Balíme ekologicky

Ekologický obal zdaleka neznamená jen obal z biodegradabilních materiálů. Důležité je, aby zanechával co nejmenší negativní environmentální stopu.

Udržitelnost není jen módním tématem, ale naopak nutností, kterou se každá sociálně zodpovědná firma musí zabývat. Téma je nosné i pro většinu obalových firem.

Vedle vlastní zodpovědnosti řady výrobců obalů, je na ně vyvíjen i tlak z řad jejich zákazníků – tedy výrobců nebo dodavatelů zboží. Obaly se neustále optimalizují, ale na rozdíl od posledních minulých pár let, naštěstí již bez přílišné „zelené hysterie“.

Naopak v současnosti se při vývoji nového obalu často dostává do popředí sympatická kombinace využití možností pokročilých technologií a zdravého selského rozumu. Dalším směrem je obalová minimalizace. Mediálně vděčné, i když obalově spíše okrajové, je téma bezobalového prodeje.

K nejznámějším počinům loňského roku patří ekologický displej z produkce POS/POP centra závodu THIMM pack’n’display ve Všetatech, který zabodoval nejenom v Obalu roku, ale i v soutěži POPAI CE Awards, a to hned dvakrát. Koncept ‚Krmelcovník‘ na bezobalový prodej produktů Biopekárny Zemanka zvítězil v kategorii „Tradiční POP prostředky – ekologické koncepce“ a „Nejlepší POP z materiálu na bázi papíru“. Biopekárna Zemanka nezahálí, i když tentokrát je produkt v minimalistickém obalu, ani letos, kdy se soustředila na nový typ výrobku.

Ve spolupráci Biopekárny Zemanka spolu s Plzeňským Prazdrojem byla uvedena na trh novinka v podobě speciálních krekrů vyrobených z pivovarského mláta. To je zbytkovou surovinou ze sladu používaného při výrobě piva a má výborné výživové vlastnosti. Krekry ve třech příchutích jdou do prodeje po úspěšném několika měsíčním testování v sáčkových obalech.

Novinku v podobě třech variant krekrů – slanou, sýrovou a česnekovou spotřebitelé v první vlně najdou v prodejnách Globus, na čerpacích stanicích Shell a také v online obchodech Rohlík a Košík. Jak produkt, tak i obal je šetrný k přírodě. Navíc se jedná o iniciativu se sociálním přesahem. Krekry se budou prodávat ve stogramovém balení a jeden balíček vyjde na 50 Kč. Tři koruny z každého balíčku půjdou na charitativní účely. Peníze získá Nadace VIA pro svůj projekt rozvoje komunit a obnovení sousedských vztahů v době po koronavirové krizi. Nadace pomáhá financovat různorodé projekty od investic do zanedbaných veřejných prostor, přes výsadbu městské zeleně až po různé formy programů setkávání lidí různých věkových kategorií.

ECO Bowl – nový šetrný obalový koncept

Zajímavým projektem pro potravinářské a maloobchodní zákazníky v celé Evropě je novinka, která vznikla při společném vývoji společností DS Smith a Multivac. Vzniklo tak inovativní balení čerstvých potravin v modifikované atmosféře – ECO Bowl. Jedná se o plně recyklovatelnou misku z vlnité lepenky potaženou tenkou skinovou vrstvou fólie. Obal snižuje použití plastu až o 85 % ve srovnání s tradiční plastovou miskou.

Skinovou mikro vrstvu i horní fólii lze jednoduše oddělit od kartonové vaničky, kterou lze snadno recyklovat. ECO Bowl nabízí zákazníkům snadnou a efektivní aplikaci na hlubokotažných strojích a traysealerech Multivac a garantuje stejnou dobu trvanlivosti ve srovnání s konvenčním MAP balením čerstvých potravin. Obalový koncept již byl testován na trhu ve společnosti Amidori. Německý výrobce rostlinných alternativ masa si vybral ECO Bowl a úspěšně jej implementoval na konci roku 2019. Společnost Amidori hodnotí úspěch misky u zákazníků jako skvělý příklad výhod, které mohou získat, když se rozhodnou zavést novou generaci inovativních obalů ve svých dodavatelských řetězcích.

Příklady udržitelných řešení

Na udržitelná řešení v oblasti balení se soustřeďuje i společnost La Linea Verde. K realizovaným konceptům patří například balení salátů či dalšího zeleninového sortimentu. Díky inovativnímu biologicky rozložitelnému kompostovatelnému plastu, mají sáčky mléčně bílý vzhled, který vyniká na první pohled, tedy je srozumitelný zákazníkovi i na regálu. Úmyslný vizuální rozdíl ve srovnání s jinými konvenčními plasty říká spotřebiteli, že sáček by měl být umístěn do koše na organický odpad tříděného sběru, protože po odstranění je určen k přímému kompostování.

Dalším materiálem, na který se La Linea Verde soustředí, jsou lepenky přírodního charakteru. Upřednostňuje se i jednoduchý pérový, často pouze jednobarevný, potisk. Z těchto lepenek se zdaleka nevyrábí jen sekundární obaly na potraviny, ale například i obchodní tašky či obaly obecně určené pro oblast e-commerce. K velkým regionálním zaměstnavatelům v oblasti ovocnářství patří rodinná firma Goessl, která rovněž upřednostňuje udržitelná řešení v podobě lepenkových přepravek, trayů či obalů. Přepravky obvykle nesou u jablek hmotnost 3 – 8 kg.

Častým dodavatelem takovýchto ekologicky příznivých obalů je řada výrobců z oblasti hladké i vlnité kartonáže. Řada z nich nabízí v případě potřeby i bariérové typy lepenek. Zde současný vývoj směřuje ke snižování bariérové vrstvy, eventuálně k nahrazení konvenčních řešeních za ekologicky příznivější biodegradabilní varianty.

Udržitelná řešení především z hlediska ekologické recyklace sáčků, včetně stojacích variant, nabízí společnost Schur. Používané matné i lesklé fólie nabízejí vynikající potisknutelnost a mechanickou pevnost při balení. Velkým benefitem je, že i když tento lesklý a tuhý vzhled je dosahován materiálem, jedná se o substrát, který nevyžaduje separaci a může být recyklován. Fólie využívá na balení například polská společnost Jantex na balení hub prémiové kvality. Technologie na výrobu flexibilních obalů jsou navíc velmi variabilní a lze na nich zpracovávat nejenom konvenční materiály, ale i dnes tolik žádané eko materiály v podobě biofólií či fólií z recyklátů.

Bischof + Klein je jedním z vítězů německé ceny za obaly v kategorii Udržitelnosti. Materiál sáčku nové generace – Twister Plus, obsahuje 30 % recyklátu. Navíc na výrobu tohoto obalu se využívá výrazně méně primárního plastu nejenom díky vyššímu podílu recyklovaného materiálu, ale i díky snížení tloušťky stěny, aniž by byla omezena funkčnost obalu. Především úspory materiálu snížením tloušťky a použití regranulátu jsou důležitými opatřeními pro udržitelné navrhování standardních balení. Malé odchylky od obvyklého vzhledu jsou spotřebiteli vítány a mohou být použity ke sdělení aspektů udržitelnosti. Protože se jedná o čistou strukturu PE, lze obal recyklovat ve stávajících třídicích a recyklačních systémech. Bez ohledu na tiskovou barvu je produkt téměř 100% recyklovatelný.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 07-08.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *