Konvenience kopíruje trendy zdravého stravování

Zrychlený životní styl se projevuje i v oblasti výživy a kuchyňské úpravy pokrmů. Spotřebitel požaduje pohodlný nákup a co nejsnadnější proces přípravy jídla. Změny zvyklostí ve výživě se zásadně dotýkají právě kategorie konvenience.

S tím, jak rostou požadavky na kvalitu surovin i šetrné způsoby zpracování konvenience, rozvíjí se spotřebitelská zkušenost se špičkovými polotovary, které mnohdy ani náročný zákazník nepozná od doma připraveného pokrmu.

Název konvenience znamená pohodlí. Pokud jde o potraviny, patří sem tedy ty, které jsou již nějakým způsobem od výrobce zpracované tak, aby příprava pokrmů s jejich pomocí byla snadná a ušetřila čas i námahu. V češtině se pro skupinu „pohotových“ potravin často používá označení polotovary. V rámci kategorie jsou pak tříděny do několika skupin podle míry úpravy, jakou vyžadují od spotřebitele. Patří sem například chlazené a mražené porce ryb a masa, marinovaná masa, obalovaná masa a ryby, mražená a očištěná zelenina, předpečené pečivo, chlazená a mražená hotová těsta, knedlíky, chlazené a zmrazené kompletní pokrmy, výrobky z brambor určené k další tepelné úpravě, také ale chlazené obložené bagety, tedy potraviny pro přímou konzumaci bez další kuchyňské úpravy nebo konzervované potraviny a potraviny a nápoje v prášku.

Češi milují tradice i novinky

„Poptávka po polotovarech je stabilně vysoká, jelikož významně usnadňují přípravu pokrmů a představují také zpestření pro konzumenty. Z toho důvodu rozšiřujeme jejich nabídku,“ uvádí Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl. Nejde již pouze o instantní nudle či polévky. V prodejnách Lidl spotřebitel najde masovou roládu, lasagne či lososa v koření. Oblibě se těší také klasika v podobě hotových pokrmů, kdy zákazníci často nakupují rajskou a svíčkovou omáčku i maďarský guláš. „V rámci konvenience dále nabízíme obložené bagety, sendviče, chlazené saláty a pomazánky, tradičně oblíbené jsou také zmražené polotovary. Zákazníci z tohoto segmentu volí nejčastěji pizzu, knedlíky s uzeným masem nebo masové pánve. Obecně lze říci, že se do této oblasti kromě tradice mimo jiné promítá i zdravý životní styl. Z toho důvodu naši nabídku rozšiřujeme i v tomto směru. Nedávno jsme začali například s prodejem salátů a pomazánek pod značkou Chef Select, které vznikly podle receptur šéfkuchaře Romana Pauluse,“ doplnila Zuzana Holá.

Online nákupům vévodí mražené

Na tom, že se tento segment poměrně výrazně vyvíjí a polotovary zdaleka nejsou považovány nutně jen za náhražku plnohodnotného jídla, se shodují také internetoví obchodníci. „Největším přínosem je zvýšení pestrosti sortimentu, kterou jsme zákazníkům zajistili díky zalistování dodavatelů, kteří v českém kamenném retailu běžně nepůsobí. A nové možnosti pak samozřejmě zcela změní spotřebitelské preference. Zatímco před pár lety se zákazníci zaměřovali především na konzervované nebo instantní polotovary, dnes jsou skokanem především ty zmražené, které v naší nabídce reprezentuje především Iceland, jenž celou technologii šokového mražení dotáhl do excelentní, prémiové kvality,“ říká Jiří Kaleta, obchodní ředitel online prodejce Košík.cz.

Podle ročních statistik Košíku.cz byly v letošním roce nejvíce nakupovány vegetariánské a veganské polotovary – především náhražky masa, jako jsou například obalované řízky nebo burgery. Dále pak přetrvává poptávka po domácích polotovarech, např. polévkách, vývarech nebo omáčkách od malovýrobců s příběhem. „Před Vánoci pak očekáváme zájem o těsta a vánoční polotovary spjaté především se známými jmény české foodbloggerové scény. A samozřejmě tu máme i stálice z konvenience sortimentu – klasické věci jako lasagne, rizoto, wok směsi a podobně,“ vyjmenovává Jiří Kaleta.

Stálicí jsou polévky

Obzvláště mladší generace upřednostňuje co nejsnadnější přípravu jídla, zároveň se ale snaží jíst zdravěji. „Součástí tohoto trendu je i konzumace menšího množství jídla několikrát denně. Právě to vede ke zvýšenému zájmu o instantní polévky a jednoporcová jídla v kelímku. A pokud tyto produkty obsahují zdravěji vnímané potraviny, například quinou, červenou čočku nebo cizrnu a mají další benefity, třeba v podobě zvýšeného obsahu vlákniny a bílkovin, tak je spotřebitelé vnímají velmi dobře,“ přibližuje Magda Šodorová, Project Group Manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, která nedávno uvedla na trh pod značkou Vitana novou řadu „Dej si super jídlo!“.

Stále oblíbené jsou i klasické polévky na vaření. V dnešní hektické době není nutné trávit čas u plotny vyvařováním. Vitana rozšířila řadu základních polévek pod značkou Naše Byšická o Rajskou polévku pro děti a Brokolicovou polévku a řadu Poctivých polévek o Houbovou. V létě se rozrostla také řada polévek v zavařovačce, dosavadní čtveřici tekutých polévek ve skle doplnila čočková s uzeným masem.

Vybere si každý

„Stejně jako v ostatních odděleních našich obchodů i v sortimentu konvenience pozorujeme rostoucí důraz na zdravý životní styl. Zákazníci stále častěji vyhledávají alternativy k tradičním pokrmům například ve vegetariánské variantě. Jedná se třeba o zeleninové burgery, falafely a saláty s bulgurem, quinoou či kuskusem,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Podle jeho slov hraje při výběru velkou roli rovněž chuť a složení výrobků, ale také jejich původ. Spotřebitelé rádi kupují produkty z biologického zemědělství, a to nikoli pouze kvůli zmíněné chuti, ale také s ohledem na životní prostředí. „Zároveň rádi zkouší novinky a netradiční příchutě. Například v naší nabídce populárních humusů najdou nakupující příchutě červené řepy, mrkve a koriandru či manga a kari. Klasickou položkou v nákupních košících pak zůstávají tradiční pomazánky, jako jsou vajíčková, tuňáková či česneková se sýrem,“ popisuje Jiří Mareček.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *