku naší společnosti, proto na ní Billa postavila ve spolupráci se známým šéfkuchařem Janem Punčochářem novou marketingovou kampaň,“ dodává.

V roce 2019 se českého masa a masných produktů Vocílka prodalo téměř 13 tis. tun. V současné době se prodává pod touto značkou 371 produktů. Maso pod značkou Vocílka odebírá společnost z 510 farem a masné produkty se vyrábí v pěti závodech v České republice. České maso Vocílka má dnes 75% zastoupení na celkovém podílu masa v regálech supermarketů řetězce. Veškeré masné produkty značky této značky mají navíc od letošního roku rovněž garantovanou primární masnou složku českého původu. Prodávány jsou v obalech s logem Česká potravina, i Česká cechovní norma.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 07-08.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.