Čechům zachutnala Asie

Asijské potraviny se stávají součástí českých jídelníčků. A není to jen exotika, co jim zajišťuje místo na talířích českých spotřebitelů. Jde také o fakt, že vyhovují moderním výživovým trendům.

Spotřebitelé již nemusejí vozit ingredience na jídla, která jim zachutnala v zahraničí nebo při návštěvě asijské restaurace, z ciziny. V portfoliu je mají již mnohé speciální obchody, nicméně svůj sortiment s nimi obohacují také běžné obchodní řetězce.

Spolu s cestováním a touhou uvařit si doma to, co v zahraničí ochutnali, roste také poptávka Čechů po asijských ingrediencích na domácím trhu. Významným faktorem zvyšující se obliby asijských pokrmů je také skutečnost, že tato kuchyně splňuje požadavek na zdravý životní styl daleko víc než klasická kuchyně česká.

Obliba napříč generacemi

Zejména mladší generace českých spotřebitelů ráda cestuje a poznává cizí kuchyně, nicméně i ti, kteří se zdržují spíše doma, rádi vybočí ze zajetých kolejí. „Asijská jídla a chutě, stejně jako například italská, mexická či blízkovýchodní kuchyně patří celosvětově mezi nejžádanější a ani České republice se tento trend nevyhýbá. Lidé z našeho týmu také cestují a zároveň máme k dispozici výrobní kapacity, takže rádi našim zákazníkům pootevíráme svět nových chutí, a to přesně podle našeho motta Jsme lokální, ale zároveň světoví,“ odpovídá na dotaz, proč řetězec prodejen Sklizeno zařadil do svého sortimentu sortiment hotových asijských jídel David Kukla, jednatel společnosti MyFoodMarket, která tuto síť provozuje.

Nicméně asijská kuchyně není výsadou pouze mladší generace. „Máme potvrzeno z našich sortimentních průzkumů, že oblíbenost asijské kuchyně nemá žádné věkové omezení. Na speciálních setkáních s našimi zákazníky se asijským jídlům věnují, jak mladí, tak starší spotřebitelé. Zřejmě také proto, že zážitky z cest spolu doma sdílejí. Obecně asijská kuchyně zajímá ty, kteří chtějí rozbít své jídelní stereotypy a nebojí se kulinářského experimentu,“ podotýká Rita Gabrielová z Oddělení externí komunikace ve společnosti Globus ČR.

Často bývá nutná rada

Mnoho Čechů trávících dovolenou nebo prázdniny v zahraničí hledá po návratu specializované obchody, případně si suroviny vozí přímo z dovolené a přitom netuší, že tyto výrobky je možné kromě speciálek koupit i v běžné prodejní síti. „Ve stejné kvalitě jako v zahraničí je možné nakoupit například některé druhy rýží,“ popisuje Jarmila Příplatová, brand manažerka společnosti Podravka – Lagris. Jak dále připomíná, asijské restaurace jsou již nějakou dobu pro mnohé spotřebitele běžnou součástí jejich stravování, proto si čím dál více oblíbených pokrmů této kuchyně chtějí připravovat sami pro sebe nebo pro svou rodinu či přátele v pohodlí domova. Nicméně zejména u výrobků, které ještě přece jen nejsou naprosto samozřejmou součástí českého vaření, je nesmírně důležité zákazníkům poradit s výběrem. Jde o to například ukázat jim, která rýže je pro daný pokrm vhodná, a ideálně vysvětlení doplnit o recepty či inspiraci, jak takový produkt použít a jak s ním pracovat.

„V případě našich výrobků se snažíme co nejvíce informací uvádět na obale, ale také se mimo jiné účastníme různých eventů, kde má každý možnost ochutnat pokrmy připravené z našich výrobků a zeptat se na vše, co jej zajímá,“ vysvětluje Jarmila Příplatová. Také značka Vitana na facebookových a internetových stránkách nabízí recepty a tipy. „Svůj podíl na rostoucí popularitě asijské kuchyně má také televizní pořad Herbář, který se v letošní sérii bude soustředit na světovou kuchyni,“ dodává Petra Rutová z oddělení marketingu společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, do jejíhož portfolia spadají značky Hamé a Vitana.

K oblibě přispívá životní styl

Také společnost F. W. Tandoori vysílá mezi spotřebitele informace nejen o novinkách a jejich použití. „Jednotlivé produkty představujeme v rámci letákových akcí asijské kuchyně, ve foodových časopisech a podobně,“ popisuje Adriana Matýsková, obchodní zástupce firmy. Ta v letošním roce obohatila český trh například o omáčku Srirachu mayo, která je méně pálivější variantou srirachi omáčky a je zjemněná majonézou rostlinného původu. V závěru roku pak na český trh vyšle i hotové indické kari omáčky značky Patak ś. Zdravý životní styl pak nahrává také zvýšenému zájmu o bezlepkové potraviny či bio potraviny.

„Zaznamenáváme nárůst prodejů u kokosového mléka AroyD, které máme nově v nabídce v bio kvalitě, dále u rýžových nudlí a nízkokalorických shirataki nudlí,“ dodává Adriana Matýsková. Podle slov Jarmily Příplatové v případě výrobků z portfolia značky Lagris, projevují spotřebitelé v poslední době zájem o řadu prémiových rýží, ve které je mimo jiné možné najít pro asijskou kuchyni typické rýže basmati či jasmínovou. Velkému zájmu se nicméně těší také rýže určená na sushi. Obliba různých druhů zahraničních kuchyní, tedy i asijské, je podle jejího názoru úzce spjatá s trendem zdravého životního stylu a stravování.

Vzniká nový koncept

Přestože asijské kuchyni věnuje velkou pozornost, Globus ČR výrobky tohoto charakteru pod svou privátní značkou zatím nemá. „Je to mimo jiné i tím, že Globus od začátku své existence v ČR spolupracuje s českými dodavateli a je zaměřen na český sortiment. Dokonce nemá ani tolik vlastních značek jako jiné řetězce. Soustředí se totiž na vlastní výrobu, která má opět veskrze český charakter,“ vysvětluje Rita Gabrielová. To ovšem neznamená, že by zákazníci v tomto řetězci asijské potraviny nenašli. „Rádi reagujeme na nové příležitosti a ty v současné době vidíme právě i v podpoře mezinárodní kuchyně. V našem sortimentu máme přes sto tisíc položek a některé z nich jsou z různých koutů světa. Nabízelo se, že tyto mezinárodní potraviny sloučíme do jednoho oddělení a nabídneme nový koncept, který jsme nazvali Mezinárodní kuchyně. Zatím jde o pilotní projekt, který testujeme v Českých Budějovicích, a pokud budou výsledky příznivé, pustíme se do rolování na všechny hypermarkety Globus,“ naznačuje Rita Gabrielová. Na podporu této myšlenky tvoří v Globusu tematické akční plochy, kde nabízejí balíčky výrobků podle receptů. Ty zákazníkům nabízejí již vytištěné, takže si vše mohou od nás odnést a doma vyzkoušet.

Zájem je o Japonsko, Thajsko i Vietnam

Mezi prodejní hity, o které mají zákazníci v Globusu dlouhodobě velký zájem, řadí Rita Gabrielová, snad kvůli neobvyklému spojení dvou relativně protichůdných chutí, sladkokyselou Chilli omáčku. Thajské chilli omáčky Vasco da Gama na český trh dodává také například značka Vitana. „Sladká chilli omáčka je typická vyváženou kombinací sladké a pikantní chuti. Neobsahuje konzervační látky, umělá barviva ani glutamát,“ popisuje Petra Rutová. „Velké přízni se u nás těší také japonská, thajská a vietnamská kuchyně. Zákazníci mají rádi například sushi, kari pasty nebo thajské omáčky. Zájem pramení zřejmě ze současných mnoha možností k cestování, kdy lidé tyto končiny objevují a zkoušejí i tamní kuchyni. Doma pak zkoušejí vyrábět to, co jim chutnalo a shánějí se po vhodných surovinách,“ vysvětluje Rita Gabrielová. Za rostoucím zájmem je však kromě cestování možné podle Davida Kukly vidět zvyšující se životní úroveň Čechů a v neposlední řadě fakt, že v Česku žije významná vietnamská komunita. Dále například tím, že již poměrně dlouhou dobu je běžnou součástí českého stravování čínská kuchyně.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *