Ve vyhlídkách módního průmyslu na tento rok je patrný pesimismus ve všech regionech světa, neboť zvolňuje celková hospodářská dynamika.
Letošní rok bude pro prodejce módního zboží (oděvů a jejich doplňků, obuvi, ale i šperků a hodinek) horší než ten minulý. Mezi více než 270 vrcholovými manažery, jejichž názory a náladu zjišťovala poradenská firma McKinsey, převládají obavy.
Situaci podle aktuální studie „The State of Fashion 2020“, kterou připravila McKinsey ve spolupráci s firmou Business of Fashion, komplikuje značná nejistota.
Nadále existuje riziko, že se bude stupňovat napětí v obchodu USA a dalšími velmocemi – Čínou a Evropskou unií. Evropu svírá nejistota kolem brexitu. „Předpokládáme, že přijdou další šoky, ale nevíme v jaké podobě,“ konstatuje v úvodu obsáhlá studie. Za loňské „šoky“ lze označit rozsáhlé a násilné nepokoje v Hongkongu, zvláštní oblasti pod správou ČLR, i události, k nimž dochází na Blízkém východě (Sýrie), kolem Perského zálivu (Írán).
Světový módní průmysl může letos očekávat meziroční růst v rozmezí 3 – 4 %, což je asi o procentní bod méně, než činí předběžně odhadovaný růst v roce 2019.
Do popředí vystupuje udržitelnost
Výroba módního zboží a jeho přeprava na místo určení představují značnou zátěž pro životní prostředí. Nemluvě o objemu odpadu. Pětinu až čtvrtinu mikroplastů, které končí v mořích a oceánech, má na svědomí průmysl módy. Tento sektor ochraně životního prostředí dluží opravdu hodně, konstatuje studie. Mezi klíčová témata, jimiž se zabývají vrcholoví manažeři v módním byznysu, se proto letošní rok poprvé dostala udržitelnost.
Mnohé respondenty překvapil vzestup a vliv mezinárodního sociálně politického hnutí „Vzpoura proti vyhynutí„ (Extinction Rebellion), jehož cílem je prostřednictvím občanské neposlušnosti a nenásilného odporu zabránit dalšímu zhoršování klimatu, zániku biodiverzity, ekologickému kolapsu. O udržitelnost se stále více zajímají spotřebitelé ve vyspělých zemích. Prodejci, kteří si chtějí zajistit budoucí prosperitu, k tomu musejí přihlížet. Ale ne všechny společnosti tento úkol, náročný také investičně, zvládnou.
Polarizace v sektoru bude pod vlivem těchto a dalších faktorů (důraz na snižování nákladů) dále pokračovat. „Supervítězové“, tedy dvacítka největších společností, dosahují většího zisku než všechny ostatní firmy dohromady. Daří se jim vytvářet největší hodnotu pro akcionáře a prodávat v obrovských objemech. Často jsou také průkopníky inovací a prostřednictvím sociálních sítí udržují těsnou vazbu se svými zákazníky. Jsou v postavení, které jim umožňuje získávat pro sebe ty nejlepší talenty (módní tvůrce a další odborníky) a také si umějí zajistit přednostní přístup k omezeným surovinovým zdrojům.
Vyhlídky jednotlivých regionů
Na počátku uplynulého roku byli největšími optimisty manažeři v USA a Kanadě. Letos jejich dobrá nálada vyprchala. Jedním z důvodů jsou dodatečná (sankční) cla, která na dovoz čínského spotřebního zboží uvalil americký prezident Donald Trump. Dovozu širokého sortimentu zboží nepřeje ani sílící kurz amerického dolaru.
V módním sektoru v posledních letech pod neúprosným ekonomickým tlakem i rychle se měnících trendů přibývá fúzí a akvizic. Jejich cílem je nejen ušetřit na nákladech, nýbrž také získat partnera, který otevře dveře na nové trhy, či se bude finančně podílet na zavádění nových technologií a konceptu udržitelného rozvoje.
Příkladem z nedávné doby je ohlášené převzetí amerického výrobce luxusních šperků, porcelánu, hodinek a vybraného koženého zboží Tiffany francouzským koncernem LVMH. Transakce za více než 16 mld. USD má být dokončena během letošního prvního pololetí.
Jak vyplývá z přehledu, módní průmysl by se měl letos udržet růstovou dynamiku ve střední a východní Evropě a také v Latinské Americe. Ostatní regiony musejí počítat se zvolněním tempa přibližně o půl procentního bodu. Ze šesti sledovaných tržních segmentů se udrží dosavadní tempo růstu ve čtyřech. Z pěti produktových kategorií se letos očekává zpomalení pouze u oděvů.
V Číně sílí západním firmám konkurence
Trh s módním zbožím v rozvojové Asii (tedy bez Japonska) je zatím relativně silný, ale nelze přehlížet, že dynamika celkového maloobchodního obratu polevuje a zaostává za předchozími prognózami. Letošní rok prodejcům módy s velkou pravděpodobností přinese zklamání.
Asie se přesto ve výhledu na letošek jeví jako nejslibnější region, v němž se zlepšením byznysu letos počítá zhruba sedmina respondentů. V Severní Americe jenom 9 % a v Evropě 7 %.
Pro Evropu je příznačné, že nejvíce dotázaných manažerů (skoro dvě pětiny) předpokládá, že se firmám povede stejně jako v uplynulém roce. Západní prodejci módních značek si jako klíčové odbytiště a cíl obchodní expanze už před lety zvolili Čínu, kde nadále spatřují skvělé růstové možnosti. Čínský trh se během uplynulých 10 let postaral skoro o dvě pětiny (38 %) růstu globálního módního průmyslu, v luxusním segmentu dokonce o naprostou většinu růstu (kolem 70 %).
Většině společností se v Číně daří. „Netušený růst“ hlásí například francouzský koncern Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH). Spokojen je i jeho konkurent Kering. „Prodej nám roste opravdu dynamicky,“ uvádí Jean-Marc Duplaix, finanční ředitel Keringu. Velmi dobrých výsledků dosahují také kanadský Lululemon, jehož tržby v Číně během loňského druhého čtvrtletí meziročně stouply o více než dvě třetiny.
Za prioritní pokládají čínský trh také prodejci „masového sortimentu“. Švédský oděvní koncern H&M na něm zatím dosahuje přibližně 5 % celkových tržeb a tento ukazatel poroste. Španělský Inditex v Číně provozuje přes 600 obchodů, což je asi 8 % jeho celosvětové prodejní sítě.
Avšak zdaleka ne všichni západní prodejci jsou na čínském trhu úspěšní. Studie jako příklady uvádí britské firmy Asos a New Look, které ho musely kvůli nezájmu zákazníků opustit.
Masové zahraniční značky narážejí v Číně na sílící konkurenci tamních prodejců nabízejících módní zboží v tradičních kamenných obchodech. Někteří tito čínští obchodníci spravují rozsáhlou síť (tisíce prodejen) rozprostřenou skoro po celé zemi. Mezi velice rychle rostoucí čínské značky a hlavních konkurenty značek zahraničních patří mj. Urban Revivo nebo Peacebird. Více než 85 % Číňanů v současné době nakupuje jak v internetových, tak tradičních obchodech.
Napsat komentář