Globální módní průmysl letos dál zpomalí tempo

Ve vyhlídkách módního průmyslu na tento rok je patrný pesimismus ve všech regionech světa, neboť zvolňuje celková hospodářská dynamika.

Letošní rok bude pro prodejce módního zboží (oděvů a jejich doplňků, obuvi, ale i šperků a hodinek) horší než ten minulý. Mezi více než 270 vrcholovými manažery, jejichž názory a náladu zjišťovala poradenská firma McKinsey, převládají obavy.

Situaci podle aktuální studie „The State of Fashion 2020“, kterou připravila McKinsey ve spolupráci s firmou Business of Fashion, komplikuje značná nejistota.

Nadále existuje riziko, že se bude stupňovat napětí v obchodu USA a dalšími velmocemi – Čínou a Evropskou unií. Evropu svírá nejistota kolem brexitu. „Předpokládáme, že přijdou další šoky, ale nevíme v jaké podobě,“ konstatuje v úvodu obsáhlá studie. Za loňské „šoky“ lze označit rozsáhlé a násilné nepokoje v Hongkongu, zvláštní oblasti pod správou ČLR, i události, k nimž dochází na Blízkém východě (Sýrie), kolem Perského zálivu (Írán).

Světový módní průmysl může letos očekávat meziroční růst v rozmezí 3 – 4 %, což je asi o procentní bod méně, než činí předběžně odhadovaný růst v roce 2019.

Do popředí vystupuje udržitelnost

Výroba módního zboží a jeho přeprava na místo určení představují značnou zátěž pro životní prostředí. Nemluvě o objemu odpadu. Pětinu až čtvrtinu mikroplastů, které končí v mořích a oceánech, má na svědomí průmysl módy. Tento sektor ochraně životního prostředí dluží opravdu hodně, konstatuje studie. Mezi klíčová témata, jimiž se zabývají vrcholoví manažeři v módním byznysu, se proto letošní rok poprvé dostala udržitelnost.

Mnohé respondenty překvapil vzestup a vliv mezinárodního sociálně politického hnutí „Vzpoura proti vyhynutí„ (Extinction Rebellion), jehož cílem je prostřednictvím občanské neposlušnosti a nenásilného odporu zabránit dalšímu zhoršování klimatu, zániku biodiverzity, ekologickému kolapsu. O udržitelnost se stále více zajímají spotřebitelé ve vyspělých zemích. Prodejci, kteří si chtějí zajistit budoucí prosperitu, k tomu musejí přihlížet. Ale ne všechny společnosti tento úkol, náročný také investičně, zvládnou.

Polarizace v sektoru bude pod vlivem těchto a dalších faktorů (důraz na snižování nákladů) dále pokračovat. „Supervítězové“, tedy dvacítka největších společností, dosahují většího zisku než všechny ostatní firmy dohromady. Daří se jim vytvářet největší hodnotu pro akcionáře a prodávat v obrovských objemech. Často jsou také průkopníky inovací a prostřednictvím sociálních sítí udržují těsnou vazbu se svými zákazníky. Jsou v postavení, které jim umožňuje získávat pro sebe ty nejlepší talenty (módní tvůrce a další odborníky) a také si umějí zajistit přednostní přístup k omezeným surovinovým zdrojům.

Vyhlídky jednotlivých regionů

Na počátku uplynulého roku byli největšími optimisty manažeři v USA a Kanadě. Letos jejich dobrá nálada vyprchala. Jedním z důvodů jsou dodatečná (sankční) cla, která na dovoz čínského spotřebního zboží uvalil americký prezident Donald Trump. Dovozu širokého sortimentu zboží nepřeje ani sílící kurz amerického dolaru.

V módním sektoru v posledních letech pod neúprosným ekonomickým tlakem i rychle se měnících trendů přibývá fúzí a akvizic. Jejich cílem je nejen ušetřit na nákladech, nýbrž také získat partnera, který otevře dveře na nové trhy, či se bude finančně podílet na zavádění nových technologií a konceptu udržitelného rozvoje.

Příkladem z nedávné doby je ohlášené převzetí amerického výrobce luxusních šperků, porcelánu, hodinek a vybraného koženého zboží Tiffany francouzským koncernem LVMH. Transakce za více než 16 mld. USD má být dokončena během letošního prvního pololetí.

Jak vyplývá z přehledu, módní průmysl by se měl letos udržet růstovou dynamiku ve střední a východní Evropě a také v Latinské Americe. Ostatní regiony musejí počítat se zvolněním tempa přibližně o půl procentního bodu. Ze šesti sledovaných tržních segmentů se udrží dosavadní tempo růstu ve čtyřech. Z pěti produktových kategorií se letos očekává zpomalení pouze u oděvů.

V Číně sílí západním firmám konkurence

Trh s módním zbožím v rozvojové Asii (tedy bez Japonska) je zatím relativně silný, ale nelze přehlížet, že dynamika celkového maloobchodního obratu polevuje a zaostává za předchozími prognózami. Letošní rok prodejcům módy s velkou pravděpodobností přinese zklamání.

Asie se přesto ve výhledu na letošek jeví jako nejslibnější region, v němž se zlepšením byznysu letos počítá zhruba sedmina respondentů. V Severní Americe jenom 9 % a v Evropě 7 %.

Pro Evropu je příznačné, že nejvíce dotázaných manažerů (skoro dvě pětiny) předpokládá, že se firmám povede stejně jako v uplynulém roce. Západní prodejci módních značek si jako klíčové odbytiště a cíl obchodní expanze už před lety zvolili Čínu, kde nadále spatřují skvělé růstové možnosti. Čínský trh se během uplynulých 10 let postaral skoro o dvě pětiny (38 %) růstu globálního módního průmyslu, v luxusním segmentu dokonce o naprostou většinu růstu (kolem 70 %).

Většině společností se v Číně daří. „Netušený růst“ hlásí například francouzský koncern Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH). Spokojen je i jeho konkurent Kering. „Prodej nám roste opravdu dynamicky,“ uvádí Jean-Marc Duplaix, finanční ředitel Keringu. Velmi dobrých výsledků dosahují také kanadský Lululemon, jehož tržby v Číně během loňského druhého čtvrtletí meziročně stouply o více než dvě třetiny.

Za prioritní pokládají čínský trh také prodejci „masového sortimentu“. Švédský oděvní koncern H&M na něm zatím dosahuje přibližně 5 % celkových tržeb a tento ukazatel poroste. Španělský Inditex v Číně provozuje přes 600 obchodů, což je asi 8 % jeho celosvětové prodejní sítě.

Avšak zdaleka ne všichni západní prodejci jsou na čínském trhu úspěšní. Studie jako příklady uvádí britské firmy Asos a New Look, které ho musely kvůli nezájmu zákazníků opustit.

Masové zahraniční značky narážejí v Číně na sílící konkurenci tamních prodejců nabízejících módní zboží v tradičních kamenných obchodech. Někteří tito čínští obchodníci spravují rozsáhlou síť (tisíce prodejen) rozprostřenou skoro po celé zemi. Mezi velice rychle rostoucí čínské značky a hlavních konkurenty značek zahraničních patří mj. Urban Revivo nebo Peacebird. Více než 85 % Číňanů v současné době nakupuje jak v internetových, tak tradičních obchodech.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *