Na vlně kombinace zážitku a technologií

Osm dílčích, tematických okruhů návštěvníkům EuroShopu po třech letech opět nabídlo trendy a novinky v oblasti vybavení prodejen, komunikace, designu a moderních technologií.

Na letošní EuroShop, největší světový veletrh pro obchodníky a vybavení prodejen, zavítalo ve dnech 16. až 20. února do Düsseldorfu 94 tisíc návštěvníků. V 16 halách je očekávalo 2 300 vystavovatelů z 57 zemí.

Digitalizace, urbanizace a individualizace ovlivňují chování zákazníků, kteří se podle své aktuální potřeby přesouvají mezi prodejními kanály. Na tento reagovali i firmy vystavující na EuroShopu.

Bez pokladní i prodavače

Zákazníci, jejich potřeby a nákupní cesty musí být v centru zájmu. Tím se řídí i společnost Wanzl, která představila na EuroShopu hned několik řešení. Urban Stores v malém formátu dokáže zajistit zásobování výrobky denní potřeby, od ovoce a zeleninu přes chléb až po hotové občerstvení. Současně nabízí možnost posezení ve stylovém koutku u kávového baru. Samotné nakupování je chytré a bez pokladen, chytrý telefon funguje jako digitální zákaznická karta.

Pomocí aplikace zákazník získá prostřednictvím brány přístup k obchodu 24 hodin denně, sedm dnů v týdnu. Pak aktivuje svůj zákaznický účet a virtuální nákupní košík. Během nakupování plně automatizované systémy poznají, zda a jaké výrobky si vybral. Na konci nákupu následuje kontrola. Když se obsah virtuálního a reálného nákupního vozíku shoduje, systém odsouhlasí, že nákup je správně a zboží se automaticky odúčtuje z účtu zákazníka.

Většinu zákazníků nervuje nakládání, vykládání a přerovnávání zboží u pokladny. Díky inovativnímu nákupnímu vozíku ScanTrolleys od firmy Wanzl proběhne nákup zcela plynule. Na madle nákupního vozíku je integrován skener. Prostřednictvím aplikace se chytrý nákupní vozík propojí s chytrým telefonem zákazníka. Poté se mohou veškeré výrobky již během nákupu skenovat přímo na vozíku. Současně se na displeji telefonu automaticky objevuje všechno zaevidované zboží včetně jednotlivých cen a celkové částky.

Po nákupu zákazník potvrdí zobrazenou cenu, která je poté převedena z jeho účtu, a obdrží QR kód k otevření východu. Digitální je i zámek nákupního vozíku. Zákazníkův chytrý telefon a elektronický systém záloh se pomocí aplikace navzájem propojí, poté je možné odebrat vozík a pustit se do nakupování. Zákaznické služby, aktuální nabídky nebo slevový kupón na příští nákup se mohou také nahrávat pomocí aplikace.

„Inovativní, kreativní, holandské, rebelské a mladé…“

… tak popisuje společnost Hans Boodt Mannequins z Nizozemí svou nejnovější generaci figurín do výkladních skříní. U série Untitled si může obchod nechat zhotovit pomocí realistického 3D skenu svou vlastní interpretaci současného trendu s nekonečnými možnostmi. Figuríny díky technice 3D skenu dokonale zobrazují lidské tělo, svaly, pohyb, detaily. Některé figuríny vypadají do té míry jako živé, že se na ně člověk musí několikrát podívat, než si uvědomí, že jde pouze o figurínu. Kromě toho série Dynamic Characters ukazuje v pohybu figuríny pro libovolný druh sportu, které mohou zaujmout na 50 různých pozic.

Pomocníci pro rychlý nákup na jeden klik

Jak k sobě připoutat stále náročnější zákazníky pomocí digitálních řešení? Vytoužené výrobky jsou totiž v době e-shopů vzdálené jen jediné kliknutí. Proto jsou úspěšní hlavně ti obchodníci, kteří svým koncovým zákazníkům dokážou nabídnout jedinečný, komplexní zážitek z nakupování. Předpokladem je propojení všech smysluplně využitelných prodejních kanálů. Navíc by všechny prodejní procesy měly probíhat digitálně a bez zádrhelů. Na veletrhu EuroShop prezentovala společnost Wirecard společně s SES Imagotag shop pro fanoušky FC Bayern, kteří si v něm mohou v rychlosti nakoupit i těsně před zápasem. Návštěvníci si mohli vyzkoušet, jak obchodníci optimalizují digitálními inovacemi zákaznické cesty a mohou díky tomu zvýšit své obraty. Nejde o futuristické vize, ale o výrobky, které se už využívají v praxi.

Pomocníkem pro rychlý nákup zboží a služeb je Dufry Store Assistant, který vyvinula firma Ombori ve spolupráci s Microsoftem. Momentálně se testuje na letišti v Madridu. Reaguje jak na řeč, tak i na dotek. Cestující mohou naskenovat palubní lístek, aby našli informace o svém letu, o své bráně a o počasí v cílovém místě, dozvědí se také, kolik času k nakupování jim ještě zbývá, než se budou muset dostavit k bráně. Poté je zákazník předán do časti procesu řízeného prodeje. Řada interaktivních návodů mu pomůže při hledání výrobků a radí při výběru vhodného nákupu. K prvním kategoriím patří dárky pro muže, ženy a děti, vůně, péče o pokožku, gin a whisky. Kdo nechce nákupy vozit s sebou na letišti nebo na palubě svého letu, může provést pouze digitální nákup a výrobek si vyzvednout buď před cestou nebo při návratu.

Firma Stora Enso Smart Cabinet prezentovala, rovněž na stánku Microsoftu, řešení plnoautomatizovaného maloobchodu na klíč. Řešení využívá etikety RFID ke sledování a zpětnému vysledování uskladněných výrobků. Pomocí chytrého telefonu mohou zákazníci otevřít „intelligent cabinets“ a odebrané potraviny rovnou zaplatit pomocí kompatibilních platebních aplikací. Provozovatelům mohou také digitálně kontrolovat aktuální stav každého boxu a včas zajistit doplnění jejího obsahu.

Mluvící váha na ovoce a zeleninu

Řešení založené na umělé inteligenci podporuje zákazníky v oddělení ovoce a zeleniny. Samoobslužná váha společnosti Mettler Toledo automaticky rozpozná ovoce a zeleninu, které na ni zákazník položí. „Alexo, odkud jsou ta jablka?“ – Zákazník může v supermarketu pokládat váze v oddělení ovoce a zeleniny doplňující otázky – a vzápětí dostat odpověď.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.